وضعیت سفید کود سیاه در مازندران/کمبود نداریم اختلال از سامانه است
گلایه کشاورزان از عرضه کود پاییزه؛

وضعیت سفید کود سیاه در مازندران/کمبود نداریم اختلال از سامانه است

در روزهای اخیر و با شروع فصل کاشت پاییزه محصولاتی مانند گندم، جو و کلزا در مازندران برخی کشاورزان در تأمین کود دچار مشکل شده‌اند که مدیر شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی استان در این باره گفت: مشکلی در تامین کود مورد نیاز کشاورزی، نداریم اما مشکل پیش آمده به سامانه توزیع کود باز می‌گردد.

به گزارش مازنداصناف، طی هفته‌های اخیر زمزمه‌هایی از سوی کشاورزان مبنی بر کمبود کود به ویژه کود سیاه برای کشت پاییزه در برخی از مناطق مازندران به گوش می‌رسد که گلایه کشاورزان را در پی داشته است.


برخی کشاورزان می‌گویند کود کم است و به اندازه کافی به آنان داده نمی‌شود و مجبور هستند با قیمت‌های بالاتر آن را به صورت آزاد خریداری کنند.

کودهای مختلفی در امور کشاورزی استفاده می‌شود، عموما این کودها برای حاصلخیزتر کردن خاک مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در واقع کودهای شیمیایی تأمین کننده مواد لازم گیاه هستند، چون خاک زمین‌های کشاورزی تمام مواد لازم برای رشد کامل گیاه را ندارد و همچنین برای پرورش گیاهان پربازده و برداشت محصولات بیشتر، استفاده از کودهای شیمیایی اجتناب ناپذیر است.
 
در این ایام از سال کشاورزان مازندرانی در حال تدارک و آماده سازی زمین های خود جهت کشت پاییزه محصولاتی نظیر گندم، جو، کلزا و نیز سبزی‌های برگی و ریش‌های نظیر شلغم، هویج، کاهو، لوبیا سبز، کدو سبز، نخود فرنگی، سیب زمینی و سیر هستند، که این روزها در کمبود عرضه به یک نگرانی برای کشاورزان تبدیل شده است.

رضا افراسیابی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مازندران در این باره به خبرنگار ما گفت: به هیچ عنوان کمبود کود در استان نداریم و تمامی انبارهای ما مملو از کودهای مورد نیاز کشت پاییزه است.

وی افزود: اکنون زمان کشت سه محصول استراتژیک کلزا، گندم و جو در مازندران است که هیچ کمبودی در عرضه کود کشاورزان نداریم و به اندازه کافی در انبارهای استان ذخیره سازی شده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: تاکنون 91 درصد از سهمیه سال استان را جذب کرده‌ایم و اینکه در برخی مناطق مشکل توزیع وجود دارد عمدتا به مشکلات سامانه و زمان‌بری ثبت و درج باز می‌گردد.

این مسئول ادامه داد: طبق برنامه مصوب سالانه برای کود فسفاته در مازندران 11 هزار و 829 تن است که تا به امروز، 10 هزار و 863 تن یعنی 92 درصد به مراکز توزیع تحویل داده شده است.

افراسیابی عنوان کرد: با احتساب موجودی انبار کارگزاران مازندران به میزان 4 هزار و 691 کیسه و انبار سازمانی به میزان دو هزار و 130 کیسه، مجموعا 6 هزار و 821 کیسه در سطح استان کود فسفاته موجود است.

وی اعلام کرد: لذا با این احتساب نباید هیچ مشکلی در عرضه وجود داشته باشد و بحث کمبود به هیچ وجه وجود ندارد اما حال در سامانه مشکلاتی رخ دهد که کمی به تعویق بیفتد قابل رد کردن نیست و امکان ان وجود دارد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران، افزود: البته ممکن است کشاورز در سامانه در خواست 4 کیسه ثبت کند که با دو یا سه کیسه موافقت شود و این مسئله هم وجود دارد که ممکن است محل گلایه کشاورزان قرار گیرد.

این مسئول مطرح کرد: کود پتاسه با وجود استقبال کم کشاورزان مازندرانی تاکنون 34 درصد توزیع شده است و در انبار سازمانی، 3 هزار و 638 تن کود پتاسه موجود است.

افراسیابی اشاره کرد: عمده مراکز توزیع در مازندران در مناطق روستایی وجود دارد و نظارت مستمر از سوی بازرسان جهاد کشاورزی از این مراکز صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در سطح استان بیش از 320 مرکز توزیع اسمی وجود دارد که 282 مرکز، فعال است که عمدتا در مناطق روستایی فعالیت دارند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران، با بیان اینکه جانمایی مراکز توزیع در مازندران به لحاظ فاصله مراکز و دسترسی کشاورزان مطلوب است؛ تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی، فاصله مجاز برای صدور مجوز مراکز توزیع حدود 15 کیلومتر است که این فاصله در برخی از نقاط مازندران با نظر و توجیه کارشناسی منطقه، کمتر از این میزان است.

این مسئول ادامه داد: اگر در برخی مناطق استان، مرکزی غیرفعال و یا کم کار باشد با نظر مدیر شهرستانی، یک کارگزار جدید راه اندازی می‌شود تا مشکلی در دسترسی خدمات به کشاورزان وجود نداشته باشد.

افراسیابی اذعان کرد: استان مازندران پس از استان فارس، دومین استان کشور به لحاظ تعداد و تراکم کارگزاری‌ها یا همان مراکز توزیع کود و خدمات به کشاورزان است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه