تبیین فتوای رهبر معظم انقلاب؛ پشتوانه دانش هسته‌ای ایران‌زمین
اختتاميه همايش ملي فقه هسته‌اي

تبیین فتوای رهبر معظم انقلاب؛ پشتوانه دانش هسته‌ای ایران‌زمین

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma; text-align: justify;'>همایش دوروزه فقه هسته&zwnj;ای با هدف تبیین فتوای رهبر معظم انقلاب در مورد حرمت ساخت و اشاعه سلاح&zwnj;های اتمی و کشتار جمعی در قم به کار خود پایان داد.</span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از خبرگزاری فارس از قم، بسیاری بر آن هستند که اسلام را مکتبی خشونت‌طلب معرفی کنند و در این مسیر به هر وسیله‌ای تمسک می‌جویند؛ تبلیغات غرب مبنی بر تلاش جمهوری اسلامی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای صورت می گیرد و دشمنان در حقیقت اسلام و ایران را در جریان این تبلیغات هدف گرفته‌اند.


این در حالی است که در اسلام دقیق‌ترین و عالی‌ترین و انسانی‌ترین دستورات در رابطه با فرد و اجتماع و حتی در ارتباط با حیوانات و محیط زیست وجود دارد؛ فتوای رهبر معظم انقلاب در زمینه سلاح هسته‌ای یکی از الطاف الهی بود که جواب بسیاری از سئوالات را داد و جمهوری اسلامی ایران نیز نه به عنوان یک تاکتیک و سیاست بلکه بر اساس آنچه از قرآن و باورهای دینی اتخاذ کرده، تولید، انباشت، خرید و فروش و به کارگیری سلاح‌های غیرمتعارف را جایز نمی‌داند.

در این بین فتوای رهبر معظم انقلاب اثرات فراوانی داشته و به عنوان یک سند در سازمان ملل به ثبت رسید ضمن اینکه به پنج زبان رسمی هم ترجمه و به تعهدات ایران اضافه شد. لازم به ذکر است که فتوا حکمی است که یک مجتهد فارغ از شیوه‌های اجرایی در یک کشور صادر می‌کند و سخنش بر اساس اسناد معتبر است و برگشت‌پذیر هم نیست ضمن اینکه فتاوا با حکم حکومتی هم تفاوت دارند که بر اساس مصالحی به صورت موقت صادر می‌شوند البته از حدود یک‌هزار سال قبل چنین فتاوایی در میان علمای شیعه وجود داشته است.

نکته حائز اهمیت اینکه این فتوا با تعهدات دیگر کشورها با آژانس انرژی اتمی تفاوت دارد؛ دیگر ملل بر اساس تعهدات خود امتیازاتی را دریافت می‌کنند و حتی می‌توانند تعهد خود را ملغی کنند ولی ایران اسلامی به دلیل فتوایی که رهبر معظم انقلاب صادر فرموده‌اند هیچ‌گاه تعهدات خود را زیر پا نمی‌گذارد.

همایش ملی فقه هسته‌ای در قالب همایش دو روزه به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری جامعه‌المصطفی العالمیه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، انجمن فقه و حقوق اسلامی و مراکز حوزوی دانشگاهی برگزار شد.

روز نخست این همایش سی ام بهمن در تهران برگزار شد و روز دوم این همایش اول اسفند در سالن همایش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه قم برگزار شد و پیش از برگزاری این همایش پنج پیش نشست به منظور بررسی بیشتر مقالات برگزار شده بود.

ترجمه مقالات همایش ملی فقه هسته‌ای به زبان‌های مختلف

آیت‌الله ابوالقاسم دبیر علمی این همایش به عنوان سخنران ابتدایی اظهار داشت: پس از صدور فتوای مقام معظم رهبری درباره منع تولید، انباشت و به کارگیری سلاح‌های غیر متعارف از جمله سلاح اتمی به تدریج برخی نهادها فعالیت در این زمینه را آغاز کردند.

وی خاطرنشان کرد: مراکزی مانند پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سازمان انرژی اتمی، با همکاری مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و برخی از مراکز دیگر در این زمینه دست به دست یکدیگر دادند تا همایشی ملی در این زمینه برگزار کنند.

دبیر علمی همایش ملی فقه هسته‌ای عنوان داشت: ‌40 مقاله در اختیار همایش قرار گرفت که با برگزاری پیش‌نشست‌هایی ارزیابی و سنجش بر روی آنها انجام شد.

وی تصریح کرد: مقالات این همایش پس از ترجمه در آینده منتشر می‌شود و در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

علیدوست با اشاره به اهداف برگزاری همایش ملی فقه هسته‌ای گفت: این همایش دنبال تبیین توطئه دشمنان در مورد اسلام و جمهوری اسلامی بود چرا که آنها تمسک به هر وسیله را جایز می‌دانند و از جمله دنبال سلاح‌های اتمی و غیر متعارف هستند.

وی خاطرنشان کرد: نظر رهبری دارای سابقه هزار ساله در اصول فقهی و هزار و 400 ساله در نصوص دینی است.

آیت الله فقیهی: فتوای رهبری در زمینه سلاح هسته‌ای بیان حکم‌الله است

در ادامه آیت‌الله محسن فقیهی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سخنرانی کرد و گفت: هر حکمی در اسلام ثبت شده مصلحتی پشتوانه آن حکم است.

وی خاطرنشان کرد: احکام تعبدی مانند نماز، حج، روزه و... بر اساس آیات و روایات معتبر انجام می‌شوند و احکام غیرتعبدی به دو دسته احکام تاسیسی و امضایی تقسیم می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان داشت: در احکام غیرتعبدی، مبنا عقل است و تاثیر عقل حکم می‌کند تا زمانی که از سوی شارع خداوند نهی صریح نشده باشد.

وی ادامه داد: اگر تمام عقلا نسبت به یک مسئله حکم کنند، از نظر شارع معتبر است و مسائلی که از سوی وزارتخانه‌ها مطرح می‌شوند یکی از مسائل عقلی است.

فقیهی تصریح کرد: همه عاقلان قبول دارند که ظلم و فساد در زمین قبیح است و شارع مقدس نیز نمی‌تواند ظلم را حلال بداند و از نظر خداوند نیز ظلم عملی ناپسند است و خداوند در قرآن می‌فرماید که ظالمان را دوست ندارد و در آیات فراوانی نیز بر این امر تاکید شده است.

وی عنوان داشت: اگر فردی انسان بی‌گناهی را بکشد، نیز مرتکب ظلم شده و عقل هر انسان منطقی و مذهبی نیز این موضوع را قبول دارد و می‌پذیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه سلاح هسته‌ای حکمی واضح و روشن است گفت: فتوایی که مقام معظم رهبری در این زمینه بیان کردند از دلایل واضح و روشن برخوردار است که قابل انکار نیست.

وی عنوان داشت: در زمینه ظلم و فساد حقیقت شرعیه وجود ندارد، دنیا تشخیص می‌دهد که مصادیق فساد فی‌الارض است.

فقیهی یادآور شد: مسئله سلاح کشتار جمعی از نظر حکم اولیه اسلام حرام است و آنچه مقام معظم رهبری بیان کردند بیان حکم‌الله واقعی است.

وی خاطرنشان کرد:‌ البته روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد و شاهد آن بنای حکم عقلی است.

سلاح‌های کشتار جمعی ابزار هلاکت است

سخنرانی رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه‌بخش این همایش بود. حجت‌الاسلام رشاد در سخنرانی خود اظهار کرد: فتوای رهبری در زمینه ساخت، انباشت و نگهداری و کاربرد سلاح‌های هسته‌ای اتفاق با ارزشی از نظر علمی، فقهی و سیاسی بود.

وی خاطرنشان کرد:‌ این فتوا برکات فراوانی داشت که از جمله آن می‌توان بیان کرد که این فتوا خط شکن بود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان داشت:‌ در این فتوا بر این موضوع تاکید شده که از نظر فکری، نظری و فقهی با تولید و کاربرد سلاح کشتار جمعی و سلاح هسته‌ای مخالفیم.

وی عنوان داشت: در حوزه مبانی حکمی، فکری و فقهی بخشی به عنوان مبانی خلقت و جهان شناختی تعبیر می‌شود که از جمله آنها این است که خلقت روح الهی دارد.

رشاد تصریح کرد: خلقت ملک خداست، بنابراین تصرف در خلقت در حوزه اذن الهی است و اذن الهی در قالب اراده تشریعی خدا محقق شده، بنابراین تصرف در خلقت تنها با اجازه خداوند صورت می‌گیرد زیرا نفس در اختیار اوست.

وی با اشاره به اصل توازن خلقت گفت: خداوند هستی را موزون آفریده و در هستی نظمی حاکم است و آن تابع اراده تکوینی الهی است، بنابراین هر اقدامی که نظم حاکم در خلقت را مخدوش سازد ممنوع است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد:‌ طبیعت مسخر انسان است و این امر برای همه انسان‌ها صادق است و هر شخصی باید از خلقت، طبیعت و محیط زیست بهره‌مند شود.

وی عنوان داشت: بر اساس مبانی انسان‌شناسی کرامت ذاتی انسان بی‌نهایت است ولی انسان می‌تواند مراتب اکتسابی این کرامت را کسب کند.

رشاد خاطرنشان کرد: حق حیات از دیگر مبانی موجود است و اگر این حق وجود داشته باشد صاحب حق می‌تواند هر گونه تصرفی در دایره آن انجام دهد ولی باید در نظر داشت که حیات از سویی تکلیف‌آور است.

وی عنوان داشت: انسان دارای مقام خلافت است که این مقام را در نتیجه مرتبت عبداللهی به دست آورده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: تعدادی از مبانی اخلاقی اصالت صلح و اصالت فضیلت را مطرح می‌کند ولی در نظریه‌های دیگر مکاتب غربی اصالت سود بر همه جا حاکم است.

وی ادامه داد: در فرهنگ لیبرالیستی و اومانیستی اگر سودی در کاری وجود داشته باشد اشکالی ندارد و در تجارت می‌توان تولید میکروب کرد و سپس آنتی میکروب را به فروش رساند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در مواردی حکم تکلیفی بر حکم اخلاقی مقدم است و در مواردی بالعکس که البته در این مورد احکام بر اخلاق مقدم است.

وی عنوان داشت: اگر عمل ما سبب کفر انسان‌ها و از بین رفتن انسان‌هایی شود که زمانی قرار است مسلمان شوند پذیرفته نیست.

رشاد یادآور شد: سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح اتمی، سلاح نیستند بلکه ابزار هلاکت است و اگر این سلاح‌ها استفاده شود، چیزی برای جنگ یا صلح باقی نمی‌ماند.

وظیفه ماست که فتوای رهبری را به گوش دنیا برسانیم

بهروز کمالوندی، معاون راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی در پایان به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: انقلاب اسلامی پیام‌هایی برای بشریت داشته و آنچه اکنون در سطح جهانی شاهدیم تاثیرگذاری انقلاب اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: ‌جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی داشته است و به طور عینی می‌توانیم آن را مشاهده کنیم.

معاون راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی عنوان داشت: جهان لیبرالیستی در 100 سال گذشته که قدرت را فضایی در نظر گرفته که امکانات و عُده وجود داشته و این مفهوم در حوزه‌های مختلف وجود دارد.

وی ادامه داد: خلأ قدرت تلاطمی در دنیا ایجاد کرد که همچنان در سطح جهان مشاهده می‌شود و در منطقه این تلاطم مشهود است بنابراین معتقد هستند اگر بناست امنیت تامین شود باید عده داشته و طرف مقابل را ضعیف کنیم و موازنه را بر اساس مصادر قدرت محاسبه می‌کنند.

کمالوندی یادآور شد: توازن به هم ریخته به نحوی پیش می‌رود که نمی‌تواند پاسخگوی حرکات قبلی باشد، بنابراین تلاش می‌کند تا پروسه را مدیریت کند.

وی عنوان داشت: اگر اتفاقی و حرکتی به وجود می‌آید تاثیراتی در انقلاب اسلامی نیز دارد و در مقابل پروژه مدیریتی نیاز است تا توازن را بر هم نزند.

معاون راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: اگر بخواهیم در تغییر نظامات تاثیر داشته باشیم باید امکانات تاثیرگذاری را داشته باشیم؛ تاثیرگذاری از دید طرف مقابل تاثیرات بر مبانی قدرت است و احساس می‌کند که قدرت می‌تواند طرف مقابل را متقاعد کند.

وی عنوان داشت:‌ دیپلماسی تهدیدی به این معناست که طرف مقابل را بر مبنای اینکه قدرتش بیشتر است تهدید کرده و طرف مقابل نیز تمکین کند.

کمالوندی با بیان اینکه بر اساس شریعت اسلام باید تسخیر قلوب با نفی شمشیر صورت گیرد گفت: فتوای رهبری در زمینه دلسوزی نسبت به بشریت، حفظ و احترام به بشریت و کرامت انسانی است و به همین دلیل بر قلب انسان‌ها تاثیر دارد.

وی ادامه داد: اگر به عنوان مولفه قدرت به آن نگاه کنیم در واقع کار طرف مقابل را سخت‌تر می‌کند، زیرا به قلب افراد نفوذ پیدا می‌کند.

معاون راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در سطح بین‌المللی تناقض مشاهده می‌شود گفت: زمانی که در میز مذاکرات درباره فتوای مقام معظم رهبری صحبت می‌شود خیلی مهم می‌دانند و تشویق و ترغیب می‌کنند ولی در حوزه رسانه هیچ تعقیبی نمی‌گذارند و وظیفه ماست که این را به گوش دنیا برسانیم.

وی با اشاره به بحث بازدارندگی عنوان داشت: در اندیشه دینی بازدارندگی از خود شروع می‌شود و سپس به طرف مقابل می‌انجامد و ان.پی.تی امسال وارد چهل و پنجمین سال فعالیت خود می‌شود و بر اساس آن بنا بود کشورهای دارای سلاح، سلاح‌های خود را کنار بگذارند.

کمالوندی با اشاره به محدودیت‌سازی سلاح اتمی و شیمیایی و غیرشیمیایی گفت: بشریت حقوق بشردوستانه را تدوین کرده و اصول باید به دلیل حقوق بشردوستانه رعایت شود ولی اینچنین نشده است.

وی با بیان اینکه پیام الهی در این زمینه تاثیر می‌گذارد، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی به دلیل آنکه می‌خواهد تاثیرگذاری بر نظام دنیا داشته باشد علاوه بر وجوه سلبی، باید بر وجوه ایجابی نیز تکیه کند.

معاون راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه علوم مانند شمشیر دو لبه است گفت: این علوم را به بهانه اینکه مضر است و تولید سلاح می‌شود دسترسی آن را به دیگران محدود می‌کنند در حالیکه در دین مبین اسلام زکات علم نشر آن است.

وی عنوان داشت:‌ تبعیض در این زمینه نباید باشد در حالی که وجود دارد و نمی‌گذارند در حوزه غنی‌سازی کشورها وارد شوند و محدودیت ایجاد می‌کنند.

کمالوندی یادآور شد: درسال‌های آینده چیز جایگزینی برای انرژی هسته‌ای وجود ندارد بنابراین این انرژی اهمیت فراوانی دارد ولی در این زمینه محدودیت ایجاد می‌کنند.

گفتنی است  در این همایش علاوه بر پخش پیام تصویری آیت‌الله جوادی آملی، پیام آیت‌الله سبحانی نیز قرائت شد و مقالاتی در زمینه حکم تولید و به کارگیری سلاح هسته‌ای از دیدگاه فقه اسلامی، تقابل اندیشه اسلامی با اندیشه غربی در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی، فصل نوین معنویت دینی جهان در برابر سلاح کشتار جمعی و.... قرائت شد.
 

ارسال دیدگاه