شکوفایی اقتصادی بدون تدوین برنامه راهبردی و آسیب‌شناسی تولید ممکن نمی‌شود/سهم برجسته اصناف در تولید، توزیع و اشتغال
رئیس اتاق اصناف بابل اعلام کرد:

شکوفایی اقتصادی بدون تدوین برنامه راهبردی و آسیب‌شناسی تولید ممکن نمی‌شود/سهم برجسته اصناف در تولید، توزیع و اشتغال

صادقی با اشاره به ضرورت شناسایی نقاط قوت و ضعف تولید و تدوین برنامه جامع به منظور شکوفایی اقتصادی، گفت: با توجه به ظرفیت‌های برجسته اصناف در تولید، توزیع و اشتغال قطعا می‌تواند کمک کار خوبی برای دولت در شرایط موجود باشد.

به گزارش مازنداصناف، رضا صادقی رئیس اتاق اصناف شهرستان بابل درگفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما، نقش بازار در تولید و توزیع اساسی کالا، رشد توسعه اقتصادی وبهبود فضای کسب و کار در کشور را تشریح کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به رکود شدید در اقتصاد و بازار، مسئولین کشور باید قبل از هر اقدامی، بایدها و نبایدهای تولید را شناسایی کنند؛ یعنی فعالیت‌هایی که باعث افزایش تولید و شکوفایی کشور می‌شود و یا برای تولید مضر است را شناسایی و براساس آن برنامه جامعی تدوین و برای اجرا به مسئولین پایین دستی ابلاغ نمایند.


رئیس اتاق اصناف بابل افزود: اصناف در تولید و توزیع اساسی کالا در سطح کشور کمک کار خوبی برای دولت بوده وهست؛ دولت باید ضمن شناسایی محاسنات و مضرات بخش تولید، از موازی کاری بعضی از دستگاه‌ها و ادارات هم جلوگیری نماید تا بخش خصوصی و اصناف براساس برنامه تنظیمی و ابلاغی دولت، گام‌های اساسی برای افزایش تولید و توزیع اساسی کالا بردارند. 


صادقی درپاسخ به این سوال که اساسا بازار در تولید کمی و کیفی کالا چگونه می‌تواند کمک کار دولت باشد؛ عنوان کرد: بیش از 650 هزار واحد صنفی تولیدی در سراسر کشور زیرنظر اصناف قرار دارند، بازار‌ می‌تواند با فعال‌تر کردن این واحدها، در افزایش تولیدات داخلی و توسعه اقتصادی کشور نقش بسزایی داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین اصناف با دارا بودن 7 میلیون شغل، بدون ایجاد بارمالی برای دولت 17 درصد تولید ناخالص ملی کشور را دراختیار داشته وعمده تولید و توزیع کالا و خدمات درسطح کشور توسط بازاریان انجام می‌شود؛ به ضرس قاطع می توان ادعا کرد بازار پتانسیل زیادی برای رشد و بالندگی اقتصاد کشور داشته و در تولید و توزیع کالا و خدمات می‌تواند کمک کار اصلی دولت باشد.


رئیس اتاق اصناف بابل اعلام کرد: همه می‌دانیم توسعه اقتصادی با محوریت تولید داخلی و بهبود فضای کسب وکار درسرلوحه کار دولت قرار دارد و اصناف هم ظرفیت و پتانسیل لازم و هم جمعیت زیادی با کمترین هزینه تحت پوشش دارد، این قشرعظیم جامعه می‌تواند در دو بخش( توسعه اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار) کمک کارخوبی برای دولت باشد.


صادقی درپاسخ به این سوال که بازار چگونه می‌تواند نسبت به کاهش نرخ بیکاری، دولت را یاری کند؛ بیان کرد: واقعیت این است دولت برای ایجاد هرفرصت شغلی باید سرمایه گذاری سنگینی انجام دهد، اما بازاریان بدون اخذ کمک از دولت، با اتکاء به سرمایه خودشان، تاکنون در زمینه اشتغال بسیار موفق عمل کرده‌اند؛ درحال حاضر 24 میلیون ایرانی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت پوشش اصناف قراردارند و بازاریان کشور تاکنون، بدون اینکه یک ریال بارمالی بر دوش دولت بگذارند هفت میلیون شغل در سراسر کشور ایجاد کرده‌اند.

وی ادامه داد: دولت با تدوین قوانین برای ارتقای کسب وکار، با حمایت از اصناف می‌تواند نسبت به کاهش نرخ بیکاری اقدامات بایسته‌ای انجام دهد که درصورت حمایت ازصنوف تولیدی، قطعاً شاهد افزایش تولید و اشتغال و رشد و پویایی اقتصاد در کشور خواهیم بود.  

رئیس اتاق اصناف بابل، درپاسخ به این سوال که اصناف در تولید و توزیع بهینه کالا چه نقشی دارند؛ مطرح کرد: طبق آمار موجود، در کشورمان حدود 380 خوشه اقتصادی وجود دارد که 70 درصد از این خوشه‌ها که بالغ بر 650 هزار بنگاه  تولیدی کوچک و متوسط هستند تحت پوشش اصناف قراردارند؛ همچنین 90 درصد از یک میلیون و 400 هزار واحد توزیعی در مجموعه نظام توزیعی کشور تحت پوشش بازارقراردارند؛ لذا قطعا می‌توان ادعا کرد نظام توزیع کشور در اختیار اصناف قرار داشته و این قشر عظیم جامعه می‌توانند درجهت رشد تولید و توزیع آسان و عادلانه کالا، نقش بسیار مهمی داشته باشند.


صادقی در ادامه خطاب به خبرنگار مازند اصناف یادآور شد: در سراسر کشور 390 اتاق اصناف با 8 هزار و 800 ساختار صنفی وجود دارند که این ساختارها را می‌توان یکی از مدنی‌ترین نهادهای اقتصادی کشور قلمداد نمود، چون در سراسر کشور حدود 50 هزار مدیر با رای مستقیم مردم در مجموعه اصناف انتخاب می‌شوند؛ اگر از ظرفیت و پتانسیل این مدیران استفاده بهینه گردد، می‌توانیم ضمن رفع مشکلات و موانع تولید، مشکل بیکاری کشور را هم رفع نمائیم.


وی متذکر شد: با تجارب ارزنده‌ای که اصناف کسب نموده است اگر مسئولین برای توسعه بیشتر کشور، از این تجارب و پتانسیل عظیم بازار، بیشتر از گذشته استفاده کنند یقین داریم بسیاری ازمشکلات موجود بر سر راه تولید و توزیع کالا مرتفع خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه