تیغ گاز و گردن اصناف/اُفت فشار برای رستوران‌داران دردسرساز شد
انتقاد فعالان صنفی از شرکت گاز مازندران؛

تیغ گاز و گردن اصناف/اُفت فشار برای رستوران‌داران دردسرساز شد

انتظار فعالان صنفی در شرایط بحرانی از دستگاه‌های اجرائی آن است که شرایط خاص اصناف را در نظر بگیرد و اگر در زمستان سخت، توقع دارد همه اصناف، صنعت‌گران و تولیدکنندگان و حتی شهروندان عادی با این شرکت همراهی کنند، در فردای پس از حل مشکل، لطف این بخش‌ها را فراموش نکند و به آنان برای پرداخت بدهی، فرصت و فورجه تعیین کند.

به گزارش مازنداصناف،  روز گذشته یکی از فعالان صنفی مرکز استان مازندران با دفتر  «خبرشمال» تماس گرفت و از شرکت گاز استان مازندران گلایه‌ای کرد که به نظر ما کاملاً موجه بود و در سطور آتی، ضمن شرح این گلایه، پیگیری‌های رسانه‌ای «خبرشمال» را نیز تشریح کردیم.

قطعی گاز و گلایه فعال صنفی
این فرد که رستوران‌دار است گفت: در پی احتمال افت فشار گاز و با هدف جلوگیری از قطعی گاز برای مصرف‌کننده‌ خانگی و با همراهی بسیاری از فعالان صنفی، کسب و کار خود را تعطیل کرد.


وی همچنین گفت: ما رستوران‌داران سوخت دوگانه و جایگزین نداریم از سر ناچاری برای فعالیت محدود، ۳۰ تا چهل میلیون برای خرید کپسول گاز هزینه کردم اما امروز که اوضاع کمی بهتر شد و قرار بود برای وصل گاز بیایند، گفتند قبل از وصل‌کردن باید بدهی خود را به روز کنید. انتقاد من از شرکت گاز مازندران این است که شایسته نیست که در چنین بزنگاهی، وصل مجدد گاز را به تسویه بدهی می‌کند به‌ویژه این‌که فعالان صنفی هم در دوران کرونا و هم در این ایام، نهایت همکاری را با مردم و مدیران داشتند و بسیاری از آنان ضررهای زیانی دیدند و در چنین روزی به جای اینکه از اصناف قدردانی کنند و به جای این‌که شرکت گاز مازندران، بیانیه بدهد و از همراهی فعالان صنفی و کارخانجات تشکر کند و به جای این‌که بابت مشکل پیش‌آمده عذرخواهی کند ازین‌که نتوانست خدمات‌رسانی کند، وصل کردن مجد را را مشروط و منوط به تسویه حساب بدهی کردند.


در پیوند با این درد دل فعال صنفی باید بگوییم «تعامل» و «مشارکت» یک جاده دوطرفه است و نمی‌توان از مردم و فعالان صنفی توقع داشت در هنگامه مشکلاتی چون «شیوع کرونا» یا احتمال افت فشار گاز، به دستورالعمل‌های مربوطه عمل کنند و مصوبات ستاد مقابله با کرونا را جدی بگیرند و واحدهای کسب و کار خود را تعطیل کنند، اما فردای پس از کرونا و عادی شدن شرایط گاز، مدیران دولتی و اعضای ستاد، شأن و ارزشی برای مطالبات فعالان صنفی قائل نباشند.

پاسخ روابط عمومی شرکت گاز و خانه صمت مازندران

«خبرشمال» در همین زمینه تماسی با مدیر روابط عمومی شرکت گاز مازندران برقرار کرد و موضوع را از وی جویا شد.

«عمادی» ضمن تأیید ادعای این فعال صنفی گفت: یکی از مشکلات ما طلبکاری میلیاردی از برخی مشترکان صنعتی و صنفی است و ما باید این مطالبات را به صندوق دولت بازگردانیم تا دولت بتواند به اهداف خود در افزایش تولید و توسعه شبکه برسد.


البته مدیر روابط عمومی شرکت گاز مازندران از ما خواست فرد مورد نظر را به وی معرفی کنیم تا در حد تقسیط با وی همکاری شود.

«خبرشمال» در همین زمینه با مدیر خانه صمت مازندران تماس گرفت تا وضعیت وصل مجدد گاز برای صنایع را جویا شود.  مجتبی رضوی ضمن تأکید بر همکاری فعالان صنعتی استان با شرایط پیش‌آمده گفت: با توجه به احتمال افت یا قطع کامل گاز برای بخش خانگی، وصل گاز برای بخش صنعت هنوز از سر گرفته نشد.

رضوی همچنین گفت: فعالان بخش خصوصی چه در اصناف یا در صنعت، نهایت همراهی را با مدیران ارشد استان داشتند و توقع دارند مدیران ارشد استان نیز در برخی بزنگاه‌ها با آنان مدارا کنند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران در ادامه به نامه به استاندار مازندران اشاره کرد و گفت: در این نامه سابقه همکاری و همراهی فعالان بخش صنعت و تولید را در مشکلات یادآور شدیم و از نماینده ارشد استان خواستیم تا با دستور ویژه خود دریافت اقساط بانکی، مطالبات تأمین اجتماعی، هزینه آب، برق و گاز از واحدها را تا فروردین ۱۴۰۲ به تعویق بیندازد تا آنان بتوانند در این مدت فعالیت مجدد خود را آغاز و مشکلات را مدیریت کنند.

 

«خبرشمال» درخصوص این نامه نیز از مدیرروابط عمومی شرکت گاز مازندران پرسید و وی گفت: اگر استاندار به‌عنوان رییس ستاد مدیریت بحران این مطالبه صنعتگران را در جلسه طرح کند و مورد قبول و مصوبه شود، شرکت گاز استان موظف است این مصوبه را به تهران بفرستد و موافقت شرکت ملی گاز را بگیرد و درصورت اخذ این موافقت مجاز است به آن عمل کند.


در پایان لازم است تأکید کنیم مراد ما از طرح این انتقاد یا مطالبه عمومی، تخریب شرکت گاز مازندران نیست و یادآور می‌شویم ماجرای کمبود گاز و افت فشار که در برخی استان‌ها از جمله مازندران و گلستان رخ داد، به ترک فعل یا کوتاهی «مایلی رستمی» مدیرعامل عامل شرکت گاز مازندران یا همتای وی در گلستان، مربوط نیست بلکه ریشه این مشکل، به تولید و استخراج گاز برمی‌گردد و مسئولیت آن نیز بر عهده دولت، وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران است و ما در این نوشتار، هم از تلاش مردم، صاحبان صنایع و اصناف قدردانی می‌کنیم و هم از تلاش چندروزه مدیران و کارکنان شرکت گاز مازندران که در میدان حضور داشته و دارند و کمک می‌کنند تا زمستان سخت تلفات جانی نداشته باشد و با حداقل افت فشار یا قطعی گاز به پایان برسد.

هدف اصلی ما این است که شرکت گاز، شرایط خاص اصناف را در نظر بگیرد و اگر در زمستان سخت، توقع دارد همه اصناف، صنعت‌گران و تولیدکنندگان و حتی شهروندان عادی با این شرکت همراهی کنند، در فردای پس از حل مشکل، لطف این بخش‌ها را فراموش نکند و به آنان برای پرداخت بدهی، فرصت و فورجه تعیین کند و معنای تعامل همین است.

منبع:  خبرشمال

انتهای شمال


ارسال دیدگاه