به گزارش مازند اصناف؛ تاکسیها و اتوبوسها بخشی جداییناپذیر از شهرها هستند که از طلوع خورشید تا پاسی از شب با زندگی شهروندان همراه میشوند. ردِ خستگی کارگران و کارمندانی که به خانه هاشان بر میگردند، سنگینی زنبیل خرید بانوان، شوق دانشآموزان و دانشجویانی که برق فرداهای روشن در چشمهاشان می درخشد، در وسایل نقلیه عمومی یک شهر تا سالیان بسیار باقی می ماند.
امکان دسترسی به ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب و برخورداری از ترافیک روان در شهرها از جمله مواردی است که باید مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد. نگاهی گذرا به شهرهایی چون ساری، بابل و قائمشهر با توجه به وفور خودروهای تک سرنشین، وضعیت ترافیک به ویژه در ایام حضور گردشگران، تمرکز جمعیت بالا و وسعت محدود مسیرهای درون شهری، نشانگر ضرورت تصحیح فرهنگ عمومی در بهره برداری از ناوگان حمل و نقل عمومی و همچنین ارتقاء امکانات موجود در این عرصه است.
اتوبوس، مینی بوس، ون و تاکسی وسایل نقلیهای هستند که در ناوگان حمل و نقل عمومی شهرهای مازندران مشاهده میشوند. واقعیت این است که رفت و آمد با اتوبوس در خیابانهای باریک و شلوغ نیازمند صبوری مسافران است و با توجه به این موضوع شاید ون ها به دلیل امکان حمل بیشتر مسافر نسبت به تاکسی و حجم کوچکترشان نسبت به اتوبوس گزینه مناسبی باشند. اما نبود تفاوت ملموس بین نرخ کرایه تاکسی و ون و فضای داخلی راحت تر و سهولت بیشتر استفاده از تاکسی نسبت به ون سبب می شود تا مردم بیشتر راغب به استفاده از تاکسی باشند.
تاکسی وسیله نقلیه منتخب اکثر شهروندان مازندرانی هنگام بهره مند شدن از ناوگان حمل و نقل عمومی است. معمولا تاکسیها خارج از ایستگاه در امتداد خیابان هر کجا که امکانش باشد مسافر سوار و پیاده می کنند، از این رو در دسترس ترین وسیله نقلیه عمومی برای مردم به شمار می آید.
حمل و نقل در بحث اقتصاد نیز موضوعی مهم به شمار می رود. به گونه ای که در مقیاس شهروند، شاخه ای از اقتصاد خرد و در بحث زیرساخت ها و سرمایه گذاری، شاخه ای از اقتصاد کلان است. در یک نگاه کلی یک ششم هزینه های هر خانواری یعنی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه ها به حوزه حمل و نقل اختصاص می یابد همچنین در کنار این موضوع، پارامتر زمان مطرح است چرا که روزانه حدود یک تا دو ساعت زمان شهروندان در بخش حمل و نقل هزینه می شود و در مجموع باید گفت اقتصاد یکی از اصلی ترین پارامترهایی است که به شهروند حق انتخاب وسیله حمل و نقل را می دهد.
ثبت سالانه حدود ۵۰۰ میلیون تردد در جاده های مازندران نشان می دهد ۶ درصد از بار ترافیکی خودرویی کشور در این استان اتفاق می افتد و مازندران پس از استان های البرز و تهران، سومین استان پرتردد کشور است.همین ویژگی است که وجود حمل و نقل عمومی کارآمد و سالم را به اساسی ترین نیاز زیرساختی استان تبدیل می کند.
بر اساس گزارش رسمی از ۱۷ هزار و ۸۰۴ دستگاه خودرو عمومی مازندران در حوزه برون شهری در مجموع ۸۷۵ دستگاه خودرو شامل۶۹۴ دستگاه کامیون ، ۲ دستگاه وانت ، ۱۷۳ دستگاه مینی بوس ، پنج دستگاه اتوبوس و یک دستگاه سواری از سال ۹۰ به بعد فرسوده محسوب می شوند.
همچنین تعداد ۱۳ هزار و ۶۵۵ دستگاه خودروی عمومی درون شهری در حال تردد در خیابان های شهری مازندران است که از این تعداد پنج هزار و ۸۰۰ دستگاه تا سال ۱۳۸۶ فرسوده اعلام شده بودند که شامل پنج هزار و ۶۰۰ دستگاه تاکسی و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس می شود که نشان می دهد ۴۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری مازندران در سن فرسودگی به سر می برند.
همچنین بر اساس گزارش مسئولان استان مازندران ، تقریبا سه سال است که عملیات نوسازی ناوگان عمومی انجام نشده است که در نتیجه نه تنها از خودروهای فرسوده مازندران کم نشده، بلکه با گذشت زمان هر سال به تعداد آنها افزوده می شود.
به عقیده کارشناسان به ازای هر ۱۵۰۰ میلیارد تومانی که در حمل و نقل عمومی سرمایهگذاری شود، ۳۶۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد میشود. به ازای هر ۱۰۰۰ تومانی که در حمل و نقل عمومی سرمایهگذاری میشود ۴۰۰۰ تومان سود خواهد داشت و به ازای هر ۱۰۰ میلیون سرمایهگذاری دولتی در حمل و نقل عمومی، ۳۰۰ میلیون فروش تجاری در برخواهد داشت.
با بالا رفتن قیمت خودرو، روند نوسازی سیستم حمل و نقل درون شهری کندتر از گذشته نیز خواهد شد و نمی توان انتظار داشت تا رانندگان با این سطح درآمد خودشان برای تعویض خودروهایشان اقدامی انجام دهند. از طرفی تسهیلات برای این کار نیز با پیچ و خم های فراوانی روبروست و در نهایت نیز این مقدار وام در برابر قیمت های جدید خودرو رقمی چشکگیر محسوب نمی شود و همین دلیلی است برای بی انگیزگی رانندگان نسبت به تعویض خودروهای فرسوده.
بدون شک ضرورت نوسازی و تنوع بخشی به سیستم حمل و نقل عمومی مازندران بیش از همیشه احساس می شود و در صورت انجام نپذیرفتن این کار در آینده با نسلی روبرو خواهیم شد که نه تنها با این روش متمدنانه حمل و نقل غریبه هستند بلکه دلیلی را هم برای استفاده از آن نمی دانند. اینگونه شاید تا چند سال دیگر هرکدام از شهرهای کوچک و بزرگ مازندران با ترافیک های سنگین و چند ساعته یاد پایتخت را برای ساکنانشان تداعی کنند.
منبع: عبارت
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه