رنج ناتمام برنج‌کاران تا کورسوی امید خرید تضمینی برنج

رنج ناتمام برنج‌کاران تا کورسوی امید خرید تضمینی برنج

در حالی خرید تضمینی برنج از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر کشور آغاز شده که کشاورزان به دلیل جلوگیری از فاسد شدن برنج‌های‌شان در انبارها و سالن‌های شالی‌کوبی مجبور به فروش محصول‌شان با قیمت پایین شدند.

به گزارش مازنداصناف، کبریا مقدس - کشاورزان زحمت‌کش و پرتلاش مازندرانی در حالی سال زراعی جدیدشان آغاز کردند که اگر سری به شالیکوبی ها و انبارهای برنج بزنید متوجه دپوی بسیار این برنجکاران می‌شوید.

دپوی برنجی که مردادماه سال ۱۴۰۱ به دست کشاورزان مازندرانی تولید و برای فروش به این کارخانه‌های شالی انتقال داده شد و اکنون پس از گذشت نزدیک به ۹ ماه همچنان تولید این محصول را مشاهده می‌کنید.

طبق آخرین گزارش سازمان جهادکشاورزی استان مازندران در سال زراعی گذشته از ۲۵۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۸۳۹ تن شلتوک برنج تولید به عمل آمده که از ۴۱ هزار و ۳۲۰ هکتار مزارع پرورش رتون استان ۹۴ هزار و ۸۸۸ تن و از ۵۸ هزار و ۸۳۲ هکتار مزارع کشت مجدد برنج ۲۱۷ هزار و ۲۶۳ تن شلتوک برداشت شد.

در سال زراعی جاری نیز با توجه به‌ اعلام بر بحران کم‌آبی و عدم کشت در برخی مناطق استان، کشاورزان از ۲۱۵هزار هکتار اراضی شالیزاری را تاکنون حدود ۷۰ هزارهکتار زیر کشت مکانیزه و سنتی بردند.

اما کشاورزان با خستگی و ناامیدی سال زراعی جاری خودشان را آغاز کردند که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ مشکلاتی که هر ساله یک سناریوی تکراری اما دردآور برای این قشر زحمت‌کش است و به دلیل نداشتن شغل دیگری مجبور به کشت محصول در اراضی کشاورزی خود هستند.

جهت مشاهده دپوی این برنج‌ها و اطمینان از خاک خوردن حاصل دسترنج برنجکاران مازندرانی سری به یکی از کارخانه شالیکوبی شهرستان آمل رفتیم و از نزدیک با حجم زیادی از برنج در گونی‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ کیلویی روبرو شدیم؛ حجم وسیعی که از ابتدای تا انتهای سالن این کارخانه شالیکوبی بر روی هم در چند ردیف تلنبار و دپو شده است.

محمدرضا حسن‌زاده صاحب این شالیکوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به تبدیل این برنج‌ها را از اوایل مردادماه بیان و دپوی آن را تا به امروز حدود ۹ ماه عنوان و اظهار کرد: اکنون حدود ۵۰ درصد از تبدیل برنج‌ها در این کارخانه مانده که در مجموع با ۵ هزار گونی یعنی ۴۰۰ تن می‌رسد.

وی با بیان اینکه اکنون با توجه به قرار گرفتن فصل نشا و کشت برنج کشاورزان نیاز به پول دارند، افزود: این برنج‌ها باید فروخته شود تا خرج مخارج برای کشت جدیدشان فراهم شود اما با وجود قبول کشاورزان بر فروش محصولشان با قیمت پایین، برای خرید آنها خریداری نیست.

حسن‌زاده با اشاره به خرید توافقی برنج کشاورزان از سوی شرکت بین‌المللی تجارت برنج تصریح کرد: تقاضا می‌کنیم هر تصمیمی گرفته شد زودتر انجام شود چرا که دو ماه آینده برنج جدید برای تبدیل وارد کارخانه می‌شود با توجه به اینکه هم کشاورزان نیاز به پول دارند و هم با گرم شدن هوا طی یک ماه آینده تمامی این برنج‌ها در کارخانه دچار افت شپشک شده و با آرد شدن آن برای مصرف‌کننده مناسب نیست و با این نابودی کمکی به کشاورزان نمی‌کند.

وی ادامه داد: مسؤولان استانی به نحوی می‌توانند  کمک کنند هرچه زودتر این برنج‌ها وارد بازار و فروخته شود و با قیمت مناسب در سایر شهرها و استان‌ها توزیع کنند.

در ادامه این گزارش دو کشاورزی که برای پیگیری وضعیت برنج خود به کارخانه آمده بودند با ما وارد گفت‌وگو شدند و درددل از رنج خودشان پرداختند.

