بازتاب نشست‌ سران کشورهای حوزه تمدنی نوروز در رسانه‌های تاجیکستان

بازتاب نشست‌ سران کشورهای حوزه تمدنی نوروز در رسانه‌های تاجیکستان

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma; text-align: justify; font-size: 12px;'>رسانه&zwnj;های تاجیک با توجه خاصی دیدار و مذاکرات سه و چهارجانبه رؤسای جمهوری اسلامی ایران، افعانستان، پاکستان و تاجیکستان در حاشیه برنامه جشن نوروز در کابل&zwnj; را بازتاب دادند.</span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از فارس در دوشنبه، تلویزیون شبکه اول تاجیکستان با پخش گزارش‌های ویژه از دیدار و مذاکرات مقامات سطح عالی در کابل گفت: حضور در برنامه جشن جهانی نوروز امکان خوبی‌ را برای دیدار و گفت‌وگوی تازه مقامات سطح عالی ایران، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان فراهم کرد.


در این گزارش‌های تلویزیونی که همراه با تصاویر و فیلم بود، تصریح شد: حسن روحانی، حامد کرزی، امامعلی رحمان و ممنون حسین با استفاده از فرصت مناسبی که در کابل  داشتند با هم دیدار و مسائل توسعه روابط دو و چند جانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گفته این منبع، تحکیم روابط اقتصادی، تجاری و استفاده از فرصت و ظرفیت‌های موجود در زمینه توسعه همکارهای اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی، همچنین همکاری در جهت مبارزه با تروریسم و دیگر تهدیدهای فراملی از محورهای بحث در نشست‌ سه و چهارجانبه روسای جمهور در کابل بود.

رادیو تاجیکستان نیز با انتشار گزارشی از حضور مقامات عالیرتبه در برنامه‌های نوروزی کابل از سخنان حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نقل قول کرد و بر ادامه این نشست‌ها به مناسبت‌های تاکید کرد.

سامانه خبری خبرگزاری «خاور» نیز با انتشار مطلبی در مورد نشست سران در کابل این پیشنهاد رئیس جمهور ایران را مهم و جالب عنوان کرد که گفته است: ما پایه‌گزار یک اتحاد جامع منطقه‌ای باشیم که توسعه و پیشرفت ملت‌هایمان هدف مشترک آن باشد.

بنا به نوشته این منبع، روحانی تاکید کرد: به این دلیل که جشن نوروز جشنی برای بازتاب اعتدال طبیعت بوده و تامین اعتدال جهانی از اهداف سازمان ملل متحد نیز هست، باید اعتدال سیاست و طبیعت با هم توام باشد و این چیزی است که امروز تمام ملت‌ها و کشورهای منطقه خواستار آن هستند.

بنا به این گزارش، رئیس جمهوری تاجیکستان همکاری در ساخت نیروگاه‌های برق آبی، شبکه‌های انتقال برق و لوله‌های گاز و همچنین احداث جاده‌ و راه‌ آهن میان کشورهای حوزه تمدنی نوروز را از زمینه‌های مناسب و موثر برای همگرایی و شکوفایی در منطقه دانست.

«آسیا پلوس» از پایگاه‌های شناخته شده خبری در منطقه با اشاره به اهمیت نشست‌های چندجانبه در کابل تاکید کرد: مقاماتی از 11 کشور در برنامه‌های نوروزی کابل شرکت کرده بودند، اما فقط سران چهار کشور ایران، افغانستان، تاجیکستان و پاکستان با یکدیگر دیدار و مذاکرات ویژه انجام دادند.

این پایگاه با اشاره به بیانیه دفتر ریاست جمهوری تاجیکستان افزود: مسائل امنیت منطقه، همکاری در بخش اقتصاد، تجارت، سرمایه‌گذاری، انرژی، حمل‌ونقل، ارتباطات، توسعه روابط نهادهای علمی و فرهنگی از محورهای دیدار و مذاکرات سران بود.

«کا-نیوز» یک پایگاه خبری آسیای مرکزی نیز با اشاره به پیشنهاد رئیس جمهوری تاجیکستان در مورد ایجاد انجمن همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و امنیتی چهار کشور ایران، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان این اقدام را تلاشی برای زمینه‌سازی برای اجرای توافقات چندجانبه این کشورها عنوان کرد.

به گفته این منبع، دعوت رئیس جمهوری تاجیکستان از همتایان خود برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای که در شهریورماه امسال در شهر دوشنبه برگزار می‌شود و در حاشیه این نشست تشکیل دور جدید مذاکرات چهارجانبه، اقدام موثر برای ادامه مذاکرات این کشورها است.

 

ارسال دیدگاه