افزایش صید موجب کاهش 40 هزار تومانی هر کیلو ماهی در بازار مازندران شد
تور صیادان پُر و دخل ماهی فروشان کم؛

افزایش صید موجب کاهش 40 هزار تومانی هر کیلو ماهی در بازار مازندران شد

به دلیل افزایش ۱۲ درصدی صید طی هفته اخیر در مازندران، قیمت ماهی در بازار ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان در هر کیلوگرم کاهش یافته است.

به گزارش مازنداصناف،  بررسی های امروز خبرنگار ایرنا از بازار ماهی فروشان مازندران نشان می دهد که قیمت انواع ماهی بر اساس فراوانی و مقدار صید (عرضه و تقاضا) در نوسان است و اکنون قیمت ماهی کفال و سفید دریای خزر با وزن حدود ۸۰۰ گرمی به ترتیب هر کیلوگرم ۱۲۰ تا۱۶۰ هزار تومان عرضه می شود که نسبت به هفته گذشته در هر کیلو گرم ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان کمتر شده است.

کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر است و کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.

حسن تور انداز یکی از حجره داران در بازار ماهی فروشی فریدونکنار ضمن تایید کاهش قیمت ماهی سفید و کفال گفت که قیمت ماهی کفال به دلیل فراوانی ناشی از صید بیشتر،طی سه روز گذشته کاهش یافته است.

وی با بیان این که در ۴۸ساعت گذشته شاهد وفور صید کفال و عرضه آن در بازار هستیم، افزود: اکنون قیمت هر کیلو کفال با وزن ۸۰۰ گرمی که هفته گذشته ۱۵۰ هزار تومان بوده ،اکنون به ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان کاهش یافت.

وی قیمت هر کیلو گرم ماهی سفید دریایی با وزن حدود یک کیلو گرم را ۱۶۰ هزار تومان اعلام کرد و ادامه داد: همین گونه تا روز چهارشنبه هفته گذشته ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تومان بوده است.

تورانداز قیمت ماهی کپور دریایی را در وزن یک کیلو تا حدود ۲ کیلو گرم را ۹۰ تا ۱۶۰ هزار تومان اعلام کرد.

طبق آما رسمی شیلات مازندران از ابتدای فعالیت صیادان شرکت‌های تعاونی ماهیگیران پره یعنی پانزدهم مهر ماه تادهم دی ماه ، حدود ۹۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی توسط صیادان استان صید و روانه بازار شد که از لحاظ وزنی در مقایسه با مدت مشابه فصل قبل رشد ۱۲ درصدی را در سبد صیادان نشان می‌دهد.

شیلات ارزش اقتصادی این میزان صید را بیش از ۱۷۴ میلیارد تومان بر آورد کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۱۶۱ درصدی را داشته است.

بنابر این گزارش فراوانی صید ماهیان استخوانی ۵۴شرکت تعاونی پره با چهار هزار و ۲۰۰ صیاد از دریای مازندران ، ۵۱ درصد مربوط به گونه ماهی کفال، ۳۶ درصد ماهی سفید ، ۱۱ درصد کپور و ۲ درصد سایرگونه‌ها است.

صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش ' پره ' است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می ‎شود.
سر صیاد ، فوکا پوش ( صیادان باچکمه های بلند) تور ریز ، چینت چی ( مرمت کار تور ) قایقران و تراکتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.
معمولا صید ماهیان دریای خزر طبق اعلام رسمی شیلات ایران تا ۱۵فروردین سال آینده ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه