برنج شیرودی و خارجی در حال عرضه اینترنتی است
با قيمت 12 هزار و 500 تا 42 هزار تومان؛

برنج شیرودی و خارجی در حال عرضه اینترنتی است

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">انواع برنج خارجی با قیمت هر کیلوگرم ۱۲هزار و۵۰۰ تا ۲۰ هزار و۵۰۰ تومان و برنج ایرانی شیرودی با نرخ&nbsp;۴۲ هزارتومان در سامانه فروش اینترنتی محصولات کشاورزی عرضه می&zwnj;شود.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ کم‌کاری وزارت جهاد کشاورزی در دولت گذشته و به تبع آن کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید، احتکار داخلی توسط دلالان، افزایش قیمت محصول خارجی و تأثیر آن بر داخل، عدم رصد و پایش بازار، به‌عنوان دلایل افزایش قیمت برنج ایرانی و خارجی از سوی کارشناسان این بخش مطرح شده است. 

 

تنها راه تأمین پایدار امنیت غذایی مردم و جلوگیری از احتکار و گرانفروشی، دولتی و حاکمیتی شدن زنجیره تأمین غذا از مزرعه تا خانه و انتقال بخش خصوصی از عرصه کم بازده غذا به عرصه‌های پربازده همچون فولاد، خودرو، سیمان و... است چرا که تجاری‌سازی کشاورزی مانند صنعت خودرو به قصد بالا بردن سودبخش خصوصی شدنی نیست و موجب گرسنگی میلیون‌ها نفر می‌شود. اتفاقی که در آمریکا با تولید 37 درصد غذای جهان رخ داده و 140 میلیون گرسنه یا در معرض گرسنگی بر جای گذاشته است.

افزایش قیمتی که منجر به حذف برنج ایرانی از سفره برخی خانواده‌ها شد، محصول تفکر ضد خودکفایی کشاورزی در دولت قبل است که به بهانه کم آبی رخ داد. همچنین در کشت گندم، گفته شد که برای هر هکتار 5200 متر مکعب آب استفاده شده، حال آنکه در گذشته هشت هزار مترمکعب در هکتار آبیاری می‌شد و اگر به 3300 متر مکعب هم کاهش می‌یافت، نباید نیازمند واردات می‌شدیم اما از نیاز 12 میلیون و 500 هزار تنی کشور، هشت میلیون تن وارد شد.
همچنین به گزارش ایسنا، دولت سیزدهم اما از نیمه دوم سال توزیع اینترنتی اقلام اساسی را با هدف حذف دلالی‌های غیرضروری و واسطه‌گری‌های ناسالم در شبکه توزیع اقلام ضروری و رسیدن این کالاها با قیمت‌های واقعی به دست مردم شروع کرده بود، با افزایش قیمت برنج ایرانی این کالا را هم در سبد توزیع هوشمند قرار داد و از ۱۸ بهمن ماه پلتفرم‌های فروش محصولات غذایی که تاکنون اقلامی‌چون مرغ منجمد، تخم مرغ، برنج خارجی، شکر، روغن و لبنیات تنظیم بازاری عرضه می‌کردند، اقدام به فروش برنج ایرانی کردند.

بدین‌ترتیب در حال حاضر برنج پاکستانی با قیمت هر کیلوگرم ۲۰ هزار و۵۰۰ تومان، برنج تایلندی ۱۲ هزار و۵۰۰ تومان، برنج هندی ۱۸ هزارو۵۰۰ تومان و برنج ایرانی شیرودی با نرخ ۴۲ هزارتومان در سامانه بازرگام  بدون پرداخت هزینه ارسال تا درب منازل عرضه می‌شود. همچنین قرار است در روزهای آینده نیز برنج ایرانی فجر به فرآیند توزیع هوشمند اضافه شود.
البته چندی پیش مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از توزیع برنج در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر کشور خبر داد و گفت که دولت برای تنظیم بازار کالاهای اساسی تا شب عید تمام تلاش خود را خواهد کرد.

کمبود برنج نداریم

گفتنی است، مسیح کشاورز؛ دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر  درباره احتکار برنج ایرانی توضیح داد: برنج خارجی زیر نظر سیستم جامع تجارت است بنابراین می‌توان به کیلوگرم مشخص کرد که در کدام انبار و چه زمانی محموله وجود دارد ونحوه فروش و توزیع آن چگونه است اما با توجه به اینکه برنج تولید داخل مجوز از مراجع رسمی ‌ندارد به راحتی قابل احتکار است بدون اینکه ردی از کسی جا بماند.

با این‌حال ساداتی‌نژاد؛ وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کمبودی در زمینه برنج، گوشت و سیب‌زمینی نداریم، اظهار داشت: مشاهده کردید که بازار سیب‌زمینی با نگاه و آرامش مردم رو به پایین است. در بحث برنج نیز کمبود برنج در کشور نداریم و در همین زمان تنها ۴۳۰ هزار تن برنج خارجی در شرکت بازرگانی دولتی موجود است. واردات برنج هم انجام خواهد شد و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

او، نوسان بازار برنج را عدم رقابتی بودن برنج تولید داخلی عنوان کرد و افزود: چون برنج ایرانی رقیبی ندارد و نمی‌توان آن را وارد کرد و چون خرید از کشاورز انجام‌ شده و برنج ایرانی در حال حاضر در دست افراد خاصی است امکان دارد آنان وارد سوداگری بشوند. با برنامه‌ریزی‌ انجام شده، تعزیرات کار خود را شروع کرده و با احتکار‌کنندگان برخورد می‌کند.
 
انتهای پیام/

ارسال دیدگاه