مشکلات نخلداران و توليدکنندگان خرما در دشتستان
دیواری کوتاهتر از نخلداران پیدا نشد/ گذر از هفت خان رستم برای بیمه نخیلات
<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma; font-size: 12px; text-align: justify;'>اجباری شدن ارائه قبض پرداخت آب‌بهای سال 92 نخیلات در دشتستان به ‌منظور بهره‌مندی از خدمات بیمه کشاورزی، از مشکلاتی است که اعتراض کشاورزان را به دنبال داشته است.</span></p>
به گزارش مازند اصناف و به نقل از خبرگزاری فارس از دشتستان، شهرستان دشتستان و منطقه آبپخش از مناطق مهم کشاورزی در استان و کشور به شمار میرود و بیشترین میزان تولید خرمای کشور در این محدوده صورت میگیرد.
در چند سال اخیر کشاورزان و تولیدکنندگان خرما در دشتستان با مشکلات و معضلات زیادی دست و پنجه نرم کردهاند و این مشکلات روز به روز بیشتر شده است.
بهبود وضعیت آب کشاورزان و همچنین بیمه نخیلات از دغدغههایی است که همواره همراه این قشر است و با وجود تلاشها و پیگیریهای مسئولان تاکنون نتیجه مناسبی در پی نداشته است.
اجباری شدن ارائه قبض پرداخت آببهای سال 92 نخیلات بهمنظور بهرهمندی از خدمات بیمه کشاورزی از مشکلاتی است که در روزهای گذشته به کرات اعتراض کشاورزان را به دنبال داشته است.
شرکت ارائه دهنده خدمات بیمهای به کشاورزان در قالب مدارک دریافتی از کشاورزان خواهان ارائه قبض آببهای سال 92 از جانب کشاورزان شده است.
سختگیری در بیمه نخیلات انجام نشود
یکی از تولیدکنندگان خرمای آبپخش در این ارتباط اظهار داشت: مسئولان باید کاری کنند که نخلداران مشکلات کمتری داشته باشند.
اسماعیل محمدی افزود: بیمه نخیلات امر مهمی است که نباید در این زمینه سختگیری شود و به بهانه آببها نباید از بیمه شدن محروم شویم.
وضعیت معیشتی تولیدکنندگان خرما مناسب نیست
یکی از نخلداران نیز بیان کرد: وضعیت معیشتی تولیدکنندگان خرمای دشتستان و آبپخش مناسب نیست و نیازمند توجه مسئولان هستیم.
حمید بحرانی افزود: باید مسئولان در بیمه نخیلات به دغدغههای نخلداران توجه بیشتری کنند.
افزایش 70 درصدی حقآبه نخیلات غیرمتعارف است
دبیر اجرایی خانه کشاورز شهرستان دشتستان نیز گفت: کشاورزان توان پرداخت آببهای سال جاری خود را ندارند و لزوم ارائه قبض آببها در سال جاری آنها را از برخورداری از خدمات بیمه محروم میکند.
حسن فریبرزی اظهار داشت: در ارائه خدمات بیمه تعداد نخیلات حائز اهمیت است و این میزان در سند مالکیت نخلداران موجود است و مسئولان شرکت بیمه برای آگاهی از صحت و سقم موضوع میتوانند آمار نخیلات باغداران را از جهاد کشاورزی هر منطقه استعلام کنند.
وی افزود: اعتقاد داریم بیمهگر بر اساس اسناد مالکیتی اقدام به بیمه نخیلات باغداران کند تا عدم تمکن مالی باغداران در پرداخت آببها سبب محرومیت آنها از خدمات بیمه نشود.
فریبرزی خاطرنشان کرد: افزایش غیر متعارف و بیرویه آببهای نخیلات در سال جاری از مسائلی است که در شش ماهه دوم سال مکررا مورد اعتراض کشاورزان واقع شده و مسئولان مربوطه هیچ پاسخ قانعکنندهای برای کشاورزان نداشتهاند.
مسئول کمیسیون کشاورزی و امور آب شورای اسلامی شهر آبپخش بیان داشت: در سالهای گذشته شاهد افزایش 20 درصدی نرخ آببهای نخیلات بودهایم، ولی در سال 92 آببهای نخیلات افزایشی نزدیک به 70 درصد داشته است.
وی ادامه داد: رشد نجومی و غیر متعارف نرخ آببها در سال جاری سبب شده است که کشاورزان توان پرداخت آببهای خود را نداشته باشند.
فریبرزی با اشاره به اهداف تاسیس صندوق بیمه حمایت از محصولات کشاورزی گفت: حمایت از محصولات کشاورزان در برابر حوادث طبیعی و غیر مترقبه مانند سیل، طوفان، باران، تگرگ، بادهای سوزان، آب و هوای مرطوب «شرجی» که سبب کاهش تولید در یک سال میشود، از اهدافی است که صندوق بیمه حمایت از محصولات کشاورزی باید به آن توجه داشته باشد.
فریبرزی ادامه داد: امیدواریم مسئولان و دستاندرکاران مرتبط با امر کشاورزی و مسئولانت صندوق بیمه حمایت از محصولات کشاورزی خلاقیت و ابتکاری به خرج دهند که جمعیت بیشتری از کشاورزان از خدمات بیمهای بهرهمند شوند.
در مسیر کشاورزان سنگاندازی نشود
نماینده باغداران آبپخش نیز بیان داشت: ضرورت ارائه قبض آببهای سال 92 برای بهرهمندی از خدمات بیمه زمینه نگرانی بسیاری از کشاورزان و نخلداران آبپخش را فراهم آورده است.
ابراهیم اندرزگو عنوان کرد: ارائه خدمات بیمهای بر اساس حقآبه سالانه نخیلات صورت میگیرد و هیچ ارتباطی با پرداخت آببهای نخیلات ندارد.
وی گفت: از مسئولان شرکت بهرهبرداری از شبکههای آبیاری و زهکشی استان بوشهر و شرکت صندوق بیمه حمایت از محصولات کشاورزی انتظار داریم که برخورداری از خدمات حمایتی را برای کشاورزان سهولت بخشند و طوری اقدام نکنند که احساس شود در مسیر کشاورزان سنگاندازی میکنند.
اندرزگو تصریح کرد: کشاورزان از ارکان اصلی شکلگیری اقتصاد پایدار در استان بوشهر هستند و حمایت از این قشر نقشی مهم در رونق و توسعه اقتصادی این استان ایفا میکند.
وی ادامه داد: تعامل مدیران اجرایی با نمایندگان باغداران موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود و از مدیریت عالی استان و شهرستان انتظار داریم این موضوع را نهادینه کنند.
نماینده باغداران آبپخش با انتقاد از افزایش غیر منطقی نرخ آببها در سال جاری اظهار داشت: مسئولان شرکت آب منطقهای و شرکت بهرهبرداری از شبکههای آبیاری و زهکشی استان در افزایش نرخ آببها باید نظر کشاورزان را مدنظر قرار دهند و با هماهنگی نمایندگان باغداران تصمیمگیری کنند، نه اینکه تنها افزایش قیمت را به ایشان ابلاغ کنند.
اندرزگو متذکر شد: تعامل مسئولان آب استان با نمایندگان باغداران باید تعاملی دوسویه باشد، نه اینکه صرفا انتظار داشته باشند که نمایندگان باغداران در تشویق کشاورزان به پرداخت آببهای نخیلات به آنها کمک کنند.
قول مساعد مسئولان آبیاری برای رفع مشکل نخلداران
بخشدار آبپخش نیز گفت: در چند روز گذشته پیگیریهایی فراوانی برای رفع مشکلاتی که کشاورزان منطقه در امر بیمه نخیلات با آن مواجه هستند، انجام دادهایم.
غلامرضا وفایی بیان داشت: مذاکره با مسئولان مربوطه برای لحاظ کردن قبض پرداختی آببهای سال 91 به جای قبض پرداختی آببهای سال 92 از پیشنهادهای ما برای رفع این مشکل بود که مسئولان مربوطه حاضر به پذیرش آن نشدند.
وی افزود: برای رفع این مشکل با مسئولان اداره آبیاری نیز مذاکراتی داشتهایم و ارائه جدول اطلاعات آماری نخیلات حقآبه بر به دفتر بیمه خدمات کشاورزی بخش برای سهولت در ارائه خدمات به کشاورزان از راهکارهایی بود که مورد توافق قرار گرفت.
وفایی خاطرنشان کرد: با توجه به گستره فعالیتهای کشاورزی در آبپخش همکاری مسئولان شرکت بهرهبرداری از شبکههای آبیاری و زهکشی و اداره آبیاری بوشهر موضوع مهمی است که سبب ارائه خدمات بیشتر به کشاورزان میشود.
وی ادامه داد: بر اساس اظهارات مسئولان شرکت بهرهبرداری از شبکههای آبیاری و زهکشی استان بوشهر 70 درصد نخلداران منطقه آبپخش آببهای مربوط به سال 92 نخیلات خود را پرداخت کردهاند.
بخشدار آبپخش متذکر شد: طی مذاکرهای که با مدیرعامل شرکت بهرهبرداری از شبکههای آبیاری و زهکشی استان بوشهر داشتم، ایشان قول مساعد دادهاند که استعلام 30 درصد از کشاورزانی که تاکنون موفق به پرداخت آببهای نخیلات خود نشدهاند نیز بهمنظور برخورداری از خدمات صندوق بیمه حمایت از محصولات کشاورزی تایید شود.
وفایی تاکید کرد: جلب رضایت کشاورزان موضوع مهمی است که همه ما باید به آن توجه داشته باشیم و در ارائه خدمات بر این اساس عمل کنیم.
--------------------------
گزارش از: مسعود باقری
--------------------------
ارسال دیدگاه