دسترنج کشاورزان در انبار و برنج وارداتی در بازار/تعهدات ارزی محصولات کشاورزی برداشته شود
رئیس پایانه صادرات برنج ایران مطرح کرد:

دسترنج کشاورزان در انبار و برنج وارداتی در بازار/تعهدات ارزی محصولات کشاورزی برداشته شود

رئیس پایانه صادرات برنج ایران با بیان اینکه علیرغم رشد 20 درصدی تولید برنج طی سال جاری اما واردات دو برابر نیاز و نبود حمایت از بورس موجب اختلال در بازار شده است؛ گفت: تعهدات ارزی چالش بزرگ پیش روی محصولات کشاورزی است که باید از میان برداشته شود.

به گزارش مازنداصناف، سیداسماعیل یزدان‌پناه در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: برنج به عنوان یک محصول استراتژیک نقش بسزایی در امنیت غذایی کشور دارد که سهم مازندران، ۴۵ درصد تولید این محصول در کشور است.


وی با اشاره به تولید سالانه دو میلیون و 400 هزار تن برنج در کشور، افزود: یک میلیون و 100 الی 200 هزار تن سالانه برنج در مازندران تولید می‌شود.

رئیس پایانه صادرات برنج ایران، با توجه به نیاز بازار کشور سالانه حدود 600 هزار تن برنج کسر داریم؛ خاطرنشان کرد:  نیاز ۶۰۰ هزار تنی کشور از طریق واردات برنج از کشورهای هندوستان و پاکستان تامین می‌شود که متاسفانه امسال، علاوه بر واردات ۸۰۰ هزار تنی و ۶۰۰ هزار تن در پشت صف واردات قرار دارد.

این مسئول ادامه داد: امسال با توجه به سیاست‌ها و حمایت‌های صورت گرفته، ما ۲۰ درصد افزایش محصول داشتیم که متاسفانه با توجه به واردات این افزایش تولید ما را با مشکل مواجه کرده است.

یزدان‌پناه تاکید کرد: در حالی که در مدت مشابه سال قبل حدود ۷۵ درصد از برنج از استان خارج شده بود این میزان طی سال جاری حدود ۳۵ درصد است و این در حالی است که کشاورز باید سه ماه دیگر کار خود را آغاز و مجددا هزینه کند و هنوز نتوانسته است برنج سال قبل خود را به فروش برساند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر، تمام کارخانه‌های شالیکوبی ما مملو از برنج، انبارهای تجار مملو از برنج و خریداری در بازار وجود ندارد.

رئیس پایانه صادرات برنج ایران، بیان کرد: علیرغم اینکه برای سال دوم برنج را وارد بورس کشاورزی کردیم اما نتوانستیم شرایط بازار برنج را بهبود ببخشیم؛ چرا که خود بورس مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و تداوم این شرایط بازار برنج را با بحران مواجه خواهد کرد.

این مسئول به بیان راهکارهایی برای برون رفت از شرایط حال حاضر بازار برنج اشاره کرد و افزود: یکی از راهکارها این است که سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی، برنج مصرفی خود را برخلاف استفاده از برنج خارجی در سنوات قبل، بیایند و از برنج داخلی و به ویژه پرمحصول که هم ارزان و هم با کیفیت است استفاده کنند.

یزدان‌پناه گفت: راهکار دوم این است که فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای کشور بیایند و به جای برنج خارجی از برنج‌های کیفی و پرمحصول ما خریداری کنند.

وی، حمایت از بورس برنج را راهکار موثر بعدی برشمرد و مطرح کرد: طبق قانون، ارگان‌های دولتی می‌توانند با ترک تشریفات مناقصه می‌توانند مستقیما از بورس کالای کشاورزی خرید کنند اما چرا اقدام نمی‌کنند؛ باید این علت را در منافع و عدم پذیرش شفافیت برخی‌ها، جستجو کرد.

رئیس پایانه صادرات برنج ایران، با بیان اینکه منابع مالی و سرمایه در گردش کارخانجات شالیکوبی شرایط مطلوبی ندارد؛ تصریح کرد: سررسید تجار و کارخانه‌داران شالیکوبی فرا رسیده است اما متاسفانه نتوانستیم منابعی که در سفر ریاست جمهور برای سرمایه در گردش آنان تخصیص داده شده است را حتی ریالی دریافت کنیم.

این مسئول اعلام کرد: تعهدات ارزی در خصوص صادرات برنج یک چالش است و تقاضای ما معافیت تعهدات ارزی برای محصولات کشاورزی به ویژه برنج است.

یزدان‌پناه متذکر شد: با توجه به ممنوعیت مقطعی صادرات برنج، نخستین کار اعلام رسانه‌ای صادرات برنج است؛ هر چند رقم صادرات برنج زیاد نیست.
منبع: بلاغ
انتهای پیام/
 

ارسال دیدگاه