جولان تقلبی‌ها در بازار عینک آفتابی

جولان تقلبی‌ها در بازار عینک آفتابی

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">عینک &zwnj;آفتابی تنها منحصر به فصول&zwnj; گرم سال نیست، بلکه استفاده از آن در تمام ایام توصیه می&zwnj;شود، هرچند که در دو فصل بهار و تابستان با افزایش شدت تابش نور خورشید نیاز به آن بیش از پیش احساس خواهد شود.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ به گفته رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک، برای خرید یک عینک استاندارد حداقل قیمت بالغ بر ۱۰۰‌هزار تومان برای عینک‌های چینی و حدود ۶۰۰‌هزار تومان به بالا برای عینک‌های برندهای مختلف دنیا باید هزینه شود. با لحاظ شرایط جغرافیایی و آلودگی هوا در ایران، استفاده از عینک آفتابی برای تمام افراد حتی کودکان دو‌ساله به منظور تامین سلامت چشمان به عنوان سلطان بدن، ضرورت انکارنشدنی پیدا می‌کند.استفاده از عینک آفتابی به عنوان یک وسیله ضروری برای حفظ سلامت چشم‌ها مطرح است. عینک آفتابی مناسب و استاندارد در شرایطی که نور آفتاب شدید است، باعث بهتر شدن دید و پیشگیری از صدمه به عدسی و شبکیه چشم می‌شود. زدن عینک آفتابی غیراستاندارد به چشم بسیار مضرتر از نزدن آن است، چراکه عینک آفتابی باعث می‌شود مردمک‌های چشم‌ها باز شود و اگر نتواند اشعه ماورای بنفش نور خورشید را جذب کند، تمام اشعه‌های مضر به داخل چشم نفوذ می‌کنند. لذا استفاده از عینک‌های آفتابی تقلبی نه تنها مفید نیست، بلکه سبب بسیاری از عوارض چشمی می‌شود که از آن جمله می‌توان به کاهش بینایی، بروز آب‌مرواید و بیماری شبکیه اشاره کرد.

بیشترین زمان تابش نور خورشید در فصول گرم سال بین ساعات 10 صبح تا 16 بعدازظهر است که توصیه می‌شود افراد در این زمان‌ها تا حد امکان در مکان‌های مسقف بمانند و در صورت رفتن به محیط بیرون، حتما از عینک ‌آفتابی استفاده کنند. بهترین عینک ‌آفتابی، عینکی است که جاذب حداقل 90 تا 95‌درصد اشعه ‌ماورای بنفش باشد. تعیین این میزان‌ درصد جذب اشعه توسط دستگاه‌های مخصوصی در مراکز معتبر عینک‌فروشی تشخیص داده می‌شود. بیشتر عینك‌های آفتابی ارزان‌‌قیمت كه معمولا در فروشگاه‌های غیرمعتبر یا حتی كنار خیابان‌ها فروخته می‌شوند، به ‌علت عدم‌ جذب اشعه فرابنفش تاثیر بسیار منفی روی چشم‌ها می‌گذارند؛ یعنی نه‌تنها مفید نیستند، بلكه ضرر هم می‌زنند.

بورس‌های فروش عینک

در تهران علاوه بر مغازه‌های عینک‌سازی و عینک فروشی، چند خیابان به عنوان بورس فروش عینک شناخته شده‌اند. یکی از معروف‌ترین این خیابان‌ها خیابان فلسطین است که در هر دو دست خیابان عینک‌فروشی‌های لوکسی به چشم می‌خورند؛ عینک‌سازی‌هایی که عمدتا مدعی داشتن نمایندگی برندهای معروف هستند. تنوع فریم‌ها چه آفتابی و چه طبی در این خیابان بی‌نظیر است. تقریبا می‌شود گفت هر مدل فریمی را که در ایران وجود دارد، می‌توان در این خیابان پیدا کرد. نکته منفی که می‌توان در کنار نکات مثبت زیاد این خیابان گفت، بالا بودن قیمت‌هاست. البته این بالا بودن قیمت به معنی گران‌فروشی نیست.

درواقع اکثر مغازه‌دارهای این خیابان، یا شخصا واردکننده فریم‌های عینک هستند، یا با واردکننده‌ها همکاری نزدیک دارند. از آنجایی که بهترین اجناس و باکیفیت‌ترین‌ها به این خیابان می‌آیند، به همین دلیل قیمت قربانی کیفیت می‌شود. همچنین می‌توان از کوچه شاهرخ در خیابان جمهوری به عنوان یکی دیگر از مکان‌های معروف فروش عینک نام برد. شاید بتوان گفت این کوچه پنجره ورودی عینک به ایران است. تنوع زیاد عینک‌ها در این بازار می‌تواند برای مشتری‌ها جالب باشد، اما تقریبا ۷۰‌درصد این مغازه‌ها جنسی برای فروش به‌صورت تکی ندارند.

این بازار و این مغازه‌دارها عمده‌فروش هستند و محل خرید و تهیه اجناس عینک‌سازها. البته در این بازار مغازه‌هایی هم هستند که اکثرا به دلیل کسادی بازار و سود بالای تک‌فروشی، به‌رغم اینکه مجوز تک‌فروشی ندارند، اقدام به این کار می‌کنند. قیمت‌های آنها تفاوت چندانی با عینک‌سازی‌ها ندارند. شاید بتوان فریم‌های کمی قدیمی‌شده را با قیمت بهتری در این محل پیدا کرد.

سرمایه اولیه

سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یک مغازه عینک‌فروشی که کار عینک‌سازی هم بکند، شامل دو قسمت است؛ یکی هزینه تهیه مغازه (خرید یا اجاره) و دیگری تهیه عدسی و فریم عینک به اضافه ابزارآلات و وسایل موردنیاز برای تراش عدسی و تعمیرات فریم عینک. برای خرید ابزار و وسایل لازم بین 20 تا 40‌میلیون تومان لازم است. می‌توان برخی از وسایل کار را از عمده‌فروشی‌ها به صورت دست دوم تهیه کرد. برای خرید کالای اصلی باید بین سه تا پنج‌میلیون تومان هزینه پرداخت. نرخ اجاره‌بها هم بین چهار تا 10‌میلیون تومان برای هر ماه متغیر است. به‌طور کلی سرمایه اولیه برای ورود به این صنف با احتساب همه هزینه‌های مربوط به اجاره و رهن، تامین کالا و دستگاه‌ها بین 150 تا 200‌میلیون تومان است.

بازار داغ عینک‌های تقلبی و قاچاق

در بازار عینک آفتابی نیز مانند بازار سایر کالاها اجناس قاچاق یا تقلبی وجود دارد که شاید حجم این نمونه‌ها به ۳۰‌درصد کالاهای موجود در بازار برسد، اما به هر صورت اگر خریداران از واحدهای دارای پروانه کسب خرید خود را انجام داده و فاکتور رسمی داشته باشند، اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک می‌تواند به مشکلات رسیدگی کند و در صورتی که عینک مربوطه غیراستاندارد و یا تقلبی باشد، بنا به گفته رئیس این اتحادیه پیگیری‌های لازم صورت خواهد گرفت. سال گذشته، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان سهم قاچاق را در بازار عینک‌های طبی و آفتابی کشور 70‌درصد اعلام کرد و گفت: «در دنیا 25‌درصد افراد از عینک طبی استفاده می‌کنند و با توجه به جمعیت 80‌میلیون نفری ایران، سالانه به 20‌میلیون عینک در کشور نیاز است.

در حال حاضر سهم تولید داخل در عینک طبی کمتر از پنج‌درصد است و چهار واحد عدسی‌تراشی در کشور فعالیت می‌کنند و نیاز عمده کشور از کشورهای فرانسه، ایتالیا، چین، ترکیه و آلمان تامین می‌شود.» حمید ثابت‌قدم با اشاره به فعالیت چند کارخانه عینک‌سازی در گذشته گفت: «این واحدهای تولیدی با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی در کشور از جمله رکود و قاچاق کار خود را متوقف کرده‌اند.» او واردات عدسی را در سال 94،‌ 30‌میلیون زوج اعلام کرد و گفت: «از این میزان تنها هفت‌میلیون زوج به‌طور قانونی وارد کشور شده و مابقی به‌طور قاچاق وارد شده است.» ثابت‌قدم بر کاهش تعرفه واردات عینک در کشور تاکید کرد و گفت: «تعرفه عینک آفتابی از 32‌درصد به 20‌درصد و عینک‌های طبی از 20‌درصد به هفت‌درصد کاهش یافته است، این در حالی است که کالاهایی همچون ساعت و موبایل با تعرفه چهار‌درصدی وارد کشور می‌شوند؛ به این ترتیب عینک در زمره کالاهای لوکس قرار گرفته است.» بر اساس آخرین اظهارات رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک نیز در راستای اصلاح تعرفه گمرکی،‌ مذاکراتی از سوی این اتحادیه با وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد مبارزه با کالای قاچاق صورت گرفت که در خلال آن تفاهمنامه‌هایی به امضا رسید و بر همین اساس بازرس‌های اتحادیه به‌طور دوره‌ای واحد‌های مختلف را بررسی می‌کنند و در صورت کشف نمونه قاچاق آن را ضبط خواهند کرد.

رکود در بازار عینک

به گزارش آرمان، هرچند با شروع فصل گرما، تب و تاب خرید عینک آفتابی در بین عموم مردم جامعه بالا می‌گیرد، اما می‌توان گفت مانند سایر صنف‌های کشور،‌ رکود در صنف عینک‌فروشی‌ها هم دیده می‌شود. رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک با بیان اینکه متاسفانه اکنون نوعی رکود در تمام صنف‌ها وجود دارد که این رکود در صنف ما نیز مشاهده می‌شود،‌ اظهار داشت: «مردم در بسیاری موارد ترجیح می‌دهند به جای خرید عینک‌های استاندارد و مناسب از فروشندگان کنار خیابان‌ها خرید کنند، در حالی که عینک‌هایی که در کنار خیابان و با حدود ۳۰‌هزار تومان به فروش می‌رسند به هیچ‌عنوان استاندارد نبوده و مشکلات متعددی برای بینایی فرد ایجاد می‌کنند.» در ضرورت استفاده از عینک‌های استاندارد باید گفت، زمانی که چشم در مقابل آفتاب قرار می‌گیرد، مردمک آن به‌طور ناخودآگاه جمع می‌شود، اما زمانی که عینک بر روی چشم قرار می‌گیرد، اگر عدسی آن استاندارد نباشد، مردمک چشم باز شده و این مساله موجب آسیب رسیدن به چشم می‌شود.



ارسال دیدگاه