ممنوعیت احداث نانوایی در شهر و روستا کشوری است

ممنوعیت احداث نانوایی در شهر و روستا کشوری است

<p><span style="font-size: larger;">رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سوادکوه از وجود 80 نانوایی در سوادکوه خبر داد و گفت: ممنوعیت احداث نانوایی در شهر و روستا به صورت کشوری است. </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ عبدالهی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سوادکوه در پاسخ به چرایی ممنوعیت احداث نانوایی در شهرستان سوادکوه، آن را ممنوعیتی کشوری ذکر کرد.

سعدی عبدالهی با بیان اینکه ممنوعیت احداث نانوایی در شهر و روستا به صورت کشوری است، گفت: میانگین جمعیتی برای احداث نانوایی در کشور تعداد هزار و ۳۰۰ نفر است ولی در شهرستان سوادکوه به ازای حدود ۵۲۰ نفر، یک نانوایی وجود دارد که بیشتر از میانگین کشوری است.

وی از وجود ۸۰ نانوایی در سوادکوه خبر داد و افزود: با توجه به یارانه آرد توسط دولت شاهد کاهش سهمیه آرد با افزایش نانوایی‌ها بودیم.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سوادکوه، گفت: اعطای مجوز برای مجتمع چند‌منظوره نان حجیم ممنوعیتی ندارد.

 

 

*عدم توجیه اقتصادی و وجود ممنوعیت قانونی

 

بخشدار زیراب هم  از وجود چند نانوایی تعطیل‌شده در روستا‌های دهستان کِسِلیان خبر داد که به دلیل مهاجرت و کاهش جمعیت، تعطیل شدند.

دیانوش سن‌شناس به عدم توجیه اقتصادی احداث نانوایی در روستا‌های سوادکوه و ممنوعیت قانونی برای ان اشاره کرد و افزود: در گذشته نه چندان دور 4 نانوایی در روستا‌های دهستان کِسِلیان وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه روستا‌های مختلف برای تأمین نان خود راهکار‌هایی را برنامه‌ریزی کردند، خاطر نشان کرد: نانوایی در روستای سنگ‌نیشت وجود دارد که نان 4 روستای اطراف را تأمین می‌کند و با مدیریت دهیاری اتو هم نان از شهر تهیه و در اختیار روستائیان قرار می‌گیرد.

سن‌شناس با اشاره به اینکه احداث یا احیای نانوایی‌ها به کمیته آرد و نان، اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره غله مرتبط است و در گذشته مشکل دارا‌بودن شاخص‌های قانونی و سپس با ممنوعیت احداث نانوایی‌ها روبرو شدیم، اظهار کرد: تاکنون مشکل تأمین نان در روستا‌ها به ما گزارش نشد.

 

 

*حساسیت‌های نان

 

نان به عنوان مهمتر‌ین غذای مورد نیاز مردم همواره دارای حساسیت‌های مختلفی است که تشکیل کمیته آرد و نان در فرمانداری و اهمیت آن در تصمیم‌گیری‌ها بیانگر ارزش آن است.

دسترسی آسان مردم به نان باید از اولویت‌های تصمیم‌گیران باشد و عدالت در احداث نانوایی در شهر‌ها و روستا‌ها هم حائز اهمیت است.

البته با پیگیری از نانوایی‌های شهرستان و بررسی دیدگاه‌های عمومی، کیفیت پایین آرد دولتی منجر به کم‌رغبتی مردم از نان‌های نانوایی‌هایی با آرد دولتی منجر شد و استفاده از نان‌هایی با آرد آزاد مورد نظر بیشتر مردم است.

مرجع:فارس


ارسال دیدگاه