کسی صدای اصناف را برای ساماندهی دستفروشان نمی‌شنود!/پای حمایت مسئولان از بازار لنگ می‌زند
رئیس اتاق اصناف گلوگاه:

کسی صدای اصناف را برای ساماندهی دستفروشان نمی‌شنود!/پای حمایت مسئولان از بازار لنگ می‌زند

قلندری با بیان اینکه مشکلات زیادی در حوزه اصناف و بازار وجود دارد که متاسفانه توجه خاصی از جانب مسئولین به آن‌ها نشده است. گفت: سال‌ها است که کسی صدای ما را برای ساماندهی دستفروشان نمی‌شنود و این در حالی است که در مقابل دستفروشان همه روزه در مقابل واحدهای صنفی و در این شرایط سخت اقتصادی، جولان می‌دهند.

به گزارش مازنداصناف،  غلامرضا قلندری رئیس اتاق اصناف گلوگاه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار کرد: اتاق اصناف شهرستان گلوگاه دارای دو هزار و 200 واحد صنفی است که در قالب 10 اتحادیه مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: مشکلات زیادی در حوزه اصناف و بازار وجود دارد که متاسفانه توجه خاصی از جانب مسئولین به آن‌ها نشده است.

رئیس اتاق اصناف گلوگاه، با بیان اینکه هر وقت صحبت از ایجاد شغل و  جذب نیرو می‌شود بیشترین سهم را حوزه اصناف دارد؛ خاطرنشان کرد: همه روزه بخش عمده‌ای از افراد جامعه با سرمایه شخصی خودشان اقدام به ایجاد  شغل و کسب و کار می کنند و از جانب هیچ فرد و ارگانی  حمایت نمی‌شوند؛ وام‌های 4 درصدی برای ایجاد شغل می‌دهند که اکثر آن‌ها در حوزه کشاورزی و  دام پروری است و بازار باید با وام 18 درصدی که آن هم با هزاران مشکلات از قبیل کارکرد حساب و ضامن‌های متفاوت که سر راه آن‌ها قرار می‌دهند در نهایت بازاری موفق به گرفتن آن نمی‌شود.

  قلندری ادامه داد:  مدت هشت ماه از سال‌جاری گذشت هنوز یک بازاری نمی‌تواند حتی وام مضاربه‌ای که با سود 18 درصدی است بگیرد، می‌گویند هنوز دستور عمل نیامده؛ بازار روح و هویت شهر است و گواه این مدعا را در روزهای تعطیل می‌توان یافت.

وی با اشاره به لزوم اتخاذ تدابیر حمایتی از بازار، عنوان کرد:  اگر یک بازاری سرمایه شخصی خودش را به کار نبندد و جنس را به صورت اقساط در اختیار عامه مردم قرار ندهد مردم چگونه می توانند زندگی کنند؟ چرا نباید به اصناف که تا این حد نقش موثری در  ایجاد شغل و خدمات دارد، توجه کافی شود؟

رئیس اتاق اصناف گلوگاه، گریزی به مشکلات بازار این شهرستان زد و گفت: یکی از مشکلات عمده این شهرستان به قشر قصابان شهرستان گلوگاه باز می‌گردد چرا که در گذشته که یک کشتارگاه نیم بند در شهرستان‌ها وجود داشت و مردم می‌توانستند با هزینه کم یک گوسفند را ببرند و کشتار کنند  تا گوشت به قیمت ارزان‌تر به دست مصرف کننده برسد، اما متاسفانه  کلیه کشتارگاه‌های کوچک شهرستان‌ها را جمع‌آوری کردند و این موجب شد تا اگر یک فرد بخواهد یک گوسفند کشتار کند باید کلی کرایه و وقت صرف کند، خطرات جاده‌ای را به جان بخرد و ده‌ها کیلومتر آن‌طرف‌تر از دورترین نقطه شرقی مازندران به شهرستان جویبار برود و این نه برای قصاب و نه برای مردم به صرفه نیست.

قلندری افزود: بارها فریاد زدیم اگر شما نمی‌توانید خود قصاب‌ها حاضرند با هزینه شخصی خود و هماهنگی با بهداشت در شهرستان کشتارگاه بزنند تا این همه مشکلات را تحمل نکنند اما نپذیرفتند و این مشکل همچنان پابرجا است.

وی اذعان کرد: بازاری‌ها، هر زمان که از آن‌ها خواسته شد در شرایط سخت کرونا مغازه را ببندد تمکین کردند و یا در خصوص پرداخت حق عضویت سالانه، مالیات و عوارض شهرداری، بدون وقفه اطاعت امر کردند اما این منطقی است که در قبال آن حداقل انتظار خدمات از مسئولان را داشته باشند و مسئولان نیز خواسته‌های به حق آنان را تمکین کنند.

رئیس اتاق اصناف گلوگاه، با گلایه از کم توجهی مسئولان به مطالبات اصناف در شهرستان‌ها، تاکید کرد: در حالی که جلوی چشم ما افراد دوره گرد و بدون شناسنامه، دستفروشان و باری‌های سیار بدون پرداخت هیچ عوارض، اجاره، دارایی و مالیات در برابر و مقابل واحدهای صنفی دارای پروانه کسب، جولان می‌دهند چه اقدام مناسبی انجام دادیم؟ 

قلندری با بیان اینکه سال‌ها است که کسی صدای ما را برای ساماندهی دستفروشان نمی‌شنود؛ گفت: تکلیف بازار و اتاق‌های اصناف در حالی که بارها این موضوع را فریاد زدیم، نامه نگاری کردیم، در جلسات مطرح کردیم و اقدام موثری صورت نگرفته است، چیست؟

وی در پایان متذکر شد: انتظار کسبه و بازار از دستگاه‌های متولی، اقدام و پاسخ است و امیدواریم مسئولان با حمایت از اصناف، مشکلات بازار را به حداقل ممکن برسانند.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه