تنوع فراوان برندهای گوناگون در بازار لوازم یدکی تا اجناس گرانی که زیاد عمر نمی‌کنند!/خرید چندین و چندباره لوازم یدکی برای یافتن گرینه مناسب!
مشکل بي کيفيتي لوازم يدکي کجاست؟

تنوع فراوان برندهای گوناگون در بازار لوازم یدکی تا اجناس گرانی که زیاد عمر نمی‌کنند!/خرید چندین و چندباره لوازم یدکی برای یافتن گرینه مناسب!

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">بی شک برای شما هم حداقل برای یک&zwnj;بار هم که شده، پیش آمده که برای خرید قطعه معیوب خودرو به لوازم یدکی مراجعه کنید و با انواع و اقسام برندها با قیمت&zwnj;های مختلف مواجه شوید و یا در انتخاب سردرگم مانده&zwnj;اید و برای انتخاب گزینه مناسب، با مشکل مواجه شده&zwnj;اید و یا اگر از این دو مرحله هم عبور کرده باشید، پس از نصب قطعه، با خرابی مجدد قطعه پس از مدت کوتاهی روبرو شده&zwnj;اید...</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ بی شک برای شما هم حداقل برای یک‌بار هم که شده، پیش آمده که برای خرید قطعه معیوب خودرو به لوازم یدکی مراجعه کنید و با انواع و اقسام برندها با قیمت‌های مختلف مواجه شوید و یا با معرفی گزینه‌های گوناگون از سوی فروشنده، در انتخاب سردرگم مانده‌اید و برای انتخاب، با مشکل مواجه شده‌اید.

البته اگر از این دو مرحله هم عبور کرده باشید، ممکن است پس از نصب قطعه، با خرابی مجدد قطعه پس از مدت کوتاهی روبرو شده‌ باشید؛ حال بماند که قیمت قطعات یدکی خودرو طی یکی- دو سال اخیر تا چندین برابر افزایش یافته است و با این حجم گرانی، این کیفیت است که علیرغم سر به فلک کشیدن قیمت‌ها، سر در خاک فرو برده است!

برایتان سوال است که در میان این همه برند، کدامیک انتخاب مناسب‌تری بود؟ آیا قیمت بالاتری را هزینه می‌کردید، کیفیت بهتری داشت؟ آیا فروشنده از کیفیت پایین قطعه با خبر بوده و به دلیل سود بالای قطعات کم طرفدار، آن را به شما عرضه کرده و ده‌ها و صدها سوال دیگر!

رضا اعلایی یکی از فروشندگان صنفی با سابقه مازندران در این‌باره به ما می‌گوید: از زمانی که دلار بالا رفت، جلوی واردات هم، کم کم گرفته شد و این واردکنندگان اصلی به کشور بودند که با دپوی کالا، از تزریق جنس به بازار خودداری کردند و اینگونه بود که قیمت یک جنس 100 هزار تومانی به 300 هزار تومان رسید.

وی افزود: شاید با کمبود قطعه در بازار مواجه نباشیم اما بازار پر است از کالاهای چینی که لوازم بی کیفیتی هستند و مصرف کنندگان را با مشکلاتی مواجه می‌کنند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی مرکز مازندران اظهار کرد: تاجر ایرانی برای نمونه یک لنت ترمز پراید را به چین برده و از او می‌خواهد تا این لنت را با قیمت فلان تومان با برچسب و کارتن فلان کارخانه تولید کنند و سپس آنرا وارد کشور و روانه بازار می‌کند و این می‌شود که می‌بینیم.

این فعال صنفی بازار لوازم یدکی خودرو در استان با بیان اینکه مشکل نه عمده‌فروشان هستند و نه خرده‌فروشان، خاطرنشان کرد: مشکل اصلی به واردکنندگان اصلی بر می‌گردد، آن کسانی که در رأس هستند و کشتی کشتی لوازم یدکی وارد کشور می‌کنند و متأسفانه هیچ دستگاهی هم نیست که ببیند این تاجر، این جنس را از کجا، کدام کارخانه تهیه می‌کند! آیا این جنسی که دارد وارد کشور می‌شود، مرغوب هست یا خیر؟

اعلایی در پاسخ به این سوال که آیا اجناس تقلبی هم در بازار وجود دارد؛ بیان کرد: نمی‌توانیم بگوییم تقلبی باید بگوییم کیفیت اجناس موجود در بازار پایین است؛ البته باید بگویم که همین چینی که دارد برای ما اجناس در جه چندم تولید می‌کند برای کشوری مثل امریکا، اجناس درجه یک هم تولید می‌کند و این بر می‌گردد به سفارشی که تاجران ما به کارخانجات تولیدی این کشور می‌دهند.


