وزير نيرو:
حملونقل هوایی اولویت اصلی در ترانزیت/ فرودگاه امام به بندر خشک تبدیل میشود
<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma; text-align: justify;'>قائم‌مقام وزیر راه با بیان اینکه حمل و نقل هوایی اولویت توسعه ترانزیت است، گفت: طبق تکلیف مجلس و قانون برنامه، با اتصال همه گونه حمل‌ونقلی به فرودگاه امام خمینی(ره) و جذب سرمایه‌گذار، این فرودگاه را هاب اول منطقه می‌کنیم.</span></p>
به گزارش مازند اصناف , علیمحمد نوریان در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره موضوع ترانزیت هوایی اظهار داشت: ایران کشوری ترانزیتی است که بر سر 4راه ترانزیتی دنیا قرار دارد؛ با توجه به موقعیت جغرافیایی مطلوب، امیدواریم تا سال 1404 به اهداف تعیینشده درباره ترانزیت دست یابیم.
* قرن حاضر عصر حمل و نقل هوایی است
وی با بیان اینکه در قرنهای اخیر، دنیا هر زمان به یک مدل حمل و نقلی توجه خاص داشته است، اضافه کرد: قرن 18میلادی، قرن حمل و نقل دریایی بوده است و کشورهای که سامانه ناوگان دریایی قویتری داشتند، بیشتر مطرح بودهاند.
قائممقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قرن 19 میلادی، قرن سیستم ریلی و خطآهن بوده است، از هندوستان تا اروپا و آمریکا بر اساس حمل و نقل ریلی برنامهریزی میکردند و جابهجایی مسافر و کالا توسط این سیستم انجام میشده است؛ ضمن آنکه سیستم ریلی در مسائل سیاسی و اقتصادی کشورها هم تأثیرگذار بوده است.
نوریان اضافه کرد: قرن 20 میلادی، قرن توجه به سیستم حمل و نقل جادهای بود؛ این سیستم در آن زمان به خاطر انعطافپذیری و دسترسی آسان به تمام نقاط بارگیری و توزیع، محبوب بود.
وی بیان کرد: قرن 21 میلادی، قرن حمل و نقل هوایی است چون زمان و سرعت حمل بسیار مهم است و اثر آن در این قرن در توسعه ساختارهای حمل و نقل بسیار زیاد است.
* تأثیر حمل و نقل هوایی بر اقتصاد و فرهنگ
قائممقام وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در عصر حاضر حمل و نقل دیتا از طریق سیستمهای اینترنتی با سرعت بالا انجام میگیرد، صاحب کالا دیگر نیازی ندارد برای به دست آوری و حمل کالای خود، از محیط کار یا خانه خارج شود، بلکه درخواست ارائه میشود و کالا با یک کلیک بسته به میزان حجم، در دفتر تحویل داده میشود.
وی اضافه کرد: تمامی این خدمات، تنها توسط سیستم حمل و نقل هوایی قابل انجام است و دیگر مدهای حمل و نقلی نمیتـوانند چنین خدمات سریع ارائه دهند.
قائممقام وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: حمل و نقل هوایی اثر به سزایی بر تولید ناخالص داخلی GDP کشورها دارد، اثر امنیتی و فرهنگی ان کاملاً مبرهن دارد، انتقال فرهنگها از طریق حمل و نقل هوایی به سرعت انجام میشود و به همین دلایل، در حال حاضر بخش هوایی، مورد توجه سرمایهگذاران دنیا است.
* توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) با محوریت بندر خشک
نوریان با تأکید بر لزوم توسعه بنادر خشک در کشور به ویژه مبادی ورودی و خروجی کالا، اظهار داشت: محور اصلی توجه به بنادر خشک، فعلاً بندر خشک آپرین در نزدیکی تهران، فرودگاه امام خمینی(ره) و فرودگاه پیام است که حمل و نقل چندوجهی خواهند داشت.
قائممقام وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: طبق تکلیف مجلس شورای اسلامی و قانون برنامه، فرودگاه امام خمینی (ره) که شهر فرودگاهی شامل فرودگاه، منطقه آزاد، منطقه ویژه و منطقه عمومی تجاری خواهد بود، با کمک سرمایهگذاران خارجی و داخلی، هاب اول منطقه در حمل بار خواهد شد.
وی با بیان اینکه فرودگاه امام خمینی (ره) و فرودگاه پیام موقعیت ویژهای در بخش حمل و نقل چند وجهی دارد، گفت: اتصال به شبکه زمینی، اتصال خطآهن به صورت آنتنی در فرودگاه امام، امکانات انبارداری و سوخترسانی، فضاهای توسعهای و نزدیکی به مراکز تولید و مصرف انبوه کالا از مزیتهای فرودگاههای امام خمینی (ره) و فرودگاه پیام از توسعه حمل و نقل چند وجهی است.
نوریان افزود: با توجه به جادههای دسترسی در اطراف فرودگاه امام خمینی (ره)، سیستم حمل و نقل هوایی کارگو در این فرودگاه، وجود تجهیزات حمل و نقلی فرودگاه، اتصال آنتنی راهآهن به این فرودگاه و در کنار آن اتصال به مترو، فرودگاه امام خمینی (ره) از نظر بندر خشک، توسعه خواهد یافت.
ارسال دیدگاه