جیب‌های خالی، بازارهای کساد
بازار کیف و کفش چنگی به دل نمی‌زند؛

جیب‌های خالی، بازارهای کساد

هر سال هفته‌های آخر شهریورماه، بازار کیف و کفش پر بود از قیل و قال پرشور خرید مدرسه؛ دانش‌آموزانی که با ذوقی وصف‌ناشدنی پا به مغازه‌ها می‌گذاشتند و با کفش و کتونی‌های نو راهی خانه می‌شدند اما امسال گویی با این اوضاع کساد بازار، پای کیف و کفش‌ها به مدرسه‌ها باز نمی‌شود.

به گزارش مازنداصناف،هرسال با نزدیک شدن به ماه مهر و آغاز سال تحصیلی، جان دوباره‌ای به بازار کیف و کفش می‌بخشید؛ اما بازار مهرماه امسال  چنگی به دل نمی‌زند و بویی از رونق نیست.

در حالی دانش‌آموزان کم‌کم در حال آماده شدن برای ورود به سال تحصیلی جدید هستند که هنوز جنب و جوشی در بازار وجود ندارد و کسبه نیز از این بابت نگران‌اند.

هر‌چند شهریور با کاهش دما کم‌کم دارد به استقبال پاییز می‌رود، ‌گویا این روزها بازارهای مازندران در پیشواز‌ ‌پاییز پیش‌‌قدم شده‌اند؛ کافی است ‌سری به بازار کیف و کفش، نوشت افزار و یا پوشاک بزنید،برخلاف هرسال که این ایام بازارها شاهد جنب و جوش خانواده‌ها برای خرید لوازم مدارس و کیف و کفش بچه‌هاست، این روزها نه‌تنها خبری از شور و نشاط در بازار وجود ندارد، سردی سنگین رکود نیز بر این بازارها حاکم است. 


علیرغم اینکه در سال‌های گذشته در روزهای پایانی شهریورماه و اوایل مهر که مدارس در آستانه بازگشایی قرار می‌گرفتند، فروشگاه‌های لوازم‌التحریر و کیف و کفش و لباس فرم مدارس مملو از جمعیت مشتریان بود؛ اما امسال بازار هنوز تکانی نخورده است و خبری از تب و تاب همیشگی این ایام در بازار نیست.

بازار مهر در رکود
 آنچه از وضعیت بازار مشاهده می‌شود آن است که بازار مهر در رکود بی‌سابقه‌ای فرورفته است؛ در این میان از یک سو، کسبه از کسادی و نبود مشتری می‌نالند و از سوی دیگر قدرت خرید مردم کاهش یافته و توانایی تامین اقلام ضروری فصل مدارس را ندارند؛ با این اوصاف، بی‌مهری گرانی، مهر را برای خانواده‌ها گران کرده است.

خانومی که همراه دختر دبستانی‌اش برای خرید کیف به یکی از فروشگاه‌های مرکز استان مراجعه کرده، افزایش حدود دو برابری قیمت او را  شوکه کرده است.

شهروند دیگری که کارگر روزمزد است با شنیدن قیمت کفشی که در دستانش است از خرید منصرف می‌شود و پیداست که با این وضعیت درآمدی، دخل و خرجش با هم نمی‌خواند.

در کنار این گلایه‌ها اما فروشندگان بازار کیف و کفش و پوشاک نیز حرف‌هایی برای گفتن دارند؛ چراکه با افزایش قیمت و گرانی‌ها، حجم خرید کلی آن‌ها و  تعداد مشتری‌هایشان در بازار کمتر می‌شود و کسبه هم که هر سال چشم امید فروش‌شان برای بازار کیف و کفش به فصل بازگشایی مدارس بود، با رکود مواجه شده‌اند  و کاسبی‌هایشان کساد شده است.

                                   

چشم امید کسبه به بازار پاییز
حسن نصیری رئیس اتحادیه کیف و کفش ساری در گفت‌وگو با خبرنگار ما در تشریح وضعیت حال حاضر بازار می‌گوید: بازار شهریور در آستانه بازگشایی مدارس، بازار مهمی برای کسبه صنوفی نظیر کیف و کفش، پوشاک، نوشت افزار و حتی خیاطان و خرازی‌ها است و بخش زیادی از درآمد سالانه این صنوف از همین ایام، حاصل می‌شود.

وی از فعالیت بالغ بر ۶۰۰ واحد صنفی عرضه کیف‌وکفش در مرکز مازندران خبر داد و  افزود: رکود در بازار شهریور قطعا لطمات جبران ناپذیری را به کسبه این صنوف وارد می‌کند چرا که عمده واحدهای صنفی علاوه بر اینکه مستاجر هستند هزینه فراوانی را برای تامین اجناس مورد نیاز پرداخت کرده‌اند که بنا است با فروش در این هفته‌ها، بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

افزایش 50 درصدی کیف و کفش
رئیس اتحادیه کیف و کفش ساری، خاطرنشان کرد: قیمت‌ها در بازار کیف و کفش به نسبت سال گذشته در همین ایام با یک افزایش ۵۰ درصدی مواجه شده است و با توجه به این گرانی و قدرت خرید مردم، امسال بازار شهریور خوبی نداریم.

این مسئول صنفی، ادامه داد: امسال خیلی تورم داشتیم و لذا اصلا فروش خوبی نداریم و الآن که باید گل بازار کیف و کفش باشد اکثر کسبه اقدام به اخذ نامه حراج برای واحدهای صنفی خود کرده‌اند.

                                       

فعالیت افسارگسیخته دستفروشان
نصیری تاکید کرد: امسال در مرکز استان شاهد برپایی نمایشگاه پاییزه نیستیم تا زیان مضاعفی به کسبه تحمیل شود؛ اما فعالیت افسار گسیخته دستفروشان در خیابان‌های مرکزی ساری به ویژه خیابان قارن، مزید بر علت شده است تا رکود سنگینی بر بازار کیف و کفش، سایه بیندازد.

وی فعالیت فروشگاه‌های بزرگ را نیز دلیل دیگری بر رکود بازار شهریور فعالان صنف کیف و کفش برشمرد و گفت: فروشگاه‌های بزرگ اقدام به فروش کلیه لوازم مایحتاج فصل بازگشایی مدارس می‌کنند و هیچ نظارتی در این خصوص صورت نمی‌گیرد؛ در حالی کسبه این صنف چشم‌شان به بازار شب عید و پاییز است که بازار امسال چنگی به دل نمی‌زند و در کرود به سر می‌برد.

امسال یک دهم پارسال فروش داریم
رئیس اتحادیه کیف و کفش ساری، اعلام کرد: با اینکه تنها چند روز به بازگشایی مدراس باقی نمانده است اما یک دهم سال گذشته فروش داشته‌ایم و بازار اصلا خوبی نداریم.

این مسئول صنفی ادامه داد: اگر در سال گذشته کسبه‌ای به طور مثال روزانه ۱۰ میلیون تومان فروش داشت امسال دخل روزانه‌اش از یک میلیون تومان فراتر نمی‌رود.

نصیری اذعان کرد: چیزی که کاملا مشهود است آن است که قدرت خرید مردم خیلی پایین آمده است و مردم نقدینگی کافی برای خرید ندارند.

                                       
سایه سنگین فروش آنلاین و خانگی بر بازار کیف و کفش
وی تاکید کرد: البته طی سالیان اخیر، استقبال مردم از فروش آنلاین و خریدهای مجازی نیز بسیار بر کرود واحدهای صنفی اثرگذار بوده است که متاسفانه هیچ نظارتی هم بر روی این فروش‌ها صورت نمی‌گیرد.

رئیس اتحادیه کیف و کفش ساری، متذکر شد: امسال به راحتی با گذر از بازار متوجه کسادی بازار خواهید شد و انتظار کسبه از بازار شهریور اصلا برآورده نشده است.

این مسئول صنفی، افزود: فروش در بازار امسال به حداقل رسیده و بسیاری از اجناس روی دست کسبه باقی مانده است.

نصیری یادآور شد: امیدوار بودیم که در شهریور بتوانیم کسب و کار کساد ماه‌های گذشته را جبران کنیم اما متأسفانه در حالی که کمتر از پنج روز به مهرماه باقی مانده، استقبال از بازار کیف و کفش ضعیف است.

یکی دیگر از بازارهایی که انتظار می‌رود از رونق برخوردار باشد، بازار البسه ویژه مدارس است. این بازار معمولاً به مانتو و مقنعه مدرسه و روپوش پسرانه مربوط می‌شود که بر اساس قراردادی که عمدتاً مدارس برای لباس فرم ویژه خودشان به طور مستقیم با برخی از تولیدکنندگان می‌بندند، در حال منسوخ شدن است؛ به نحوی که کمتر اتفاق می‌افتد خانواده‌ای برای خرید مانتو یا روپوش مدرسه به مراکز خرید مراجعه کند.

                                            


افزایش ۶۰ درصدی پوشاک در بازار شهریور امسال
ناصر گل‌زاده نائب رئیس اتحادیه صنف پوشاک ساری، در تشریح بازار شهریورماه پوشاک، از فعالیت بیش از دو هزار و ۵۰۰ واحد صنفی عرضه پوشاک در مرکز استان خبر داد و گفت: در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته قیمت پوشاک افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی را تجربه کرد.

وی افزود: این گرانی موجب شده است تا خانواده‌ها از خرید منصرف شوند و خرید مایحتاج دیگر را الویت قرار دهند.