غلامعلی قربانی با ابراز ناراحتی عنوان کرد: کشاورز تولید برنج خود را با هزار بدبختی، قرض و هزاران سختی به عمل می‌آورد و وقتی برای تبدیل وارد کارخانه می‌آورد به دلیل عدم خریداری در اینجا دپو می‌شود.

وی با بیان اینکه خریدار برای خرید محصولمان با نرخ خرید خود به کارخانه می‌آید، افزود: ابتدای تولید برنج در سال‌جاری حدود کیلویی۱۲۰ هزار تومان بوده اما خریداری نیامد تا این برنج‌ها را از کشاورزان بخرند؛ اکنون با شروع کشت زراعی جدید، قیمت برنج قبلی به ۷۰ هزار تومان رسیده در حالی‌که همین برنج در سایر استان‌ها تا ۱۳۰ هزار تومان در فروشگاه‌ها فروخته می‌شود.

این کشاورز محمودآبادی از دیگر مشکلات کشاورزان مازندرانی را خرید ادوات مطرح کرد و گفت: هر ساله هر یک از ادوات کشاورزی قیمت‌های آنها افزایش می‌یابد و یک کشاورز توانایی بر خرید هر یک از این ادوات را ندارد؛ علاوه بر اینکه قیمت‌های سموم و انواع کودهای شیمیایی هرساله یارانه آن کم یا حذف می‌شود و کشاورز را با عدم توانایی خرید آنها در زمان کشت و داشت مواجه می‌کند.

کشاورز دیگری در ادامه این مشکلات از وجود دپوی ۵ تن برنجش در این کارخانه خبر داد و اظهار کرد: با داشتن این مقدار برنج الان در فصل جدید کشت توانایی پرداخت مزد کارگران را ندارم و آمدم تا از کارخانه‌دار پول مدت‌دار قرض کنم تا زمین کشاورزی ام را بایر نگذارم.

وی ادامه داد: ناراحت از این هستیم چرا باید برنج خارجی وارد کشور شود و برنج ما کشاورزان در کارخانجات دپوشده بماند چرا مسئولان کشوری و استانی به داد ما کشاورزان نمی‌رسند؟
این کشاورز با اشاره به تاکیدات مقام رهبری بر افزایش تولید داخلی تصریح کرد: آقا این فرمایش چرا کردند و چرا مسئولان به این فرمایش توجه نمی‌کنند و مسئولان به فکر ما کشاورزان نیستند و برنج‌هایی که در اینجا مانده را چگونه بفروشم تا پول یک کارگری که برای یک روز ۲ میلیون تومان شده را تأمین کنم.

وی خاطرنشان کرد: از نماینده شهر آمل و نمایندگان مازندران در مجلس تقاضا داریم به مشکلات ما توجه و مشکل دپو و عدم خریداری برنج ما را حل کنند.

گفتنی است با مشاهده حجم وسیع دپوی برنج فقط در یک کارخانه و شنیدن گوشه‌ای از درددل‌های کشاورزان مازندرانی که گویا این مشکلات نه به سال‌جاری بلکه چندین سال این زحمتکشان با آن مواجه هستند و مافیا و دلالان برنج اجازه بر دیدن شدن تولید داخلی این محصول مرغوب در کشور نمی‌دهد حتی مسؤولان وزارتخانه‌های صمت، کشاورزی و کشور با صدور بر مجوز واردات بی‌رویه برنج آن هم در زمان برداشت زخم عمده‌ای را بر پیکره عرصه کشاورزی شمال کشور بزنند و کشاورزان را مجبور به فروش اراضی زراعی خود جهت دخل و خرج زندگی‌شان کنند تا به مرور زمان به جای سرسبزی و زیبایی شالیزارها در دشت‌های وسیع سه استان شمالی با ویلاها و خانه‌های چند طبقه مواجه شویم.

اگرچه طبق تصمیم‌گیری‌ها طی روزهای گذشته خرید تضمینی برنج از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر کشور با ورود شرکت بین‌المللی تجارت برنج ایران در آمل آغاز شده و برنج ۱۲۰ هزار تومانی سال گذشته را با قیمت ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان دستور کار قرار دادند و کشاورز نیز به دلیل جلوگیری از فاسد شدن برنج‌هایش در انبارها و سالن‌های شالیکوبی مجبور به فروش محصول‌شان با این قیمت شدند اما امیدواریم مسؤولان استانی و کشوری با شروع کشت زراعی جدید و برداشت آن طی سه ماه آینده با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت درست به منظور جلوگیری از واردات بی‌رویه برنج آن هم در زمان تولید داخلی و با تعیین نرخ ثابت به حمایت از این قشر زحمت‌کش جامعه بپردازند.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه