میلیاردها پول خرج سینما میشود اما فیلمها در اولویت جنگ نرم نیست/ سازماندهی سینما؛ مشکل امروز
<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma; font-size: 12px;'>وحید جلیلی گفت: چگونه می‌شود در اوج جنگ نرم بودجه ساخت‌ها به سمت فیلم‌هایی مثل «۵۰ قدم آخر» یا برخی دیگر از فیلم‌ها می‌رود؟! باید ببینیم اولویت‌های کجاست.</span></p>
به گزارش مازند اصناف و به نقل از فارس، آیین اختتامیه سومین هماندیشی متفکران سینمای انقلاب اسلامی شب گذشته در مجموعه ورزشی شهدای انقلاب واقع در سرچشمه با حضور برخی چهرههای هنری برگزار شد.
وحید جلیلی، رئیس شورای سیاست گزاری جشنواره فیلم عمار در این مراسم گفت: در سال 92 سابقه 35 ساله سینمای بعد از انقلاب افق سینمای مطلوب را پیش چشم ما میگذارد، هرچند این بدان معنا نیست که آثار درخشانتری نمیتواند ساختهشود اما در شرایط حاضر باید بحث را جدیتر بگیریم و فعالیتهایمان را به حوزه عملی شدن نزدیک کنیم.
وی افزود: امروز سینمای انقلاب چیزی است که محقق شده و شکل گرفتهاست؛ امروز میتوانیم دهها فیلمنامه را نام ببریم که نشانههای سینمای مطلوب را دارند اما مشکل سینمای انقلاب امروز مسئله سینمای انقلاب نه فرم است نه مباحث نظری، مسئله سازماندهی سینما است.
جلیلی ادامه داد: امروز در سال 92 در حالی که در اوج یک جنگ جهانی نرم هستیم آیا مسئله ما فقط این است که سینمای دینی داریم یا خیر؟ من معتقدم مسئله اصلی ما در سینما سازمان تولید است که اگر این حل بشود بحث تکنیک هم ارتقا پیدا میکند.
جلیلی ادامه داد: بدترین حالت در جنگ نرم این است که به ما بگویند حرف خود را در لایه هشتم فیلم خود پنهان کنند. ما به یک سینمای صریح نیاز داریم که طرح مسئله کنند ما هر چقدر که انقلابیتر باشیم در معیارها سینما رشد خواهیم کرد.
وی با تاکید بر اینکه ما خلاء نظری در سینما نداریم بلکه مشکلمان عملی است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر یعنی امر به چیزی که همه میدانند خوب است و نهی از آن چیزی که همه میدانند بد است با اینکه این موضوع امری بدیهی به نظر میرسد اما اگر این کار را انجام ندهیم دور به دست افراد قالتاق و شارلاتان میافتد.
این فعال فرهنگی و روزنامهنگار اضافه کرد: میلیاردها پول در ادارات دولتی خرج سینما میشود اما فیلمهای مطلوبی ساخته نمیشود ما باید مدیرانمان را به تقوا پیشه کردن کمک کنیم تا برخی با دوره کردن مدیران آنها را منفعل نکنند.
جلیلی مطرح کرد: چگونه میشود در اوج جنگ نرم بودجه ساختها به سمت فیلمهایی مثل «50 قدم آخر» یا برخی دیگر از فیلمها میرود باید ببینیم اولویتهای کجا هستند.
جلیلی در ادامه گفت: ما سالهاست تحت تحریمهای ظالمانه قرار داریم باید در این مورد فیلم ساخته شود اما به جای آن سازمان تبلیغات با بودجه بیتالمال فیلم «طبقه حساس» را میسازد آقای خاموشی باید در این مورد جواب دهد وقتی هم در این مورد سوالمیکنیم به ما میگویند مثل نوریزاد و مخملباف هستید.
وی با اشاره به فیلم گلاب که در هالیوود ساخته شده است، گفت: دستگاههای اصلی فرهنگی ما نسبت به این مسال بیاعتنا هستند. فیلم خانه پدری با بودجه نیروی انتظامی ساخته میشود و مجله شهرداری تهران از آن به عنوان بهترین فیلم سال یاد میکند آن وقت اگر ما انتقاد کنیم به مخملباف بودن متهم میشویم.
رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار تاکید کرد: الان ما 50 فیلم در جشنواره فیلم فجر دیدیم اگر همین دو فیلم دفاع مقدس در جشنواره نبود که دیگر هیچ! در این جشنواره همه مفلوک هستند، میلیاردرها مفلوک هستند (اشباح)، روحانی مفلوک است، خلاصه همه مفلوک هستند. کسی سؤال کند که «شیار 143» چگونه ساخته شد، شیاری که تا آخرین لحظه اشک دوستان درآمد تا در کنار چه فیلمهایی قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با کارگردانها بحث نقد فیلمهای سینمایی را عنوان کردند. باید خیلی ساده دید که کدام سینماگر اصلاحگرانه فیلم ساخته و کدام برای جشنواره فیلم میسازد؛ ما میبینیم یک گروه از فیلمسازان رفتهاند در یک جشنواره خارجی لباس خود را ست کردهاند تا خوب به نظر برسند. کسی که دغدغه مردم و گرسنگان را دارد آیا اینقدر به لباس اهمیت میدهد.
جلیلی در پایان سخنانش با اشاره به سریال «وضعیت سفید» ساخته حمید نعمتالله، گفت: در این فیلم همه سیاهیها و تباهیهای جامعه مطرح شده است، اما در کنارش ما نماز و مهر مادری را هم میبینیم؛ سینمای امید یعنی سینمایی که طرح مسئله میکند اما سیاهنمایی نمیکند. فیلم «آژانس شیشهای» هم که از فیلمهای خوب است تلخترین مسائل را مطرح میکند؛ سینمای انقلاب از «بوتیک» تا «آژانس شیشه ای» را در بر میگیرد.
ارسال دیدگاه