طَبَق‌های پُر و دستانِ خالی/پای میوه‌های یلدایی به هر خانه‌ای نمی‌رسد!

طَبَق‌های پُر و دستانِ خالی/پای میوه‌های یلدایی به هر خانه‌ای نمی‌رسد!

<p><span style="font-size: larger;">گویی امسال در آستانه شروع زمستان، تازه یخ گرانی در بازار باز شده است و با این قیمت&zwnj;های سرسام آور، پای میوه&zwnj;های پر طرفدار یلدایی، به هر خانه&zwnj;ای نمی&zwnj;رسد!</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ مجتبی قربانی- علیرغم اینکه هر ساله روزهای منتهی به آخرین روزهای پاییز، حاکی از شلوغی و رونق بازار به ویژه میوه و تره بار داشت اما طی سال جاری با افزایش چند برابری برخی از میوه‌ها نسبت به سال گذشته و کاهش قدرت خرید، بازار تعریفی ندارد و طبق میوه‌ها پر و دست مردم خالی‌است.


با رصد میدانی از بازار میوه متوجه می‌شوید که قیمت‌ها متاثر از نزدیکی شب یلدا به طور سرسام آوری گران شده است و پای میوه‌های پر طرفدار این مراسم سنتی، به هر خانه‌ای نمی‌رسد!

در حالی قیمت هر کیلو موز در مدت مشابه سال قبل در میادین میوه استان از 12 هزار تومان تجاوز نمی‌کرد که امسال قیمت آن در میادین به بیش از 30 هزار تومان رسیده است؛ البته قصه به همین جا ختم نمی‌شود و این حکایت در خصوص سایر میوه‌ها نیز تکرار تلخی دارد.
 


امیرحسین فخرآوران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین وضعیت قیمت میوه در میادین میوه استان در آستانه شب یلدا اظهار کرد: با وجود اینکه در ایام کرونا و محدودیت‌ها در دورهمی‌ها نسبت به سال گذشته است ولی به هر صورت مردم به بازار میوه می‌آیند و نه به نسبت گذشته اما در حال خرید میوه هستند.

وی افزود: قیمت‌های فعلی کمی گران‌تر زا روزهای گذشته است اما تنها محدود به التهابات قیمتی شب یلدا است و قطعا پس از شب یلدا قیمت‌ها پایین خواهد آمد.

رئیس میدان مرکزی میوه و تره‌بار مرکز مازندران خاطرنشان کرد: غالب میوه‌های شب یلدایی و پر طرفدار نظیر موز، انار، ازگیل و غیره افزایش قیمت داشته‌اند.

فخرآوران گفت: قیمت حال حاضر هر کیلو موز در میادین میوه استان 32 هزار تومان، هندوانه 3 هزار و 500 الی 4 هزار تومان، کیوی درجه یک 16 هزار تومان، ازگیل درجه یک 20 تا 22 هزار تومان، انار فردوس 14 تا 15 هزار تومان، انار ساوه 11 تا 12 هزار تومان و انار انباری هر کیلو 10 هزار تومان است.

وی ادامه داد: هر کیلو خرمالو درجه یک 14 هزار تومان، گلابی درجه یک درگز 18 هزار تومان، لیمو شیرین 12 هزار تومان، لیمو ترش جنوب 15 هزار تومان و لیمو ترش محلی 10 هزار تومان است.

رئیس میدان مرکزی میوه و تره‌بار مرکز مازندران، عنوان کرد: هر کیلو خیار درختی 8 هزار تومان، سیب زرد و قرمز دماوند 11 تا 12 هزار تومان، سیب زرد و قرمز مراغه 8 هزار تومان، یافا 10 هزار تومان، پیج 10 هزار تومان، نارنگی 8 هزار تومان و پرتقال نیز 8 هزار تومان است.

فخرآوران در خصوص سایر میوه‌های موجود در میادین اعلام کرد: پیاز سفید 5 هزار و 500 تومان، سیب زمینی 4 هزار و 500 تومان، کاهو 4 هزار تومان، هویج 7 هزار تومان، بادمجان 3 هزار و 500 تومان، فلفل دلمه 6 هزار تومان، کلم قرمز 5 هزار تومان، کلم سفید 3 هزار تومان، گوجه فرنگی 7 تا 7 هزار و 500 تومان است.

وی متذکر شد: سود قانونی واحدهای صنفی بین 20 و نهایتا تا 30 درصد از قیمت فروش می‌باشد.
 


رئیس میدان مرکزی میوه و تره‌بار مرکز مازندران، یادآور شد: جدا از تنش‌های قیمتی ویژه بازار شب یلدا، علت دیگر گرانی‌ها نسبت به سال قبل، به افزایش هزینه‌ها از پول سبد گرفته تا کارگر و حمل و نقل نیز بر می‌گردد.

فخرآوران اذعان کرد: موز سردمدار گرانی در بازار است که بیشتر به دلیل وارداتی بودن آن به نوسانات ارزی بر می‌گردد و در خصوص انار نیز گرانی بیشتر به صادرات این میوه ربط پیدا می‌کند.

وی در خصوص قیمت‌ سرسام آور آناناس در بازار گفت: قیمت هر جعبه 7 تایی آناناس در میادین نزدیک به 800 تا 850 هزار تومان است و طبعا قیمت آن در بازار نیز خیلی بالا است.

مع‌الوصف، با این قیمت‌ها نه سفره شب یلدای کسی پر می‌شود و نه دخل میوه‌فروش‌ها؛ تنها طبق‌ها و سبدهای خرید کمی سبک‌تر می‌شوند و این حکایت تلخ فقیر و غنی هم نمی‌شناسد.

گویی امسال در آستانه شروع زمستان، تازه یخ گرانی در بازار باز شده است؟!

انتهای پیام/





ارسال دیدگاه