به گزارش مازند اصناف؛
از ورود ساندرو به بازار ایران قریب یک سال میگذرد و خریداران ایرانی هم با توجه بهسابقه ذهنی خوبی که از تندر 90 یا همان داچیا لوگان داشتند استقبال نسبتا خوبی از این مدل داشته اند. اما بايد ديد رنو ساندرو که در بازار خود فرانسه و اروپای غربی با نام داچیا عرضه میشود، در مقابل 206 رقیب کهنه کار خود چه ویژگی هایی دارد که در همین مدت کوتاه عرضه آنرا تبدیل به یک خودروی پرطرفدار بازار کرده است؟!
گزارش زیر نگاهی است مقایسه ای بین این خودرو با 206 تیپ 5 که حداقل فعلا رقیبی جز چینی ها را مقابل خود نمیبینند.
ساندرو قرار بود همزمان با تندرو 90 عرضه گردد که با روی کار آمدن دولت قبلی و تحریم های اعمال شده پروژه آن تا سال گذشته مسکوت ماند. همانطور که اکثر خوانندگان ما مطلع هستند نمونه مونتاژ شده در ایران نیز نسل اول از همان ساندرویی است که در بین سال های 2007 تا 2012 تولید شده و مدل های پایه و فیس لیفت شده آن در کشورهای رومانی، برزیل، کلمبیا، مراکش، آفریقای جنوبی و روسیه در خط مونتاژ قرار داشته است. در سال 2012 نیز نسل دوم آن با چهره ای کاملا دگرگون شده به روی خط تولید رفت که با سیاست های در پیش گرفته شده رنوپارس همان نسخه اولیه وارد بازار کشورمان شده است.
نمای بیرونی:
خریداران ایرانی پس از 15 سال از مشاهده چهره 206 در خیابانها خسته و جذابیتی دیگر برای آنها ندارد و همین نکته هم موجب شده تا ورود هر خودروی جدیدی در رده نسبتا ارزان قيمت را جشن بگیرند! چنین سطحی از توقع باعث شده که حتی چینی ها هم از این بازار تشنه بی نصیب نمانند و شاید که بخشی از فروش خوب ساندرو هم به همین دلیل باشد. در واقع جدید بودن این خودرو در کنار عوامل دیگری چون معتبر بودن خودروساز و قیمت مناسب زير 50 میلیونی آن موجب شده تا شاهد فروش خوبی از آن باشیم.
اما با تمام این حرفها چهره ساندرو در مقابل ظاهر تکراری 206 چگونه ارزیابی میشود؟! اگرچه ساندرو حداقل در بازار ما جدید است اما بواقع خودروی خیلی زیبایی محسوب نمی گردد. در حقیقت با وجود اینکه از این خودرو در نمایشگاه فرانکفورت 2007 رونمایی شده اما سبک طراحی و استایل بدنه آنرا باید چند سالی عقب تر از زمان عرضهاش دانست. با این توصیف باید ادعا نمود که 206 طراحی شده در سال 1998 (صرف نظر از تکراری بودن چهره اش) هنوز هم دلرباتر و زیباتر از ساندرویی است که در سال 2007 به بازار عرضه شده است.
طراحی ساندرو حاصل همفکری و مشارکت طراحان مرکز تکنوسنتر (Technocentre) رنو در پاریس با مراکز منطقه ای آنها در برزیل و رومانی بوده و بدنه ساده و به دور از هرگونه هیجان آن نشان از محافظهکاری رنو در طراحی این خودرو برای بازار کشورهای در حال توسعه داشته است. در واقع رنو در طراحی ساندرو بیشتر از آن که به زیبایی آن اهمیت داده باشد کارامد بودن را مدنظر داشته است. با این حساب در بخش طراحی باید امتیاز بالاتر را با اختلافي جزیی به 206 بدهیم که باوجود کهنه شدن طرح، همچنان از خودروی ساندرو زیباتر است.
داخل کابین:
کابین ساندرو نیز در مقایسه با 206 دارای نکات قابل توجهی است. طراحی این بخش همچون بیرون خودرو ساده اما در عین حال کارامد در نظر گرفته شده است. داشبوردی از جنس پلاستیک خشک که بسیار ساده بوده و عمده تفاوت آن با داشبورد L90 به دو رنگ بودن آن خلاصه میشود. در این بخش طراحی داشبورد 206 بازهم چشم نوازتر از ساندرو است. ضمن اینکه برخلاف تصورمان از نظر سطح تجهیزات نیز برتری را در 206 یافتیم آنجاکه فقدان امكاناتي چون سنسورهای دنده عقب، تنظیم دستی چراغ های جلو، نشانگر درجه دما، تهویه اتوماتیک و قفل شدن اتوماتیک دربها به هنگام حرکت به خوبی خود را نشان میدهد.
اما امتیازات برجسته داخل کابین ساندرو به فضای جادار سرنشینان، فضای حمل بار و تسلط خوب راننده بر فرمان به هنگام رانندگی برمیگردد. در ساندرو ارتفاع بلندتر (1534 میلیمتری) خودرو در مقابل ارتفاع 1426 میلیمتری 206 و اختلاف محسوس 143 میلیمتری فاصله بین دو محور آن با پژو (2588 در مقابل 2445 میلیمتر) فضایی جادار برای سرنشینان مهیا نموده است تا با راحتی به مراتب بیشتری از 206 درون خودرو جای بگیرند. این جاداری که امتیاز برجسته ای برای خودروهای این رده محسوب میشود به فضای حمل بار نیز تسری پیدا کرده است در ساندرو با حجم 320 لیتری از صندوق روبرو هستید در حالي که 206 تنها 245 لیتر فضا برای حمل بار در اختیارتان میگذارد. مضاف بر این امکان خواباندن سهل و آسان صندلی ها از طریق اهرمی کارامد که در گوشه چپ صندلی عقب تعبیه شده فضای حمل بار آن را به 1200 لیتر افزایش مییابد. نکته قابل توجه دیگری در فنی و سواری ساندرو است که ساندروی AT در نظر ما به واسطه بهره گیری از گیربکس 4 سرعته تیپ ترونیک در همان ابتدا از 206 تیپ 5 پیشی میگیرد. در واقع با عدم تولید 206 تیپ 6 (اتوماتیک) که به دلیل تحریمها از خط تولید خارج شده است بهترین گزینه در این رده از خودروها رنو ساندرو خواهد بود که قبلتر در تندر 90 اتوماتیک امتحان خود را بخوبی پس داده است.
البته ناگفته نماند که با آمدن 207 و قرار گرفتن آن در کنار لیفان X50 و برلیانس شرایط برای ساندرو کمی رقابتی تر خواهد شد که به این موضوع بعدا خواهیم پرداخت.
خوانندگان همیشگی ما توجه داشته باشند از آنجایی که قصد ما در این مقاله تنها مقایسه بین 206 و ساندرو است لذا هیچ صحبتی از X50 و برلیانس-که با توجه به قیمت رقبای اصلی ساندرو هستند- نکرده و مقایسه آنها را به زمانی دیگر در آینده موکول میکنیم اما گذشته از این موضوع سواری ساندرو را در سطح شهر و مسیرهای پردست انداز بواسطه برخورداری از تعلیق نرمتر و فضای جادارتر برای سرنشینان راحت تر از 206 ارزیابی میکنیم.
موتور K4M 6.6961 لیتری (1598سی سی) ساندرو با 105 اسب بخار از لحاظ عددی در مقابل TU5 صد اسبی 206 شاید 5 اسب ضعیف تر باشد اما دستیابی به حداکثر گشتاور 148 نیوتن متری در دورهای کمی پایین تر آن دو را همپای یکدیگر میکند. مصرف سوخت 206 تیپ 5 قطعا بدلیل برخورداری از گیربکس دستی از ساندروي اتوماتیک کمتر است اما از آنجایی که قبال رانندگی طولانی مدت با 206 اتوماتیک در سطح شهر را نیز داشته ایم باید بگوییم که مصرف سوخت واقعی ساندروی اتوماتیک تقریبا همپای 206 اتوماتیک در حدود 9 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش است که در مسیرهای پرترافیک و خیابان های پرفراز و نشیب تهران تا حدودی منطقی به نظر میرسد.
مصرف ترکیبی آن نیز 7.6 لیتر اعلام شده که با توجه به شرایط یاد شده و نوع سوخت موجود در کشور میانگینی در حدود 7.5 لیتر برای آن ثبت میشود. موقعیت قرار گرفتن پشت فرمان در پژو 206 و ساندرو هم متفاوت می باشد و از این حیث برتری از آن ساندرو است. در بخش استاندارد آلاینده ها و ایمنی نیز هر دو در شرایط تقریبا برابری قرار دارند، هر دو طبق اعلام کمپانی مطابق با استاندارد یورو 4 بوده و هر دو نیز در تست هاي یوروانکاپ نتایجی نزدیک به هم را ثبت کرده اند. 206 در ایمنی بزرگسالان 4 ستاره و ساندرو 3 ستاره ایمنی یوروانکاپ را کسب کرده اند که البته در این تست ها ساندرو در محافظت از کودکان نیز توانسته 4 ستاره ایمنی به دست آورد. ساندرو در تست تصادف برای سرنشینان جلو در بخش سر نتیجه ای خوب ثبت كرده و در دیگر بخش های بدن در حدی قابل قبول ظاهر شده است.
در رده خودروهای نسبتا ارزان قيمت، 206 تیپ 5 حدودا 38 میلیونی علیرغم افت کیفی کاملا محسوسی که دارد به دلایل مختلفی از جمله طراحی بدنه و فراوانی قطعات و گستردگی خدمات پس از فروش (ایساکو) ، بهترین گزینه است اما با این حال اگر به دنبال سواری راحت تر، افزایش سرمایه، چهره جدید و اعتبار برند در برابر چینی های 50میلیونی این رده هستید، مطمئنا ساندرو انتخاب برترتان خواهد بود.
- کوشا نامی/ ماهنامه سرعت
ارسال دیدگاه