بازار شهریور از سکه افتاده است
نائب رئیس اتحادیه صنف پوشاک ساری، خاطرنشان کرد: امسال بازار شهریور از سکه افتاده است و بازار خوبی نداریم و کسبه چشم‌شان به در است تا مشتری وارد شود که آن هم با شنیدن قیمت‌ها از خرید منصرف می‌شود.

این مسئول صنفی تصریح کرد: البته در کنار موضوع افزایش قیمت، فعالیت بی امان دستفروشان در خیابان‌های مرکزی ساری به ویژه خیابان قارن، رکود را دو چندان کرده است و متاسفانه همچون سالیان گذشته هیچ نظارتی بر فعالیت این دستفروشان و یا اقدامی برای ساماندهی آنان صورت نمی‌گیرد.

گل‌زاده، اعلام کرد: نباید این نکته را هم فراموش کنیم که البته عمده دانش آموزان مقطع دبستان و راهنمایی از روپوش‌ و پوشاک استفاده می‌کنند که یا دوخته می‌شود و یا از فروشگاه‌ها یا مراکز تولیدی طرف قرارداد با مدارس، تهیه می‌کنند.

وی یکی دیگر از عوامل رکود را فروش‌های خانگی عنوان کرد و گفت: مشکلات معیشتی موجب شده است تا شاهد افزایش فعالیت فروش‌های خانگی در چنین ایامی باشیم و تعدا قابل توجهی از مشتریان اقدام به خرید پوشاک از این فروشگاه‌های کوچک خانگی با توجه به شرایط اقساطی آن می‌کنند که طبیعتا از تراکنش‌های بازار می‌کاهد.

نائب رئیس اتحادیه صنف پوشاک ساری، فعالیت فروشگاه‌های بزرگ را یکی دیگر از عوامل رکود بازار پوشاک دانست و گفت: عرضه پوشاک در فروشگاه‌های بزرگ و تعاونی‌ها، تا حد زیادی موجب کاهش پاخور واحدهای صنفی پوشاک شده است و این فروشگاه‌ها با جلب بخشی از مشتریان بازار موجب تشدید رکود حاکم بر بازار صنفی شده‌اند.

                                       

فروش آنلاین دردسر دیگر کسبه بازار
این مسئول صنفی یکی دیگر از عوامل رکود بازار شهریور را افزایش فعالیت و استقبال مردم از فروشگاه‌های آنلاین برشمرد و گفت: به هر حال بخشی دیگر از مشتریان بازار از خریدهای آنلاین به جای خرید حضوری استفاده می‌کنند و این امر از مشتریان بازار کاسته است.

گل‌زاده، متذکر شد: در حالی کسبه بازار با توجه به هزینه‌های متفاوتی از پرداخت مالیات، اجاره‌بها و قبوض آب، برق و  گاز گرفته تا پرداخت حقوق کارگر و بیمه درگیر هزینه‌های ثابت و مضاعفی به نسبت دستفروشان و فروش‌های خانگی و آنلاین هستند که هر ساله چشم امیدشان به بازار شب عید و مدارس است؛ اما بازار این ایام با عدم نظارت و حمایت، سال به سال از رونق می‌افتد و این کسادی موجب زیان کسبه می‌شود.

وی یادآور شد: در حالی کسبه بازار پوشاک دائما از سوی دستگاه‌های نظارتی و مبازره با قاچاق کالا مورد نظارت و بازرسی قرار می‌گیرند که بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین، خانگی و حتی دستفروشان به راحتی و بدون هیچ محدودیتی به عرضه انواع پوشاک می‌پردازند.

مع الوصف، هر فصلی به فراخور شرایطی که دارد، تاثیر مستقیم یا غیرمستقیمی بر روی مشاغل یا بازارهای مختلف می‌گذارد؛ فصل پاییز هم از این قاعده مستثنی نیست؛ چرا که آغاز فصل مدارس و دانشگاه‌ها، نیازهای جدیدی برای مردم ایجاد می‌شود که در کنار آن ممکن است در برخی صنوف رکود یا رونق به وجود آورد.

اما آغاز فصل پاییز از دیرباز به سبب ایجاد نیازهای جدید همواره افزایش تقاضا را در بازارهای کیف، کفش، پوشاک و نوشت افزار به همراه داشت که گویا امسال بازار شهریور سر سازگاری با کسبه و خریداران را ندارد؛ خریدار و فروشنده هر دو نارضی؛ یکی از گرانی و دیگری از کسادی، بازار گرفته پاییز به نفع هیچکدام‌شان نیست.

بازار شهریور امسال بویی از گرمای تابستان نبرده است و گوی سردی را از پاییز نرسیده، ربوده است؛ بازار کالاهای پرتقاضای این روزها، شرایط نامتعارفی را تجربه می‌کند؛ از یک سو، تورم و گرانی در حال خودنمایی در بازارهاست و از سوی دیگر تقاضا برای خرید به دلیل کاهش قدرت خرید مردم به طور محسوسی کاهش یافته است.

گزارش-مجتبی قربانی

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه