سایه شوم مرگ بر سر «سد کارون 3» و «مسئولان خاموش»

سایه شوم مرگ بر سر «سد کارون 3» و «مسئولان خاموش»

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>&nbsp;بار دیگر کشته شدن فردی در دریاچه سد کارون 3 خبرساز شده است، اتفاقی که شاید تکراری باشد ولی داغ مردم حاشیه&zwnj;نشین این منطقه را سنگین&zwnj;تر می&zwnj;کند.</span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از فارس، باز هم در ساعات پایانی عصر روز پنجم بهمن‌ماه سال جاری، اتفاقی دردناک در دریاچه سد کارون 3 افتاد، اتفاقی که مشابه آن و خیلی بدتر از آن در مردادماه امسال هم در دریاچه این سد اتفاق افتاده بود، کشته شدن تعدادی در دریاچه این سد در مرداد ماه بهانه زیادی برای دستگاه قضایی و امنیتی در استان خوزستان و کشور بوجود آورد تا به این مسئله ورود کنند، و برای پیگیری این موضوع به استان سفر کنند؛ خاک مرده‌ای که در این دریاچه پاشیده‌اند هنوز سایه سنگین مرگ را حاشیه‌نشینان این دریاچه هشدار می‌دهد ولی کسی به این هشدارها توجه چندانی نکرده و شرایط هنوز مانند ماه‌ها و سال‌های قبل است.


اتفاق‌های دردناک در خوزستان یکی پس از دیگری رخ می‌دهد و کسی به این حوادث توجه خاصی نمی‌کند، جان دادن در سد کارون 3، کشتار در جاده‌های خوزستان و... همه مصادیقی از این قبیل است که مسئولان به آنها کمتر توجهی داشته و تنها تبعات این اتفاق‌ها دامن مردم بی‌گناه را می‌گیرد.

در مرداد ماه سال‌جاری در روزهایی که خوزستان در غم اتفاق بسیار دردناک سدکارون3 فرو رفته بود مسئولان شرکت آب و نیرو در بازدیدی از خانواده‌های جان باختگان در حادثه مینی بوس سد کارون3 قول دادند که در یک سال مشکل خطوط ارتباطی روستاهای سادات حسینی و رکعت را در این منطقه برطرف کنند.

قول‌های مساعد و تلاش‌های انجام شده در این زمینه به اختصاص اعتبار ویژه‌ای برای اجرای این پروژه‌ها منجر شد ولی بررسی‌های خبرنگار فارس در این بین مشخص شد که این پروژه تنها در شرایط کنونی به مرحله مناقصه رسیده است و هیچ اتفاق خاصی در این بخش رخ نداده است.

نبوده جاده دسترسی به واسطه اجرای سد کارون3 در منطقه ایذه باعث شده تا روستاهای سادات حسینی و رکعت در منطقه ایذه بدون راه ارتباطی باشند و در محاصره آب قرار گیرند و بیش از 10 سال است که تردد در این منطقه به وسیله آبی انجام می‌شود، فارغ از دشواری‌های موجود در این بین باید به تلفات بسیار زیاد در این حوزه توجه شایانی شود زیرا که در سال‌جاری بیش از 14 نفر در این منطقه به دلیل نبود جاده ارتباطی جان خود را از دست داده‌اند.

*رفع مشکلات روستاهای سادات حسینی با کندی مثال‌زدنی

یکی از افرادی که برای این موضوع پیگیری‌های زیادی انجام داده مدیرکل بحران خوزستان است، وی در این زمینه اظهار کرد: بازدیدهایی در این زمینه از محل حادثه انجام شده است و پروژه احداث راه 14 کیلومتری با سرعت بسیار کم در حال انجام است.

محمدرضا آملازاده افزود: قرار بود در این مسیر پل نیز احداث شود که هنوز در این زمینه اقدام خاص و چشم‌گیری انجام نشده است، البته این مسئله نیاز به پیگیری بیشتری از سوی مسئولان استانی دارد.

عدم اجرای این پروژه باعث فراهم شدن شرایط برای تکرار حوادث تلخ می‌شود، از طرفی امروز و فردا کردن‌های شرکت آب و نیروی ایران باعث شده تا قدری با دید بدبینانه به وعده‌های این دستگاه ذی‌مسئولیت نگاه شود و نیاز است در این باره قدری توجه بیشتری از سوی مسئولان استانی به این بخش مبذول شود.

اجرا نشدن این پروژه‌ باعث می‌شود تا در زمینه گردشگری نیز مردم از دستیابی به مناطق بکر و دست نخورده تاریخی در این منطقه محروم باشند، البته که شرکت آب و نیروی ایران در شرایط کنونی به دلیل عدم اجرای راه‌های ارتباطی باید تاوان کم‌کاری‌ها و کوتاهی‌های خود را در این زمینه پرداخت کند.

*بارها تذکر داده‌ایم و توجهی نشده است

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز در این ارتباط اظهار کرد: بارها درباره تبعات بسیار ساخت سد کارون 3 به مسئولان استانی و کشوری در وزارت نیرو تذکر داده‌ایم ولی تا کنون اتفاق خاصی در این منطقه رخ نداده است.

سیدشریف حسینی با اشاره به بروز اتفاقات تلخی در این منطقه خاطرنشان کرد: بارها تذکر داده‌ایم که باید پیش از بروز مشکلات برای مردم مشکلات را برطرف کرد ولی با اینکه در مرداد ماه سال‌جاری اتفاقی مشابه در این منطقه رخ داده بود ولی بازهم ترتیب اثری در این بخش نشده است و شاهد بروز حوادث تلخ و رنج‌آوری هستیم.

وی مادامه داد: نمی‌توان به پرداخت دیه کشته‌شدگان در این منطقه راضی بود زیرا تاکی باید در پاسخ کشته شدن جوانان و مردم در این منطقه مردم را به پرداخت دیه احاله داد، ولی این مسائل نمی‌تواند مرهمی به زخم دل مردم در این منطقه شود.

تلاش‌ها برای کسب اطلاعاتی برای نحوه فعالیت در راستای رفع مشکلات راه ارتباطی از سوی شرکت آب و نیروی ایران در خوزستان بی‌نتیجه ماند و مسئولان در این شرکت حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشدند.

ارسال دیدگاه