ورود کشتی‌های بزرگ به بنادر شمال ممنوع!
ایستِ تراز علیه خزر؛

ورود کشتی‌های بزرگ به بنادر شمال ممنوع!

کاهش تراز آب دریای خزر و پایین بودن سطح اسکله های بنادر شمالی فرصت پهلوگیری کشتی های بزرگ تجاری را از آن گرفته است و فقط سوت کشتی ها از دور شنیده می شود.

به گزارش مازنداصناف، آمارها نشان از کاهش عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر استان مازندران دارد و ریشه یابی این مسئله رد کاهش آب تراز دریای خزر را به میان می کشد.ظرفیت تجاری و عملیات تخلیه و بارگیری کالا در سه بندر مازندران سالانه حدود هشت میلیون تن تخمین زده می شود و این درحالی که در حال حاضر کمتر از نیمی از ظرفیت این بنادر مورد بهره برداری قرار می گیرند.

کاهش حجم عملیات بارگیری و تخلیه کالاهای صادراتی و وارداتی زنگ خطر تعطیلی تاسیسات آبی را در کرانه دریای خزر به صدا درآورده است و کاهش تراز آب دریای خزر از یک سو و افزایش حجم گل ولای و رسوب موجود در اسکله از سوی دیگر سبب شده تا کشتی های بزرگ نتوانند برای پهلوگیری به بنادر مازندران وارد شوند.

قدیمی ترین بندر استان مازندران در نوشهر واقع شده است و آمارهای تخلیه و بارگیری کالا در این بندر نشان از کاهش ۱۰ درصدی آن در سال قبل را نشان می دهد. همچنین آمارهای سازمان نقشه برداری نشان می‌دهد که طی ۱۵ سال گذشته تراز آب دریای خزر بیش از ۲ متر کاهش یافته است.

 

کاهش دو متری آب دریای خزر

کاهش ۲ متری آب دریای خزر در حالی است که این میزان طی سال اخیر بیشترین میزان کاهش را مواجه بوده است و و میزان تراز آب به منفی ۲۹ رسیده است و کاهش تراز آب دریای خزر مشکلات زیادی را برای حاشیه نشینان از جمله بنادر استان های شمالی ایجاد کرده است.

ایست! ورود کشتی‌های بزرگ به بنادر شمال ممنوع

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران حجم عملیات تخلیه و بارگیری کالا را طی سال گذشته در بندر نوشهر ۷۰۰ هزار تن ذکر کرد و با اظهار این که میزان فعالیت و عملکرد بندر نوشهر نسبت به سال ۱۴۰۰ با کاهش روبرو بوده است، افزود این اختلاف تا پایان سال گذشته به حدود ۱۰ درصد رسیده است.

سعید کیاکجوری، حجم عملیات تخلیه و بارگیری انواع کالاها را طی سال گذشته در بندر نوشهر ۷۰۰ هزار تن ذکر کرد و افزود: این در حالی که ظرفیت بندر بیش از این میزان است.

کیاکجوری با بیان اینکه میزان صادرات کالا از بندر نوشهر در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن با رشد روبرو بوده است،افزود: کالاها به کشورهای مختلف صادر شده است.

 

توان پذیرش کشتی های بزرگ را نداریم

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با بیان اینکه کاهش تراز آب دریای خزر سبب شد تا نتوانیم همه کشتی های متقاضی را پهلودهی کنیم، افزود: در حال حاضر کشتی هایی با آبخور ۳.۸ تا ۳.۹ متر را در بندر نوشهر می‌پذیریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان یادآور شد: بخش قابل توجهی از کشتی های تحت تملک کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارای آبخور بالای ۴ متر هستند که قادر به پذیرش آنها در بندر نیستیم.

وی با بیان اینکه به دلیل مشکلاتی که در زمینه لایروبی اسکله بندر داریم نمی توانیم کشتی های با آبخور بالا را پذیرش کنیم،درباره لاییروب ارس گفت: این لایروب پنج ماه در حال تعمیرات بود و طی چند روز گذشته به بندر منتقل شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی با بیان اینکه یک دستگاه رو به هزار متر مکعبی در دست ساخت داریم افزود طرز ساخت این دارو سه ساله در سال ۱۴۰۳ به ناوگان بندری اضافه می شود.

حال و روز بندرامیرآباد تا حدودی از قدیمی‌ترین بندر مازندران در نوشهر بهتر است و طی سال گذشته ۸۲۱ فروند کشتی برای ترانزیت کالا در این بندر پهلو گرفت. محمدتقی انزان پور مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با بیان این که طی سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی در این بندر تخلیه شد، افزود: در سال قبل به سه میلیون و ۵۴ هزار تن کالای غیرنفتی در این بندر تخلیه و بارگیری شده است.

ایست! ورود کشتی‌های بزرگ به بنادر شمال ممنوع

وی میزان تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری را طی سال قبل در بندر هشت هزار و ۵۱۰ کانتینر بیان کرد و گفت: بندر امیرآباد به عنوان دروازه تجارت کشور توان بالای جذب بازرگانان و صاحبان کالا را دارد.

 

هرسال لایروبی کانال دسترسی و حوضچه های صورت می گیرد

انزان پور لایروبی را از جمله مسائل فراری بیان کرد و گفت: کاهش تراز آب دریای خزر و ورود رسوب و گل ولای از جمله مشکلات به شمار می رود و سالانه ۵۰۰ هزار متر مکعب لایروبی در بندر انجام می شود.

مدیرکل بندر امیرآباد پایش کامل کانال دسترسی و لایروبی حوضچه ها برای ارتقای ایمنی مسیر تردد شناورها را از جمله برنامه ها بیان کر ود و گفت: میزان تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در بندرامیرآباد را در سال گذشته هشت هزار و ۵۱۰ کانتینر « TEU » (هر تی ای یو معادل یک کانتینر ۲۰ فوت) برشمرد و ابراز امیدواری کرد، بندرامیرآباد به عنوان دروازه تجارت کشور در حوزه خزر و توان بالای جذب بازرگانان و صاحبان کالا در بخش های مختلف اقتصادی با بکارگیری از تمام ظرفیت های راهبردی و لجستیکی خود و با تکیه بر اهداف مدون و چشم انداز توسعه ای سازمان بنادر و دریانوردی به بندر کانونی حمل کانتینر در شمال کشور تبدیل شود.

واقع شدن بنادر شمالی در مسیر کریدور شمال جنوب در حالی است که طبق برنامه دولت برای ارتقا و بازیابی توان ایران در این مسیر نیازمند تقویت زیرساخت ها است از این رو، توجه به بنادر شمالی و رفع موانع فراروی برای افزایش ترانزیت در این بنادر امری الزامی است.

در حال حاضر محدودیت ورود و پهلودهی کشتی های بزرگ در بنادر شمالی فرصت رقابت از استان های کرانه خزر را در بازارهای جهانی و بتجارت ارزان دریایی از بین می برد و گردونه و توپ را به زمین رقبای تجاری می اندازند.

واقع شدن کشورهای حاشیه خزر و بازار بزرگ در آسیا لازمه توجه به بنادر شمالی و رفع موانع فراروی را بیش از پیش الزامی می کند.

منبع: خبرگزاری بازار

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه