از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در جمعه بازار جویبار

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در جمعه بازار جویبار

جمعه بازار جویبار که با عنوان قدیمی ترین بازار سنتی محلی باقی مانده از گذشتگان مازندران به شمار می رود جدای از ماهیت اقتصادی مکانی برای گردشگری و بازدید مسافران است.

به گزارش مازنداصناف، مازندران مهد فعالیت یکسری بازارهای محلی و سنتی که از دیرباز فعالیت می کردند، است و بازارهایی که در زمان های گذشته پایِ روستاییان را برای عرضه و فروش محصولاتشان به این شهرها می کشاند تا بر روی طَبق های ساده و بی آرایه خود بتوانند روزی خود را کسب کنند.

فروشندگانی که ویترین محصولات خود را به سادگی و بی آلایش بر روی تکه های چوب، نایلون های پلاستیکی پهن می کنند تا هرآنچه را از تولیدات سنتی و بومی خود دارند را در طبق عرضه قرار دهند. این بازارها به دلیل حذف واسطه و عرضه محصولات به‌قول معروف از تولید به مصرف که "نشان مازندرانی " را نیز با خود همراه دارند به نوعی تابلویی از فرهنگ، رسوم و سنت استان به شمار می روند.

فروشندگانی که ویترین محصولات خود را به سادگی و بی آلایش بر روی تکه های چوب، نایلون های پلاستیکی پهن می کنند تا هرآنچه را از تولیدات سنتی و بومی خود دارند را در طبق عرضه قرار دهند. این بازارها به دلیل حذف واسطه و عرضه محصولات بقول معروف از تولید به مصرف که برند " مازندرانی " را نیز با خود همراه دارند به نوعی تابلویی از فرهنگ، رسوم و سنت استان به شمار می روند.علاوه بر اینکه مردم مازندران در طول سال به ویژه روزهای نوروزی حتما به این بازارهای سنتی سری می زنند تا لوازم مورد نیاز خود را آن هم از نوع سنتی و بومی تهیه کنند چراکه مردم این استان معتقدند تا غذا مهمانان ایام عیدشان باید متفاوت از روزهای دیگر و از نوع غذاهای محلی باشد. این بازار محیطی مناسب برای خرید سوغات مسافران به شمار می رود.

مرغ ترش، شکم پر، خورشت فسنجون و انواع ترشی منوی سنتی و محلی غذاهای مازندرانی ها است که آن را برای مهمانان خود تهیه می کنند. همچنین علاوه بر تدارک مقدمات میزبانی سنتی، علاقه مندی مردم مازندران و مسافران به گشت و گذار در بازارهای سنتی را می توان گزینه ای خاص و ویژه برای بازار عید نوروز در این استان دانست. حال و هوای این روزهای بازارهای سنتی مازندران با وجود افراد زیاد همچون هوایش بهاری و سرمست است.

 

اگر در روز جمعه به شهر جویبار بروید، در همان ابتدای ورودی شهر، می‌توانید کنار پل خشتی معروف جویبار، جمعه بازار را پیدا کنید. آنقدر ازدحام جمعیت در آن منطقه زیاد است که از دوردست‌ها نیز، جمعه بازار به چشم می‌خورد.

مسیرهای متفاوتی برای رسیدن به جویبار و جمعه بازار دیدنی آن وجود دارد. این مسیرها بسیار سرراست و بی دردسر شما را به مقصدتان می‌رسانند. یک راه این است که از سمت خط ساحلی بابلسر به سمت جویبار حرکت کنید. مسیر دوم از ساری حرکت می‌کنید و از چهارراه ساری به جویبار به سمت جویبار می‌روید و وارد جاده‌ جویبار که می شوید علاوه بر دیدنی‌های این شهر و مخصوصا جمعه بازار آن لذت ببرید.

بازاری که علاوه بر رفع نیاز مردم آن منطقه، جاذبه‌ای فوق‌العاده برای این شهر به شمار می‌آید و هر آنچه که اراده کنید، مهیاست. برای خرید میوه‌جات، بد نیست بدانید که به صورت فصلی، تنوع میوه هم در جمعه بازار جویبار دیده می‌شود. مثلا در فصل پاییز، بیشتر میوه‌های پاییزه و یا در تابستان، میوه‌های بومی و تابستانه‌ی شمال کشور برای فروش عرضه می‌شوند.

حتی فروش ماهی هم در فصول خاصی مثل زمستان بیشتر رونق دارد. چون در تابستان به دلیل گرمی هوا ماهی زودتر فاسد می‌شود، پس فروشندگان هم، مقدار ماهی کمتری وارد بازار می‌کنند.

 

اما در بیان ویژگی های منحصر بفرد جمعه بازار که وجه متمایز این بازار از دیگر بازارهای سنتی مازندران باشد قدمت دیرینه آن است. بنا به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این استان بازارهای سنتی مختلفی هنوز فعالیت می کنند اما جمعه بازار جویبار قدمت بیش از ۲۰۰ سال دارد.

مهران حسنی گفت: بیش از ۱۰بازار سنتی در این استان وجود دارد که به صورت ادواری و مرتبط در روزهایی که به آنها نامگذاری شده اند، برپا می شود.

وی ادامه داد : چهارشنبه بازار قائمشهر، جمعه بازار جویبار، سه شنبه بازار میربازاربابلسر، بازارقلعه گردن خرم آباد تنکابن و یکشنبه بازار آمل از جمله این بازارهای قدیمی و سنتی مازندران هستند.

 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت : با توجه به نوع فروش محصولات و نحوه داد و ستد در این بازارهای سنتی به نوعی سنت، آداب و رسوم استان مازندران احیا و به مردم منتقل می شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه اکثر بازارهای سنتی استان بیش از ۵۰ سال قدمت دارند، گفت : جمعه بازار جویبار تنها بازار سنتی با قدمت حدود ۲۰۰ ساله استان است و مابقی بازارها قدمت ۵۰ ساله دارند.حسنی افزود: بازارهای سنتی به لحاظ عرضه محصولات و تولیدات سنتی و عرضه ارزانتر بیشتر مورد توجه مردم مازندران و حتی برخی مواقع مسافران قرار می گیرد.

وی ادامه داد: جمعه بازار جویبار، نشتارود، بازار امامزاده شاه رضا درروستای پهناب جویبار، پنجشنبه بازار جاده قدیم آمل، بابل، بهمنیر و امامزاده ابراهیم بابلسر، چهارشنبه بازار قائمشهر، سه شنبه بازار میر بازار بابلسر، بازار قلعه گردن و خرم آباد بازار مشترک دو روستا در تنکابن و یکشنبه بازار دوازده چشمه آمل از بازارهای سنتی مازندران هستند.

اما در این میان آنچه بیشتر از ویژگی قدمت جمعه بازار جویبار را در میان مردم ماندگار تر کرده است و یک میراث معنوی مازندران به شمار می رود عرضه و فروش محصولات و تولیدات صنایع دستی مختص این استان است که ویترینی رنگارنگ برای خریداران ایجاد کرده است.


ارسال دیدگاه