قیمت پایین مرکبات در بازار، اجحاف در حق باغداران است/گلایه باغداران از برابری قیمت امسال مرکبات سر باغ با سال گذشته
امام جمعه میاندورود:

قیمت پایین مرکبات در بازار، اجحاف در حق باغداران است/گلایه باغداران از برابری قیمت امسال مرکبات سر باغ با سال گذشته

میاندورد- امام جمعه میاندورود قیمت پایین مرکبات در بازار را اجحاف در حق باغداران دانست و گفت: باغداران از وضعیت کنونی قیمت ها نگران هستند.

به گزارش مازنداصناف، حجت‌الاسلام حمید حسن‌زاده با اشاره به اینکه تعداد باغات مرکبات در این شهرستان زیاد است، بیان کرد: طبق تحقیقات میدانی متأسفانه خرید تضمینی نسبت به خیلی از مرکبات وجود ندارد و غیر از آن قیمتی که برای باغداران تعیین کرده‌اند بسیار پایین است.

وی افزود: این در حالی است که محصولاتی که از باغداران خریداری می‌شود، با ۳-۴ برابر قیمت خرید در بازار عرضه می‌شود و تا به دست خرده فروش برسد ۶-۷ برابر می‌شود و این اجحاف در حق باغداران است زیرا قیمت سبد میوه نیز امسال نسبت به سال گذشته ۴-۵ برابر افزایش پیدا کرده اما مصوبه قیمت میوه تغییری نداشته است.

امام جمعه شهرستان میاندورود با اشاره به اینکه قیمت پرتقال سر باغ امسال نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است، اظهار کرد: برابری قیمت امسال مرکبات سر باغ با سال گذشته اجحاف در حق باغداران است وتوجیه پذیر نیست که قیمت امسال مرکبات با توجه به افزایش هزینه‌ها همانند قیمت سال قبل باشد و این موضوع باغداران را کلافه کرده است.

وی دلیل برداشت نکردن محصول را پایین بودن قیمت در بازار دانست و ادامه داد: همواره تولید مازاد بر مصرف مرکبات و نبود کشش بازار در امر تقاضا باغداران را متضرر کرده و بیشتر باغداران خرده پا که تعداد آنان نیز زیاد است و توان انبارداری را ندارند، در موج حرف‌های واسطه‌ها، با هر قیمتی محصول را در بازار عرضه می‌کنند.

حجت‌الاسلام حسن‌زاده به هزینه‌های سمپاشی، کودهی باغ‌های مرکبات و هزینه‌های برداشت میوه اشاره کرد و گفت: به طور متوسط در یکسال سه مرحله سمپاشی صورت می‌گیرد که برای هر هکتار بیش از ۱۲ میلیون تومان فقط هزینه خرید سموم و دستمزد سمپاشی است، از سوی دیگر هر ساله یک و نیم تن کود شیمیایی و کودهای حیوانی برای هر هکتار از باغ مرکبات استفاده می‌شود که با این اوصاف باغداران هزینه سنگینی را متقبل می‌شوند.

وی افزود: اگرچه بسیاری از باغداران امسال به دلیل پایین بودن قیمت حاضر به فروش محصولشان نیستند، اما محصول مازاد بر مصرف بسیار زیاد است و همچنان شاهد عرضه به صورت فله‌ای هستیم.

خطیب جمعه شهرستان میاندورود با تأکید بر اینکه پایین بودن نرخ خرید مرکبات از باغداران باعث شده تا آن‌ها روزبه‌روز زیان سنگینی را متحمل شوند، عنوان کرد: باغداران از وضعیت فعلی خرید مرکبات و اختلاف قیمت آن در بازار نگران هستند و دولت وظیفه دارد این موضوع را مدیریت کند. فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده خیلی زیاد است و هر دو متضرر می‌شوند اما دلال در این وسط سود واقعی و کلان خود را به جیب می‌زند. در حقیقت قیمت تولید بیشتر از درآمد حاصل از فروش محصولات است.

منبع: خبرگزاری  مهر 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه