انحصار در تولید برخی از پارچه های مبل قیمت ها را افزایشی کرد/مبل ۱۰ میلیون تومانی۴۰ میلیون شد
رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان:

انحصار در تولید برخی از پارچه های مبل قیمت ها را افزایشی کرد/مبل ۱۰ میلیون تومانی۴۰ میلیون شد

عباسی از انحصار در تولید برخی از پارچه های مصرفی در مبلمان خبر داد و گفت: دستگاه های نظارتی، نظارتی روی مساله تامین مواد اولیه ندارد، به همین دلیل قیمت مبل راحتی از ۱۰ به ۴۰ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش مازنداصناف، علیرضا عباسی رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران طی نشست خبری با بیان اینکه ۶۰ هزار واحد صنفی و ۲ هزار واحد صنعتی در هنر - صنعت مبلمان کشور فعالیت دارند، گفت: صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری درشان این صنعت نیست و معتقدیم قابلیت صادرات دست‌کم ۵۰۰ میلیون دلاری در این صنعت وجود دارد.

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره تامین مواد اولیه مورد نیاز این صنعت گفت: در حال حاضر پارچه های مصرفی در صنعت مبلمان به دو بخش تار و پودی و حلقوی دسته بندی می شود. در زمینه تولید پارچه های تار و پودی هیچ مشکلی وجود نداشته و بیش از ۱۵۰ کارخانه تولید کننده در این بخش وجود دارد که تمام نیاز کشور در آنها تولید می شود. اما تولید پارچه های حلقوی به تجهیزات و تکنولوژی خاصی نیاز داشته و تنها ۲ الی ۳ کارخانه تولیدی در این بخش فعال هستند.

رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران ادامه داد: حدود دو سال پیش به بهانه حمایت از تولید داخل واردات این نوع پارچه ها به کشور ممنوع کردند. این در حالی است تولیدات داخلی پارچه های حلقوی کافی نبوده و در بهترین حالت ۶۰ درصد نیاز بازار را تامین می کنند.

در تولید برخی از پارچه های مصرفی نوعی انحصار ایجاد شده و دلالی به شدت رواج پیدا کرده است. به طوری که پارچه ای که در کارخانه ۱۰۰ الی ۱۳۰ هزار تومان قیمت خورده به قیمت بالای ۲۰۰ هزار تومان به مصرف کننده می رسد

او از رشد قیمت این نوع پارچه به دلیل کمبود در بازار خبر داد و گفت: هر متر از پارچه های حلقوی در سال گذشته به قیمت ۵۰ الی ۶۰ هزار تومان فروخته می شد اما حالا قیمت کارخانه ای این محصولات به ۱۰۰ الی ۱۳۰ هزار تومان افزایش یافته است. البته مشکل اینجاست که به دلیل کمبود قیمت آنها در بازار به متری ۲۰۰ هزار تومان و بیشتر رسیده است.

به گفته او، متاسفانه در این بخش شاهد انحصار شرکت های تولید کننده بوده و دلالی به شدت رواج پیدا کرده و پارچه با قیمت کارخانه به دست مصرف کننده واقعی نمی رسد.

رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران اظهار داشت: نیاز به نوع پارچه ها در شرایط رکودی بازار چیزی حدود ۱۰۰ میلیون مترمربع تخمین زده می شود اما بر اساس آمار ثبت شده در سامانه بهین یاب تولیدات ما بین ۴۰ الی ۵۰ میلیون مترمربع است.

عباسی ادامه داد: متاسفانه دستگاه های نظارتی، نظارتی روی مساله تامین مواد اولیه نداشته و این باعث شده که مبل راحتی که سال گذشته با قیمت ۱۰ الی ۱۵ تومان فروخته می شد، امسال به قیمت ۳۵ الی ۴۰ میلیون تومان رسیده است.

۷۰ درصد نیاز چوبی این صنعت از خارجی از کشور تامین می شو. به همین دلیل هر گونه تغییر قیمت در بهای دلار، قیمت تمام شده مبلمان را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال بهای چوب راشی که پارسال متری ۴ میلیون تومان خریداری می کردیم، روز گذشته به حدود ۳۷ میلیون تومان رسید

این فعال صنفی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قانون ممنوعیت برداشت از جنگل ها، گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد نیاز چوبی این صنعت از خارجی از کشور تامین می شود به همین دلیل هر گونه تغییر قیمت در بهای دلار، به طور مستقیم قیمت تمام شده محصولات در صنعت مبلمان را تحت تاثیر قرار می دهد.

رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران افزود: به عنوان مثال بهای چوب راشی که پارسال متری ۴ میلیون تومان خریداری می کردیم، روز گذشته به حدود ۳۷ میلیون تومان رسید.

منبع: خبرگزاری بازار

انتهای پیام/

 

 

 

ارسال دیدگاه