تداوم خسارت باغات مرکبات مازندران از بحران سفید سال گذشته

تداوم خسارت باغات مرکبات مازندران از بحران سفید سال گذشته

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">بحران سفید علاوه بر اینکه که بر محصولات سال گذشته خسارت وارد کرد بسیاری از باغ&zwnj;ها را از شکوفه&zwnj;های بهاری محروم کرد، درختانی که شکوفه دادند و باغداران چشم انتظار تبدیل آن به میوه بود این خوشحالی نیز دوامی نداشت و شاخه&zwnj;های این درختان روز به روز خشکیده&zwnj;تر شد؛ دامنه خسارت بحران سفید به باغ&zwnj;های مرکبات تا سال&zwnj;های سال آثار خود را بر جای می&zwnj;گذارد.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف برف سال گذشته خسارات بسیاری در پی داشت به‌گونه‌ای که تأثیر آن تا سال‌های آینده روی بخش‌های مختلف مشهود است.

بحران سفید علاوه بر اینکه که بر محصولات سال گذشته خسارت وارد کرد بسیاری از باغ‌ها را از شکوفه‌های بهاری محروم کرد، درختانی که شکوفه دادند و باغداران چشم انتظار تبدیل آن به میوه بود این خوشحالی نیز دوامی نداشت و شاخه‌های این درختان روز به روز خشکیده‌تر شد؛ دامنه خسارت بحران سفید به باغ‌های مرکبات تا سال‌های سال آثار خود را بر جای می‌گذارد.

استانی که بخش اصلی فعالیت اقتصادش رو پاشنه کشاورزی می‌چرخد نکته جالب اینجاست هیچ تلاش چشمگیری در زمینه تجهیز علمی و بالا بردن دانش کشاورزان صورت نگرفته و عملا به تک‌کلاس‌هایی خلاصه می‌شود.

دلیل اصلی توجه جدی نکردن به علم و تجهیزات مناسب و قوی تو در این زمینه‌ است سال گذشته دیدیم که این بی‌توجهی‌ها چه مشکلات جدی در بحث معیشت مردم و کارگران مازندرانی ایجاد کرد و حتی دامنه این چالش از طریق کمبود مرکبات چه چالشی رو برای بخش کشاورزی در سطح ملی به وجود آورد و بازار مرکبات کشور را نیز نابه سامان کرد.

 

*لطمه سنگین به جامعه باغداری مازندران

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: دامنه خسارتی که در بحث سرما داشتیم اعلام کردیم برخی زیر بار خسارت‌ها نمی‌رفتند الان اعلام می‌کنند ما 3 هزار میلیارد تومان خسارات دیدیم که البته نظر ما بیشتر است.

محمدرضا شعبانی بیان کرد: از برخی که درختان زمان شکوفه‌دهی خشک شدند بگذریم، برخی از درختانی که شکوفه دادند و تبدیل به میوه شده  به صورت موردی خشک شدند.

وی با اعلام اینکه این خسارت‌ها به جامعه باغداری مازندران لطمه وارد کرد، تصریح کرد: چون سرما بی‌موقع بود خسارت‌ها دوام‌دار است شاید در ماه آینده این خسارت‌ها را مشاهده کنیم.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه با توجه به بررسی‌های انجام شده و گزارش‌ها در بحث نارنگی و پرتقال اتفاق غیرقابل پیش‌بینی نداریم، افزود: توصیه ما به باغداران این است که به اطلاعیه‌های کارشناسان توجه کنند؛ چرا که از این پس آفات مرکبات فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

شعبانی با تأکید بر اینکه مبارزه به هنگام در کاهش هزینه‌ها و استفاده از سموم اثرگذار است، خاطرنشان کرد: توجه به زمان مناسب مبارزه با آفات بر کیفیت میوه و کاهش هزینه‌ها مؤثر است.

 دامنه خسارت بحران سفید بر مرکبات مازندران بسیاری گسترده بود که موجب شد کشاورزان استان روز به روز ناامیدتر و دل‌نگران‌تر از روز گذشته شده و همواره نگران اتفاق غیرقابل پیش‌بینی هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه