حکایت تلخ مرکبات در مازندران/بی تدبیری تان را پشت سرما و یخبندان مخفی نکنید!
اختصاصي/مجتبي قرباني

حکایت تلخ مرکبات در مازندران/بی تدبیری تان را پشت سرما و یخبندان مخفی نکنید!

<p><span style="font-size: larger;">در حالیکه در سال جاری، میزان تولید مرکبات مازندران مازاد بر حد پیش بینی هم بود؛ اما بی تدبیری مسئولان، پیش تر از سرما و یخبندان، یخ به جان باغداران انداخت!</span></p>

به گزارش خبرنگار مازند اصناف در حالیکه در سال جاری، میزان تولید مرکبات مازندران مازاد بر حد پیش بینی هم بود؛ اما بی تدبیری مسئولان، پیش تر از سرما و یخبندان، یخ به جان باغداران انداخت!

بر اساس این گزارش، در حالیکه کمیسیون کشاورزی مجلس خرید تضمینی میزان 40 هزار تن مرکبات مازندران را با قیمت خرید 2 هزار و 500 تومان مصوب و ابلاغ کرد، اما وزارت کشاورزی متولی این طرح، این مصوبه را به سازمان های متبوع ابلاغ نکرد و درنتیجه، پس از این وقفه و عدم ابلاغ این مصوبه، متاسفانه مرکبات استان با برف و یخبندان روبرو شد و محصولات استان با ضربه شدیدی روبرو شد؛ زیان هنگفتی که هم دامن باغداران را گرفت و هم حجره داران میدان های میوه و تره بار استان.

این گزارش حاکی است از 4 میلیون و 700 هزارتن ظرفیت مرکبات تولیدی در کشور، میزان 2 میلیون و 700 هزار تن مرکبات، سهم تولید در مازندران است که این میزان نشان از سهم اقتصادی فراوان مرکبات در گردش مالی استان دارد که ضربه به مرکبات، ضربه به اقتصاد مازندران وارد خواهد کرد.

باید اذعان کنیم تولید 2 میلیون و 700 هزار تن مرکبات در استان، میزان 4 هزار میلیارد تومان سرمایه را به اقتصاد استان تزریق میکند که با توجه به اتفاقات پیش آمده، نه تنها زیان به باغداران استان وارد آمده بلکه گردش بازار استان را نیز خراب می کند و تمام صنوف و کسبه را تحت تاثیر سوء قرار می دهد.

بی تدبیری ها به همینجا ختم نمی شود و جالب است که بدانید در حالیکه در مازندران 120 هزار هکتار باغات مرکبات و 240 هزار هکتار زمین شالیزاری وجود دارد؛ اما متاسفانه یک درصد این زمین ها هم، تحت پوشش بیمه قرار ندارند و این یک معضل و مشکل جدی است که تاکنون تدبیری برای آن اتخاذ نشده است.

در حالیکه بنا بود مرکبات استان با قیمت 2 هزار و 500 تومان از باغداران خریداری شود اما در حال حاضر مرکبات با قیمت 400 تومان در میدان میوه و تره بار در حال خرید و فروش است و اسفناک تر آنکه چند دلال استان های جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما از خرید مرکبات مازندران با قیمت 200 تومان خبر دادند و این یک فاجعه برای مرکبات استان است.

یک باغدار مازندرانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مازنداصناف از اوضاع کساد مرکبات در استان گلایه کرد و گفت: با زحمت فراوان این پرتقال ها به ثمر نشسته و حال بدلیل آنکه ایم پرتقال ها خونی است؛ مراکز خرید از خرید آن امتناع میکنند و در پاسخ می گویند در دستورالعمل خرید و طرف قرارداد پرتقال خونی مورد قبول نیست و حال با این اوضاع و احوال، این پرتقال ها در انبارهای ما در حال فاسد شدن است و دلالان علیرغم آنکه مطلع از زحمت باغداران، هزینه چیدن کارگران و هزینه خرید جعبه های آن هستند؛ قیمت 300 تومانی را پیشنهاد می کنند که واقعا غیرمنصفانه است.

در اوضاعی که حتی هزینه های جاری باغداران جبران نشده است؛ واقعا باغداری در سال جاری، دخلش نه تنها به خرجش نرسیده است؛ زیان بار هم بوده است.

ای کاش کمی از توجهی که مسئولان کشوری برای جبران خسارات پلاسکو به خرج داده اند، کمی هم خرج باغداران مازندران می کردند!؟


در پایان به ارائه گزارش تصویری از میدان میوه و تره بار ساری می پردازیم که خود گویای اوضاع نابسامان و کساد باغداران و حجره داران استان است:


 

پایان پیام/






ارسال دیدگاه