داستان اولین تاکسی‌های ساری با کرایه‌های سه زاری!/هنوز هم شغلم را دوست دارم
آقا مرتضي! حکايت نيم قرن شوفري با تاکسي؛

داستان اولین تاکسی‌های ساری با کرایه‌های سه زاری!/هنوز هم شغلم را دوست دارم

<p><span style="font-size: larger;">مرتضی مرزوقی مسن&zwnj;ترین و به عبارتی قدیمی&zwnj;ترین راننده تاکسی در مرکز استان است که سابقه آغاز فعالیتش حتی به قبل از تاسیس سازمان حمل&zwnj;ونقل بار و مسافر شهرداری ساری یا همان تاکسیرانی قدیم باز می&zwnj;گردد؛ شوفر 90 ساله&zwnj;ای که همچنان دست از کار نکشیده است...</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ مجتبی قربانی- مرتضی مرزوقی مسن‌ترین و به عبارتی قدیمی‌ترین راننده تاکسی در مرکز استان است که سابقه آغاز فعالیتش حتی به قبل از تاسیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری ساری یا همان تاکسیرانی قدیم باز می‌گردد.

شوفر 90 ساله‌ای که همچنان دست از کار نکشیده است و به وضوح سرزندگی و خوش مشربی را می‌شود در گفت‌وگوی با او حس کرد.

مرتضی مرزوقی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: من کار خود را از سال 1349 یعنی حدود 50 سال پیش آغاز کردم و از آغاز تا به حال در مسیر میدان شهدا به سمسکنده مشغول فعالیت هستم.

وی افزود: من کار خود را با کرایه سه زاری تا عبور زغالچال و کرایه 5 زاری تا بیمارستان سوختگی و سمسکنده آغاز کردم و واقعا آن دوران پول، ارزش و برکت داشت.

قدیمی‌ترین راننده تاکسی در ساری، خاطرنشان کرد: من 9 فرزند دارم که 5 تا دختر و 4 تا پسر هستند که دخترهایم همگی پزشک هستند و پسرهایم هم در جاهای مختلف مشغول فعالیت هستند.

مرزوقی با بیان اینکه من بچه میدان شهدای ساری هستم؛ ادامه داد: آن زمان از سه راه خیام تا میدان ساعت اگر کسی به ناموس مردم حرفی می‌زد و اگر مسافری به من می‌گفت، شدیدا برخورد می‌کردم، رانندگان تاکسی امین مردم هستند.

وی بیان کرد: حالا دیگر با 90 سال سن پیر شده‌ام اما دست از کار نکشیده‌ام و تنها روزها از ساعت 7 صبح تا 11 کار می‌کنم و دیگر تا صبح فردا از خانه بیرون نمی‌آیم و بعد از استراحت، روزم را با نوه‌هایم، شب می‌کنم.

قدیمی‌ترین راننده تاکسی ساری، از قبل‌ترها برایمان گفت و افزود: اولین خودرویی که با ان مشغول کار شدم یه فیات بود که آن را سه زار و 100 تومان خریدم، بعدتر این فیات را 4 تومان فروختم و دو تومان روی آن گذاشتم و یک پیکان خریدم.

مرزوقی اضافه کرد: از همان قدیم هم، اول صبح از خانه بیرون می‌زدم و تا ظهر بیشتر کار نمی‌کردم، آن وقت‌ها 12 - 13 تا تاکسی بیشتر در ساری نبود.

وی عنوان کرد: چند تا از تاکسی‌ها بنز 180 بود و مابقی فیات بود؛ روزی سه ساعت بیشتر کار نمی‌کردیم و کرایه هر نفر هم تنها سه زار بود.

قدیمی‌ترین راننده تاکسی ساری، با خنده زیر لب گفت: یک زمانی هر تاکسی، 5 تا مسافر سوار می‌کرد، دو تا جلو و سه تا مسافر عقب؛ اما بعدتر شد چهار تا و حالا کرونا باعث شد که هر تاکسی تنها 3 تا مسافر سوار می‌کند.

مرزوقی مطرح کرد: آن قبل‌ترها، تاکسیرانی نبود، من گویی رئیس تاکسیرانی بودم؛ من کل زندگی‌ام را با تاکسی ساختم و خدا را شکر راضی هم هستم.

وی در پاسخ به این سوال که این همه سال چطور با مردم سروکله زدی؛ گفت: اصلا غصه کرایه نخوردم، کسی کرایه کمتر داد گفتم خدا برکت؛ 500 تومان کم دارم می‌گفتم خدا برکت بده و خیلی درگیر کرایه و بحث کردن با مسافر نبودم.

قدیمی‌ترین راننده تاکسی ساری، اشاره کرد: آن قبل‌ترها، کسی که این حرفه را انتخاب می‌کرد، ابهت خاصی داشت و آن را یک شغل خوب می‌دید؛ اما حالا البته برخی‌ها این شغل را شاید  بدترین شغل می‌دانند و فکر می‌کنند کسی که این حرفه را انتخاب کرده لابد نتوانسته جایی دیگر کار پیدا کند.

مرزوقی تاکید کرد: آن زمان، گزینه‌های زیادی برای انتخاب شغل وجود داشت اما من این حرفه را انتخاب کردم چون رانندگی را خیلی دوست داشتم و هنوز هم شغلم را دوست داشتم.

وی از مسافرکشی زائران امام رضا(ع) در آن زمان برایمان گفت و افزود: آن وقت‌ها با 400 تومان مسافر به مشهد می‌بردم؛ 6 صبح امروز حرکت می‌کردم و 6 صبح فردا هم خانه بودم؛ البته همیشگی نبود.

قدیمی‌ترین راننده تاکسی ساری، یادآور شد: از رانندگان قدیمی تنها دو- سه تا را می‌بینم؛ آقا شعبان، هوشنگ و حسن؛ دیگر از رانندگان قدیمی، کسی نیست و حالا شهر پر از رانندگان جدید شده است...

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه