سهم مغفول مانده درآمدی اتاق‌های اصناف از محل تعزیرات و مالیات/کمبود و گرانی مصالح ساختمانی عامل اصلی رکود ساخت و ساز
عضو هیات رئیسه اتاق اصناف نکا اعلام کرد:

سهم مغفول مانده درآمدی اتاق‌های اصناف از محل تعزیرات و مالیات/کمبود و گرانی مصالح ساختمانی عامل اصلی رکود ساخت و ساز

سعید سیدی با اشاره به چالش جدی اقتصادی اتاق‌های اصناف، گفت: سهم یک در هزار اتاق‌های اصناف از محل مالیات و نیز سهم یک سوم از محل تعزیرات، سال‌ها است که مغفول مانده است.

به گزارش مازنداصناف،  سعید سیدی خزانه‌دار اتاق اصناف نکا و رئیس اتحادیه صنف مصالح‌فروشان این شهرستان در گفت‌گوی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار کرد: شهرستان نکا دارای 18 اتحادیه صنفی و بالغ بر 6 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب است.

وی، تامین هزینه‌های اتاق اصناف و منابع درآمدی را از چالش‌های مهم اتاق‌های اصناف استان برشمرد و افزود: باید تلاش شود تا در کمیسیون قوانین و مقررات اتاق اصناف ایران با انعکاس مشکلات و دغدغه‌های اتاق اصناف بدنبال راهکاری گره گشا برای این معضل باشیم.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف نکا، خاطرنشان کرد: مشکلات عدیده ناشی از شیوع ویروس کرونا، رکود اقتصادی و تحریم موجب کاهش درآمدهای اتاق‌های اصناف در سراسر کشور و طبیعتا مازندران شده است که این مسئله حاکی از کاهش درآمد اتحادیه‌های صنفی و در نهایت کف بازار دارد.

رئیس اتحادیه صنف مصالح‌فروشان نکا، ادامه داد:  علیرغم واریز تامین درآمدهای حاصله از نظارت و بازرسی اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های صنفی به تعزیرات حکومتی اما متاسفانه با وجود اینکه در قانون سهم 30 درصدی اتاق‌ها تعیین شده است اما حق اتاق‌ها داده نمی‌شود.

سیدی عنوان کرد: مضاف بر این، سهم یک در هزار اتاق‌های اصناف از محل مالیات نیز به آن‌ها واگذار نشده است و به خزانه کشور واریز شده است؛ لذا باید این مباحث در کمسیون اتاق‌ها مطرح و رفع ایراد شود.

وی در ادامه به مشکلات بازار مصالح ساختمانی اشاره کرد و گفت:  بررسی‌های به عمل آمده در شهرستان نکا حاکی از رکود ساخت‌وسازهای ساختمانی و تجاری دارد؛ هر چند این بررسی نشان داد که با کمبود برخی مصالح ساختمانی نیز در شهرستان مواجه هستیم.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف نکا، تصریح کرد: مهم‌ترین مصالح ساختمانی که کمبود آن بیش از سایر موارد به طور ملموس در کف بازار مشاهده می‌شود به یونولیت سقفی و انواع فوم اختصاص دارد.

رئیس اتحادیه صنف مصالح‌فروشان نکا، افزود: در حالی که قیمت این یونولیت‌ها طی ماه‌ گذشته در بازار از 83 هزار تومان تجاوز نمی‌کرد، اما در حال حاضر قیمت آن به  315 هزار تومان رسیده است و این در حالی است که کمبود آن نیز در بازار وجود دارد.

سیدی تاکید کرد: افزایش قیمت و نیز کاهش عرضه یونولیت سقفی در بازار موجب رکود ساخت‌وساز و تنش قیمتی در بازار مسکن شده است و موجب بیکاری کارگران ساختمانی و استادکاران حرفه‌های مرتبط با ساخت و ساز شده است.

وی اعلام کرد: تولیدکنندگان، کمبود مواد اولیه پتروشیمی‌ها را مشکل اصلی گرانی و کمبود عرضه یونولیت در بازار دانستند و لذا کاهش عرضه و افزایش تقاضا موجب برهم خوردن تعادل بازار و نهایتا افزایش قیمت شده است.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف نکا، متذکر شد: شهرستان نکا قطب تولید بسیاری از مصالح ساختمانی نظیر شن و ماسه، آجر و سیمان است اما با این وجود با مشکل جدی ساخت و ساز و نیز فروش مسکن در نکا مواجه هستیم.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه