نیاز و منافع آمریکا در مذاکره با ایران به گزارش روزنامه آمریکایی

نیاز و منافع آمریکا در مذاکره با ایران به گزارش روزنامه آمریکایی

<p>&nbsp;<span style='font-family: Tahoma;'>یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به نیاز و منافع آمریکا در مذاکره با ایران پرداخت.</span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از خبرگزاری فارس، «ناتانیل بچلدر»، مدیر مسئول خانه صلح در اکلاهما‌سیتی طی مقاله‌ای در روزنامه نورمن ترنزکریپت، چاپ شهر نورمن اکلاهما به تحلیل مذاکرات بین ایران و آمریکا پرداخت.


این فعال صلح ضمن با اهمیت خواندن مذاکره با ایران از سوی آمریکا، آنرا به نفع آمریکا برشمرد و تأکید کرد: ادامه مذاکرات می‌تواند منجر به عادی‌سازی روابط با ایران شود و این کشور می‌تواند بعنوان یکی از شرکای اصلی تجاری آمریکا تبدیل شود و با واردات گوشت گاو و حبوبات آمریکا، موجب منفعت تولیدکنندگان اکلاهمایی شود.

مدیر خانه صلح اکلاهما سیتی که طی سال‌های گذشته با برپایی راهپیمایی‌های ماهانه در اکلاهماسیتی، با سیاست "جنگ علیه ایران" مخالفت  نموده‌ است، در ادامه این گزارش تصریح کرد: شرکت‌های بازرگانی آمریکایی در حوزه نفت و صنایع دیگر مشتاق به دایر نمودن دفاتر تجاری در ایران و تبدیل شدن به شرکای تجاری (ایران) هستند.

وی همچنین تأکید کرد،  ترخیص و آزادسازی تولیدات نفت ایران می‌تواند موجب کاهش بهای جهانی نفت و کمک به شهروندان آمریکایی در پای پمپ‌های بنزین خواهد شد. این در‌حالیست که بهای بنزین در آمریکا طی سال‌های اخیر بشدت افزایش یافته و در حال حاضر میانگین بهای بنزین در آمریکا به ازای هر گالن، 3 دلار و 54 سنت است.

بچلدر در ادامه این مقاله ضمن بیان اینکه بهبود روابط دیپلماتیک (با ایران) می‌تواند ایران را به یک متحد برای ثبات، صلح و امنیت منافع آمریکا در منطقه (خاورمیانه) تبدیل کند، تصریح کرد: ایران به وسعت آلاسکا بوده، جمعیتی بالغ بر 75 میلیون و ارتشی پیشرفته دارد. رئیس جمهور روحانی و ظریف، وزیر امور خارجه، تحصیل‌کرده در غرب، و خواستار تغییر چهره ایران (در نگاه کشورهای غربی) هستند. این حامی صلح در ادامه ضمن اشاره به فیلم مستند ریک استیو، مستند ساز آمریکایی در سال 2008 که در آن ایران را "کشوری معرفی می‌کند که بیشترین سوءتفاهم در موردش اتفاق افتاده"، خاطرنشان کرد: ایران همواره مدعی‌است که برنامه‌هسته‌ای خود را صرفاً برای مقاصد صلح‌آمیز –انرژی هسته‌ای و پزشکی– استفاده می‌کند  و این درحالیست که مخالفان در کنگره و اسرائیل، علیرغم بازرسی‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای (از تأسیسات هسته‌ای ایران) و عدم ارائه شواهدی مبنی بر تخلف (این کشور)، این دیدگاه را باور ندارند.

این فعال صلح در ادامه افزود: علیرغم منفی گرایان و کارشکنان، مذاکرات مورد توافق ایران و کشورهای 1+5 کماکان ادامه دارد و تاکنون بازرسی‌های سازمان‌ ملل و همچنین گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی از آن‌ است که ایران مطابق توافق‌نامه عمل کرده‌است. بچلدر ضمن اشاره به همکاری ایران در اجرای مفاد توافقنامه تأکید کرد: طبق گزارش آژانس بین‌المللی، ایران غنی‌سازی 20 درصد و همچنین فعالیت سانتریفیوژهای 20 درصد را متوقف، اقدام به رقیق‌سازی اورانیوم 20 درصد و اتمام آن طی 6 ماه آینده، متوقف نمودن نصب سانتریفیوژهای جدید و اقدام به ارائه اطلاعات بیشتر (در خصوص برنامه هسته‌ای خود) طبق مفاد توافقنامه و اجازه بازرسی‌های بیشتر به بازرسان آژانس نموده است.

وی در پایان تصریح کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تیم بازرسی خود را دوبرابر نموده و در حال نصب تجهیزات بیشتر (در تاسیسات هسته‌ای ایران) است و این به معنای شفافیت بیشتر از برنامه هسته‌ای ایران برای جامعه بین‌الملل است.

 

ارسال دیدگاه