تولید پوشاک خارجی در ایران

تولید پوشاک خارجی در ایران

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">&nbsp;در حالی که بازار پوشاک ایران در قبضه اجناس خارجی است که عمدتا به صورت قاچاق به ایران وارد می&zwnj;شوند به نظر می&zwnj;رسد بالاخره مسئولان به فکر سر و سامان دادن این بازار ۵/۱۱ میلیارد دلاری افتاده&zwnj;اند.</span></p>

به گزارش مازند اصناف در حالی که بازار پوشاک ایران در قبضه اجناس خارجی است که عمدتا به صورت قاچاق به ایران وارد می‌شوند به نظر می‌رسد بالاخره مسئولان به فکر سر و سامان دادن این بازار ۵/۱۱ میلیارد دلاری افتاده‌اند.

به گزارش تراز ،آن‌طور که روز گذشته منابع خبری اعلام کردند دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده پوشاک در ایران به سازمان صنعت، معدن وتجارت استان‌ها ابلاغ شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که سالانه حدود دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار پوشاک به سمت ایران هدایت می‌شود، درحالی‌که ۲۰ هزار واحد صنفی دوزندگی در ایران فعالیت دارند و این واحدها برای ۳۰۰هزار نفر شغل ایجاد کرده است که مجبورند در شرایط نابرابر با برندهای خارجی رقابت کنند. از طرف دیگر ورود کالاهای قاچاق در کشور موجب آن شده تا یک رقابت یک طرفه با برندهای خارجی ایجاد شود.

از سربازکردن مشکلات درونی با عنوان کردن قاچاق

به طور کلی اگر بگوییم قاچاق باعث شده تا پوشاک خارجی بازار ما را قبضه کنند، این موضوع مهم را از سر باز کرده‌ایم. چراکه پوشاک تولیدی ایران با برند‌های ترکیه و کشورهای عربی در حال توزیع است، اما ما در درون کشور مشکل داریم. ﻧﮕﺎﻫﻲ ﺑﻪ ﻛﺎرﻧﺎﻣﻪ ﺑﺰرﮔﺎن ﺻﻨﻌﺖ ﻧﺴﺎﺟﻲ و ﭘﻮﺷﺎک ﺟﻬﺎن ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ، درﺳﺖ در ﻫﻤﺎن دوره‌ای که آنها سعی داشتند ﺑﻪ ﻫﺮ ﺷﻜﻞ ﻣﻤﻜﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﭘﺎرﭼﻪ را ﺑﺎ ﺻﻨﻌﺖ ﭘﻮﺷﺎک ﺧﻮد ﻫﻤﻨﻮا ﻛﻨﻨﺪ، ما دیوار بلندی میان این دو صنعت اﻳﺠﺎد ﻛﺮدﻳﻢ و ﺑﺎ ﺗﻮجیه ﻓﺮﺳﻮدﮔﻲ ﻣﺎﺷﻴﻦ‌آﻻت ﻧﺴﺎﺟﻲ، ﭘﺎرﭼﻪ ﻧﺎﻣﺮﻏﻮب ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺷﺪه در اﻳﺮان را دﻟﻴﻞ رواج ﭘﺎرﭼﻪ‌ﻫﺎی ﺧﺎرﺟﻲ در ﺻﻨﻌﺖ ﭘﻮﺷﺎک ﻛﺸﻮر داﻧﺴﺘﻴﻢ.

در زمانی که ترکیه، چین و ایتالیا در حال کاهش هزینه‌های تولید صنعتی خود بودند، ما به وسیله ارز دو نرخی هزینه تولید خود را روز به روز بیشتر می‌کردیم. طبیعی است در چنین شرایط اقتصادی که نه ارتباطی بین صنعت پارچه و پوشاک و نه ثباتی در نرخ ارز و هزینه‌های تولید وجود دارد، بازار به دست خارجی‌ها می‌افتد. در حال حاضر درصد بالایی از پوشاک کشورمان در دست برندهای خارجی است؛ علیرضا حائری، دبیر سابق انجمن تولیدکنندگان صنایع نساجی ارزش بازار پوشاک ایران را ۱۱/۵ ‌میلیارد دلار عنوان می‌کند و اینکه ۲/۵ تا سه ‌میلیارد دلار از این بازار در اختیار رقبای خارجی است. البته همه این مقدار پوشاک خارجی از مبادی رسمی وارد کشور نمی‌شود. از طرف دیگر در این‌باره صادقی، رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان نیز اعلام کرده که ۲۴۰ برند تقلبی پوشاک خارجی در ایران تا به امروز شناسایی شده است، اما حدود ۲۵ برند خارجی در بخش پوشاک در ایران ثبت شد و مدارک ۳۴ برند دیگر در دست بررسی است.

این کارشناس صنعتی خاطرنشان کرد: در برنامه راهبردی وزارت صنعت، هزینه ایجاد یک شغل در صنعت نساجی و پوشاک معادل یک‌چهارم متوسط صنعت و در حدود ۹۰۰‌میلیون ریال برآورد شده است. این درحالی است که هزینه ایجاد یک شغل در صنعت پوشاک، حتی پایین‌تر از متوسط سرمایه‌گذاری لازم در کل صنعت نساجی و پوشاک است که این مزیت بسیار مهمی برای این صنعت با نیاز به سرمایه‌گذاری کمتر و ارزش افزوده بیشتر به حساب می‌آید. یدا... صادقی، رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان اظهار داشت: در کشور ٣۰۰ شرکت شناسایی شده است که هرکدام برای خود نمایندگی‌های فروش صادر و از اسم برندها استفاده کرده بودند، اما از این تعداد تنها ۶۰ شرکت واقعا نمایندگی شرکت اصلی بودند. به عبارت دیگر ۲۴۰ شرکت تقلبی است. به همین منظور برای کنترل و ساماندهی این برند ها در ایران دستورالعملی ابلاغ شده تا مشکلات مربوط به صنعت پوشاک در کشور برطرف شود.

دستورالعملی جدید برای فعالیت خارجی‌ها

این دستورالعمل با رویکرد حمایت از تولید داخل، تقویت صادرات و جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور با تاکید وزیر صنعت، معدن وتجارت تهیه و صادر شده است و بر اساس آن همه نمایندگی‌ها یا شعب شرکت‌های خارجی برای فعالیت مجاز در ایران باید گواهی فعالیت دریافت کنند. به گزارش ایلنا، یدا... صادقی، سرپرست امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه شرکت خارجی یا نماینده آن موظف است در دو سال اول فعالیت خود در ایران حداقل ۲۰ درصد ارزش واردات خود را در داخل تولید و حداقل معادل ۵۰ درصد ارزش تولید خود را صادر کند افزود: مدت اعتبار گواهی فعالیت نمایندگی حداکثر دو سال مشروط بر اعتبار مدت قرارداد یا مجوز است. او گفت: دارندگان گواهی فعالیت مکلف به دریافت پروانه کسب مطابق مقررات قانون نظام صنفی هستند و با عرضه‌کنندگان کالای قاچاق برابر قانون برخورد می‌شود.

سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فروش پوشاک باید در فروشگاه‌های خرده فروش مجهز به صندوق مکانیزه فروش متصل به درگاه سازمان امور مالیاتی کشور و زیرمجموعه دارنده گواهی فعالیت باشد گفت: در این صورت مسئولیت عملکرد این فروشگاه‌ها با دارنده گواهی فعالیت است. صادقی در ادامه تاکید کرد: دارنده گواهی فعالیت باید نسبت به ایجاد سامانه پوشاک، به نحوی که کل زنجیره از بدو ورود تا فروش نهایی برای واردکننده، گمرک و سایر دستگاه‌های متولی مانند سازمان امور مالیاتی و مرکز اصناف و بازرگانان ایران قابل رصد و رهگیری باشد، اقدام کند. او همچنین از الزام دارندگان گواهی فعالیت به الصاق شناسه کالا به صورت دوختی روی کلیه اقلام و پوشاک و درج کشور محل تولید به صورت تایپی در کنار شناسه کالا خبر داد و خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت خالی کارخانجات داخی، سرمایه‌گذاری مستقیم و مشترک از مهم‌ترین وظایف این شرکت‌های مجاز است. مشاور معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن وتجارت تصریح کرد: با صدور دستورالعمل جدید برای فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی عرضه پوشاک در ایران، از این پس دو نوع پوشاکی که یا نام و نشان ایرانی یا نام و نشان خارجی ثبت شده دارند به مردم ارائه می‌شوند.

 
منبع: آرمان


ارسال دیدگاه