وی در خصوص افزایش قابل ملاحظه لوازم یدکی در بازار عنوان کرد: اجناس ایرانی بدون وجود مواد اولیه‌ای که از خارج کشور تأمین می‌شود، امکان تولید ندارد و وقتی این مواد با تحریم و افزایش قیمت ارز بالا می‌رود؛ طبیعتا قیمت این اجناس هم افزایش پیدا می‌کند؛ در خصوص اجناس وارداتی هم وضع به همین ترتیب است و این اجناس هم به دلیل تحریم‌ها و نوسانات ارزی با افزایش مواجه شده است.

این عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی در  مرکز مازندران در خصوص تنوع بی‌شمار قیمتی و برند در قطعات یدکی خودرو گفت: صدها کارخانه در داخل کشور با اسم و برند ایرانی در حال تولید مثلا لنت چرخ هستند، هزار تا جنس هم وارد کشور می‌‌شود و در نهایت، هر کدام این اجناس، با اسم و قیمت خاص که متفاوت از دیگری است روانه بازار می‌شود.

این فعال صنفی باسابقه در حرفه فروش لوازم یدکی خودرو متذکر شد: ایران خودرو و سایپا، لنت ترمز تولید نمی‌کنند و در مقابل این اجناس را از طریق تاجری که می‌دانند اجناس مرغوب وارد می‌کند تهیه و با برچسب ایران خودرو یا سایپا وارد بازار می‌کنند.

همان‌طور که از این شنیده‌ها و تجربه خیلی هامان از خرید لوازم یدکی بر می‌آید، افزایش چند برابری قطعات، بی کیفیتی لوازم یدکی موجود در بازار و تنوع گیج کننده انواع و اقسام برندهای گوناگون اجناس از مشکلات مصرف کنندگان در این بازار است که هر بار، پس از خرید باید خداخدا کنند که این جنس تقلبی یا همان بهتر است بگوییم کم کیفیت نباشد و اگر شانس بیاورند پس از چند بار، پرداخت هزینه مضاعف به لوازم یدکی‌ها و مکانیک‌ها، جنس مناسب را بیایند!

از سویی دیگر، عدم نظارت دستگاه‌های ذیربط  بر کیفیت و نیز بررسی اصالت کیفی کارخانه مقصد سفارش تجار ایرانی، یکی از موضوعات قابل تأملی است که اگر محقق شود، حداقل شاهد وجود اجناس با کیفیت در بازار هستیم؛ ای کاش مبنای بقا در بازار رقابت لوازم یدکی، قیمت نبود و تجار رقابت‌شان بر سر کیفیت اجناس وارداتی به بازار بود!

از انصاف نگذریم در این داد و ستدها، هم تولیدکننده خارجی به سود می‌رسد و هم وارد کنندگان اما این مصرف کنندگان هستند که هر بار متحمل، زیان می‌شوند و شاید میزان این زیان در کشور طی یک سال به میلیاردها تومان برسد! میلیاردها تومان پولی که با مشقت بدست آمد و علیرغم هزینه برای ترمیم قطعه، جز ضررهای چند باره، هیچ سودی برای مشتریان این بازار نداشته است!

 

البته این نکته راهم باید اضافه کنیم که افزایش قابل ملاحظه قطعات یدکی و از ان سو کاهش قدرت خرید مشتریان موجب شد تا بر تعداد واحدهای صنفی فروش قطعات دست دوم یدکی و نیز میزان مشتریان این واحدها افزوده شود، اما قیمت این قطعات هم که گاه برای خیلی‌ها، مشکل گشا بود، پس از افزایش قیمت قطعات یدکی در بازار با افزایش مواجه شد و دست کمی از بازار فروش قطعات یدکی نو و دست اول در بازار ندارد.

گزارش از مجتبی قربانی

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه