47 کشته در 11 ماه؛ خیابانی که بوی خون می دهد/ فرهنگ سازی یا مناسب سازی؟

47 کشته در 11 ماه؛ خیابانی که بوی خون می دهد/ فرهنگ سازی یا مناسب سازی؟

<p style='text-align: justify;'>&nbsp;<span style='font-family: Tahoma; text-align: justify;'>روند روزافزون آمارکشته شدگان ناشی از سوانح رانندگی درضلع غربی خیابان شهید کریمی نشان می دهد که این طرح کارشناسی نبوده و نیاز به اصلاح هندسی و ایمن سازی دارد.</span></p>
به گزارش مازند اصناف و به نقل از بلاغ - ساعت 19 در حوالی دانشگاه علمی و کاربردی واحد هلستان نوشهر جوان 24 ساله و دست فروش نوشهری به نام ( بهنام آریا نسب) که عابر پیاده بوده براثر تصادف دلخراش دچار ضربه شدید سر (هد تروما ) شد و جان به جان آفرین تسلیم کرد.

 

به دنبال وقوع این سانحه تلخ و دلخراش ، پلیس راهنمایی و رانندگی نوشهر مبادی ورودی ضلع شرقی و غربی لاین وسطی خیابان شهید عماد الدین کریمی به علت وقوع تصادفات شدید منجر به فوت این مسیر را مسدود کرد.

محور مواصلاتی نوشهر - چالوس از مهمترین جاده های استان مازندران به شمار می رود این محوربه طول حدود 5 کیلومترجزو حوزه استحفاظی شهرستان نوشهراست که درسال 86 ازسوی " علی امانی پرچکوهی شهردار وقت نوشهر " با صرف اعتباری بالغ برحدود ۱۷ میلیارد ریال درقالب طرح چهارخطه کردن این مسیر ارتباطی به منظور روان سازی ترافیک و کاهش سوانح رانندگی اجرا شده بود.

روند روزافزون آمارکشته شدگان ناشی از سوانح رانندگی دراین مسیر نشان می دهد که این طرح کارشناسی نبوده و نیاز به اصلاح هندسی و ایمن سازی دارد.

قرار گرفتن چندین منطقه شهری مانند کرکرودسر ، الجواد ، هلستان و ادارات مهم دولتی و مراکز دانشگاهی همچون بنیاد مسکن ، گاز ، آب و فاضلاب ، دانشگاه مارلیک و دانشگاه جامع علمی و کاربردی در مسیر این جاده بر تعداد آمار تصادفات جرحی و فوتی افزوده است.

کسبه، ساکنین و اهالی منطقه هلستان و بهجت آباد نوشهر بارها در نامه ای به شهردار ، شورای شهر و فرماندار نوشهر خواستار رسیدگی به وضعیت محور خیابان شهید عمادالدین کریمی، حد فاصل پل گندآبرود به پل کرکرودسر شدند.

محمد بالی  یکی از ساکنین خیابان شهید کریمی در گفتگو با خبرنگار بلاغ در نوشهرگفت: چندین بار با ارسال نامه و بیانیه به شهرداری و فرمانداری نسبت به این موضوع معترض شدیم اما ظاهرا در در خواست های ما در بایگانی در حال خاک خوردن است و ما هم هر روز شاهد از دست رفتن یکی از همشهریانمان هستیم .

وی افزود: متاسفانه وقوع حوادث دلخراش و مرگ افراد بویژه برخی افراد جوان باعث استرس و نگرانی روحی و روانی بسیاری از اهالی و کسبه ها شده و هفته ای نیست در این خیابان تصادف منجر به جرح و فوت صورت نگیرد.

عباس کیا یکی دیگر از ساکنان منطقه هلستان در محور نوشهر به چالوس گفت: جمعیت زیاد منطقه هلستان و بهجت آباد و کورکورسر و وجود تعداد زیادی از ادارات هم در این مسیر نگرانی بروز تصادف را افزایش داده  که ما هرروز نگرانیم خدای نکرده برای یکی از همشهریان مان که در حال عبور از این خیابان غیر استاندارد اتفاقی بیافتد.

وی افزود: شاید مسئولین شهری معتقد باشند با فنس کشی و پل عابر پیاده مشکلات حل میشود اما گستردگی جمعیت ساکن در دو سوی خیابان باعث شده تا تنها پل عابر پیاده غیر استاندارد نیز پاسخگوی مشکلات مردم نباشد و باید این محور چهار بانده تبدیل به یک محور شود.

این شهرون نوشهری با اشاره به اینکه برخی مسئولین شهری بهانه درختان و محیط زیست را مطرح می کنند تاکید کرد:تا کی جان انسانهای بیگناه  باید بر اثر سهل انگاری ها از دست برود ، ما در منطقه ای سر سبز و دارای جنگل و درخت زندگی می کنیم که بسرعت فضای سبزش احیا می شود.

نماینده مردم نوشهر در مجلس نیز دراین رابطه در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به 47 نفر کشته در سال جاری ناشی از تصادف در این مسیر گفت: ظاهرا جان مردم برای آقایان مهم نیست ، حساب کنید دیه 47 نفر چقدر میشود آیا نمی شد با یک پل رو گذر یا زیر گذر این مشکل را حل کرد تا این همه هزینه پرداخت نشود؟

قاسم احمدی لاشکی با انتقاد از مسدود کردن لاین وسط خیابان شهید کریمی توسط پلیس راهور افزود: مسئولین به فکر حل ریشه ای این مشکل باشند و به دنبال کارهای اساسی باشند.

وی در ادامه از نهاد های مربوطه بخصوص شهرداری خواست سریعا نسبت به حل این مشکل اقدام نمایند و یاد آور شد: شهردار سابق به بنده گفت مبلغ 8 میلیارد برای احداث روگذر در این منطقه پیش بینی شده بود که زمان مناقصه را هم شهریور ماه اعلام کرده بودند.

این در حالی است که فرماندار نوشهر و رییس شورای ترافیک شهرستان نوشهر در این باره با رد تعداد 47 کشته این مسیر و اشاره به آمار 12نفر کشته در 9 ماهه اخیر گفت: برای حل این موضوع  لازم است در حوزه فرهنگ سازی فرهنگ ترافیک اقدام شود.

محمد علی قمی با اشاره به اینکه در محل وقوع تصادف شامگاه پنجشنبه پل هوایی عابر پیاده وجود داشت تاکید کرد: با توجه به اینکه این جاده استاندارد نیست مردم هم باید به فرهنگ رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توجه داشته باشند.

 

شهردارنوشهر نیز در رابطه با این موضوع به خبرنگار ما گفت: راهنمایی و رانندگی به تنهایی نمی تواند جاده را ببندد ،هر اقدامی در رابطه با بستن مسیرها و خیابان ها الزاماً باید در شورای ترافیک مصوب شود .

فرهاد شیخ الاسلامی با اشاره به اینکه در این خیابان باید با علائم هشدار دهنده سرعت خودروها را کاهش دهیم، اذعان داشت: شهرداری در نظر دارد با احداث آرام ساز ونصب نرده و فنس در بلوارها از بروز خطر احتمالی جلوگیر نماید.

وی افزود:اگر نظر مقامات شهرستان و استان بر این باشد که این محور باید تعریض شود، شهرداری اجرا می کند با توجه به اینکه این کاربالغ بر 2 میلیارد هزینه دارد ، شهرداری و شهرداری به تنهایی قادر به تامین آن نیست.

شهردار نوشهر با اشاره به اینکه هیچ بودجه دولتی برای پل روگذر هلستان تخصیص نیافته است افزود:حدود 20میلیارد ریال برای این طرح برآورد هزینه از محل درآمدی شهرداری شده است که در حال حاضر شهرداری قادر به تامین این هزینه نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای رفع مشکل تقاطع هلستان نسبت به تامین چراغ های زماندار راهنمایی و رانندگی اقدام کرده ایم بیان کرد:این چراغ ها 500 میلیون ریال هزینه دارد که با مصوبه و تایید شورای ترافیک شهرستان در محل نصب می شود.

یک کارشناس و نماینده راهور مازندران نیز بر لزوم عزم جدی مسوولان نهادهای ذیربط برای رفع نقاط حادثه خیز این مسیرپرتردد این شهرتاکید کرد.

سرهنگ علی مختارزاده با اشاره به واقع شدن ادارات متعدد و تعدادی از مراکزعلمی درحاشیه این محور گفت : باید با نصب علائم هشداردهنده ، استانداردسازی ، ایمن سازی ، افزایش گشت موتوری ، اصلاح هندسی ، برخورد جدی با رانندگان متخلف و جمع آوری نمایشگاه های خودرو نسبت به کاهش شمار مرگ و میر افراد براثر سوانح رانندگی در این مسیراقدام کرد.

سرهنگ نیکزاد عمویی رییس راهنمایی و رانندگی نوشهر نیزگفت : برای تامین امنیت جان شهروندان و مسافران دراین مسیرارتباطی نامه نگاری های فراوانی با مسوولان نهادهای ذیربط بویژه شهرداری صورت گرفت که متاسفانه تاکنون این پی گیری ها نتیجه بخش نبوده است.

ارسال دیدگاه