نمایشگاه بهاره؛ غرفهفروشی یا تنظیم بازار/ سود یک میلیون تومانی دلالان از هر غرفه
<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>گذری بر نمایشگاه‌های بهاره، کیفیت و کمیت آن و اجاره‌‌بهای غرفه‌ها این ابهام را ایجاد می‌کند که دغدغه مسئولان از برپایی این نمایشگاه‌ها تنظیم بازار است یا کسب سود‌ از تشریفات و مقدماتی چون واگذاری غرفه‌‌ها؟</span></p>
به گزارش مازند اصناف و به نقل از خبرگزاری فارس، مهمترین سیاستی را که وزارت صنعت برای برگزاری نمایشگاههای بهاره اعلام میکند پاسخ به افزایش تقاضا در ایام پایانی سال است که البته بخشی از تقاضا هم توسط این نمایشگاهها پوشش داده میشود، اما بعد پنهانی از برگزاری نمایشگاههای بهاره وجود دارد که در این گزارش به آن پرداخته میشود.
نمایشگاههای بهاره معمولاً توسط مجامع امور صنفی توزیعی، تولیدی و یا اتحادیههای صنفی برگزار میشود هرچند در چندسال اخیر برخی شرکتهای بخش خصوصی نیز با دریافت مجوز و یا بدون مجوز اقدام به برگزاری این نمایشگاهها و عرضه مستقیم کالا به مردم میکنند.
در گزارشهای قبلی، در خصوص کیفیت برگزاری نمایشگاهها و همکچنین قیمت کالاهای اساسی در نمایشگاههای بهاره به تفصیل نگارش شده است اما آنچه در این میان اهمیت دارد در خصوص مجریان برگزاری نمایشگاه است به نظر میرسد برخی تخلفهای صنفی و یا سوء استفاده توسط برخی از شرکتهای خصوصی و یا نهادهای عمومی در برگزاری نمایشگاه رخ میدهد .
شایان ذکر است یکی از غرفهداران در نمایشگاه حکیمیه تهرانپارس در گفتوگو با فارس اعلام میکند که اجاره غرفه در حدود 10 متر برای 10 روز برگزاری نمایشگاههای بهاره 2 میلیون تومان است و باید در نمایشگاه به نحوی فروش داشته باشد تا علیرغم پوشش هزینهها بتوان در این مدت زمان سود مناسبی هم کسب کند.
غرفهدار دیگری در نمایشگاه مصلی تهران معتقد است قیمت هر غرفه در نمایشگاه حکیمیه باید بین 1 میلیون تا 1 میلیون و 100 هزار تومان باشد و اینکه غرفهها به قیمت 2 میلیون تومان واگذار میشود به این دلیل است که هرساله برخی از افراد ثابت امتیاز غرفهها را خریداری میکنند و با سودی در حدود 900 تا 1 میلیون تومان در هر غرفه آن را به توزیع کنندگان مواد غذایی میفروشند و در واقع این واسطهها فقط به دلیل ارتباطات خاصی که دارند و به دلیل داشتن امتیاز در اتحادیهها و یا مجامع صنفی چنین سودهای کلانی میکنند.
یکی از غرفهداران نمایشگاه مصلی که به عرضه روغن میپردازد در پاسخ به این سئوال که اجاره غرفه شما چقدر بوده است، میگوید: در این دوره از ما 2 میلیون و 4 هزار تومان دریافت کردهاند و این در حالیست که در دوره قبل 2 میلیون و 500 هزار تومان دریافت کرده بودند.
از او درباره دورههای زمانی میپرسم و پاسخ میدهد نمایشگاه مصلی در 3 دوره ده روزه در اسفندماه برگزار میشود.
به سراغ غرفهدار دیگری که تن ماهی، ماکارونی و سایر اقلام مواد غذایی را در نمایشگاه مصلی عرضه میکند میروم، او میگوید در دور اول 2 میلیون و 200 هزار تومان اجاره غرفه از او دریافت کردهاند، در دوره فعلی 2 میلیون و 400 هزار تومان و گفته میشود برای دوره سوم که 10 روز پایانی اسفندماه است باید 3 میلیون تومان اجاره غرفه بپردازند.
او در خصوص دلیل افزایش قیمت غرفه در دوره سوم میگوید: به ما گفتهاند مصلی اجارهها را گران کرده است.
غرفه دار دیگری در پاسخ به این سوال که شما در روز چقدر باید فروش داشته باشید تا حضورتان در این نمایشگاه مقرون به صرفه باشد، گفت: باید روزانه 10 میلیون تومان فروش داشته باشیم تا هزینه های جاری، حقوق سه نفر فروشنده، اجاره غرفه و سایر هزینه ها را بتوانیم پوشش بدهیم و سود هم بکنیم.
او ادامه می دهد تا به امروز فروش او از روزی دو میلیون تومان فراتر نرفته است و امیدش به دهه سوم اسفند و اوج گرفتن خریدها است.
بنابراین گزارش، هر چه مسئولان اجرایی غرفه های توزیع کالا را گرانتر در اختیار عرضه کنندگان قرار دهند در نهایت قیمت تمام شده برای مصرف کننده هم افزایش بیشتری خواهد داشت لذا مسئولان برگزاری باید این مسائل را در نظر بگیرند.
مشاهدات خبرنگار فارس حکایت از آن دارد که برگزاری نمایشگاه مصلی نسبت به نمایشگاههای بهاره از نظم بیشتری برخوردار است و موارد بهداشتی در این نمایشگاه نسبت به نمایشگاههای بهاره بیشتر رعایت میشود.
همچنین عرضه کالاهای اساسی با برندهای معتبر در نمایشگاه مصلی بیش از نمایشگاه بهاره در سایر نقاط تهران است.
گفتنی است تخصیص مکان مناسب برای پارک خودروها، عرضه گوشت و مرغ تازه به قیمت دولتی از دیگر امتیازات این نمایشگاهها است.
ارسال دیدگاه