روغن خوراکی؛ کالای دپو شده در پستوی مغازه‌های مازندران

روغن خوراکی؛ کالای دپو شده در پستوی مغازه‌های مازندران

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">اگر چه طی چند هفته گذشته بارها از سوی مسئولان سازمان صنعت ، معدن و تجارت و دستگاه&zwnj;های نظارتی مازندران فروش مشروط روغن خوراکی به شهروندان ممنوع اعلام شد، اما همچنان جای این ماده غذایی در پستوی فروشگاه&zwnj;ها است و تنها به مشتریان خاص و یا خریداران کالاهای دیگر تعلق می&zwnj;گیرد. </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ روغن خوراکی در مازندران همان روزهای نخست احساس کمبود در بازار به پستوی فروشگاه ها و مغازه ها رفت و شهروندان در عرض کمتر از ۴۸ ساعت با قفسه های خالی از روغن در مغازه های خرده فروشی و فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ رو به رو شدند. برای بسیاری از خریداران این گونه خالی شدن ناگهانی بازار از یک ماده خوراکی که مسئولان وعده موقتی بودن آن را داده بودند، چندان بیگانه نبود.

طی یک ماه گذشته کمتر شهروندی در مازندران دستش در یک روال معمولی به روغن خوراکی برندهای معروف رسید. قفسه های فروشگاه های زنجیره ای همچنان از این نوع برندها خالی است و جای آنها را برندهای جدیدی گرفته است که چندان شناخته شده نیستند. بخشی از قفسه های این فروشگاه ها که قبلاً مختص روغن خوراکی بود، با انواع نوشابه ها پر شده است تا خالی بودن ها به چشم نیاید.

وضعیت در مغازه های خرده فروشی کاملاً فرق دارد. قفسه های این فروشگاه ها چند روز زودتر از فروشگاه های زنجیره ای از روغن خالی شده بود، یعنی بیشتر از یک ماه پیش. این ماده خوراکی دیگر هیچگاه به قفسه های این مغازه ها برنگشت، ولی مشتری های ثابت و شهروندانی که خرید نسبتاً خوب انجام می دهند، با سبد خالی از روغن از این مغازه ها خارج نمی شوند. این روغن ها از پستوی مغازه، مغازه همسایه و گاهی صندوق عقب خودرو به دست مشتری ثابت می رسد. گاهی هم وعده دریافت روغن در آخر وقت به مشتری داده می شود تا از انباری به مغازه جا به جا شود.

مشروط کردن فروش روغن خوراکی در خرده فروشی ها چندان علنی نیست چون مشتری های خاص خودشان را دارند و قواعد و ساز و کارها هم پذیرفته شده است. اعلام اینکه " روغن تنها برای مشتری هایم دارم "، چندان هم برای متصدیان این مغازه ها سخت نیست و اصولاً شهروندان هم چندان به این وضع خرده نمی گیرند. وضعیت اما در فروشگاههای زنجیره ای و هایپرمارکت ها فرق دارد. در برخی از این فروشگاه ها، فروش روغن را مشروط به خرید میزان مشخصی کالا می کنند. این وضعیت در برخی فروشگاه ها حتی به درگیری لفظی مشتریان با متصدیان و فروشندگان انجامیده است.

خبرنگار ایرنا که برای تهیه گزارش میدانی از وضعیت بازار روغن به چند فروشگاه بزرگ و زنجیره ای مراجعه کرد، بعضی از آنها فروش روغن را مشروط به خرید تا سقف ۲۰۰ هزار تومان و بعضی دیگر هم تا سقف ۵۰۰ هزار تومان کردند. نکته جالب اینکه فروشندگان و متصدیان این فروشگاه ها گاهی شرط خرید را دستور اداره کل صنعت، معدن و تجارت و برخی نیز دستور اصناف عنوان می کردند تا مشتریان را به خرید کالا و یا انصراف از دریافت روغن ترغیب کنند.

فروش اجباری به بهانه عرضه روغن، غیرقانونی است

مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران در باره فروش مشروط روغن خوراکی به مصرف کنندگان به خبرنگار گفت: فروش اجباری به بهانه عرضه روغن در تمامی فروشگاه ها غیر قانونی بوده و در صورت گزارش و یا مشاهده با آن برخورد می شود.

یدالله ملکی افزود: مساله فروش اجباری به بهانه عرضه روغن یکی از مواردی است که این روزها مورد انتقاد و ناراحتی مردم قرار گرفته است. در فروش کالا همواره حق و انتخاب با مشتری است و هیچ فروشنده ای حق ندارد برای فروش اجناس خود شرط بگذارد. طرح چنین شرطی، تخلف صنفی محسوب می شود و برخورد قاطع قانونی را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: خریدار حق دارد هر جنسی را که لازم داشت بر اساس نیاز خود خریداری کند و فروشنده نباید در امر خرید شرط و شرایط تعیین کند.

ملکی در باره فروش محدود روغن خوراکی به مشتریان هم گفت: فروش محدود روغن مربوط به مواقع خاص و استثناء محسوب می شود و بر اساس مصوبات قانونی تنظیم بازار است، اما این مساله دلیل نمی شود مشتری برای تهیه روغن مجبور باشد اقلام دیگر را خریداری کند.

وی از مردم خواست تا در شناسایی این موارد با تعزیرات همکاری کرده و موارد تخلف را از طریق خط تلفنی مستقیم تعزیرات یا به شماره یا خط مستقیم اداره کل صنعت، معدن و تجارت گزارش دهند.

برخورد قاطع با فروش اجباری

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در باره فروش اجباری کالاهای دیگر به همراه روغن خوراکی گفت: این مساله تخلف فاحش است و با متخلفین برخورد قاطع می شود.

حسینعلی قوانلو با بیان اینکه برای نظارت بر تمامی صنوف اداره کل صمت نیرو کافی ندارد، از مردم خواست تا چشم و گوش این نهاد باشند و موارد تخلف را گزارش کنند.

وی تاکید کرد: در کوتاه ترین زمان با متخلفان برخورد خواهد شد و هیچگونه تخفیفی نیر برای آنها در نظر گرفته نمی شود.

رییس سازمان صمت مازندران همچنین در مورد دیگر تخلفات صنفی نیز اظهار داشت: ما بیش از هر زمان دیگر به هوشیاری و ارتباط با مردم نیازمندیم و باید مردم برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق شهروندی به ما کمک کنند.

وی صدور هرگونه دستورالعمل برای فروش اجباری کالا به ازای دریافت روغن خوراکی از سوی اداره کل صمت و اصناف را تکذیب کرد و گفت: در صورتی که فروشنده ای این حرف را زده باشد نه تنها مجازات خواهد داشت. این گونه ادعاها تنها برای بازارگرمی و ارتکاب تخلف است.

قوانلو با اعلام اینکه به اندازه کافی روغن وجود دارد و در حال حاضر هیچگونه کمبودی نیست، افزود: شرایط اکنون کاملاً عادی است و حتی برای توزیع بیشتر از نیاز استان نیز آمادگی داریم.

بر اساس اعلام سازمان صمت مازندران، میزان نیاز روزانه استان به روغن خوراکی ۹۰ تن است ولی در یک ماه گذشته گاهی تا ۱۲۰ تن روغن در یک روز توزیع شده است.

طبق اعلام مدیرکل صمت مازندران، تنها در ۲۰ روز اخیر بیش از ۲ هزار ۴۰۰ تن روغن خوراکی در استان توزیع شد و برای روزهای آینده نیز یکهزار تن دیگر در سراسر استان توزیع خواهد شد./ایرنا

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه