چرا امیرالمومنین (ع) به صورت خود سیلی می زد!؟ / مسئولان، الگوی عادات ناپسند!

چرا امیرالمومنین (ع) به صورت خود سیلی می زد!؟ / مسئولان، الگوی عادات ناپسند!

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;"> امروز تجمل گرایی، اسراف، اشرافی گری و مصرف زدگی جزو عادات اکثریت قریب به اتفاق خانواده ها شده...<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف در چهار سوره قرآن کریم به ماجرای عبرت آموز گوساله سامری اشاره دارد. در یادداشت گذشته به آیه ۱۴۸ سوره اعراف نگاهی اجمالی انداختیم. آنچه برای امروز ما از اهمیت شایانی برخوردار است اینکه نه گوساله پرستی از بین رفته و نه سامری ها از میان مردم رفته اند. دنیای مدرن هم مملوّ است از سامری هایی که گوساله های زیور شده خویش را برای مردم دنیا آراسته اند. با همین ترفندهاست که در قرن اطلاعات، انسان های بی گناه را هر روز به تحت عناوین زیبا و فریبنده مبارزه با تروریسم و غیره قتل عام می کنند و دست آخر هم اعمال خود را وارونه نشان می دهند. گوساله های سامریِ دنیای مدرن قلب و ذهن همه مان را درگیر خود کرده به گونه ای که چنان امر را بر ما مشتبه ساخته اند که جهاد در راه خدا و قیام برای نجات از بندگی قدرت های شیطانی را افراط گرایی و تروریسم معرفی می کنند! و برهنگی و رواج فساد و اقتصاد سرمایه داری و تجمل گرایی و فاصله طبقاتی را با تبلیغ بی حد و حصر به جوامع تحمیل کرده اند.


در آیه ۱۵۰ سوره اعراف می خوانیم:
«و همين كه موسى (از كوه طور) به سوى قوم خود برگشت (و گوساله‏پرستى آنان را ديد)، به حال خشم و تأسّف گفت: پس از من بد جانشينانى برايم بوديد، آيا بر فرمان پروردگارتان (كه ده شب ماندن مرا تمديد كرد)، پيشى گرفتيد؟ (و صبر نكرديد تا از كوه طور برگردم.) آن گاه الواح (تورات) را (به كنارى) افكند و (از شدّت غضب، موى) سر برادرش را گرفت و به سوى خود كشيد. (هارون) گفت: اى فرزند مادرم! حقيقت اين است كه اين گروه مرا در ضعف قرار داده (به حرفم گوش ندادند) و نزديك بود مرا بكشند. پس (من بى‏گناهم و) كارى نكن كه دشمنان را به شماتتم برخيزاند (و شاد شوند) و مرا با ستمگران قرار مده.»
                                                                                                         ***
سه نکته:
* شباهت عجیب قریش و بنی اسرائیل در مقابله با اولیاء خدا!
پس از مخالفت‏هايى كه با حضرت على عليه السلام صورت گرفت، روزى آن حضرت خطاب به مردم فرمود: سيره و الگوى من انبيا هستند» ... «امّا الگوى من از برادرم هارون اين است كه هارون به برادرش فرمود: «ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي»، حال اگر بگوييد او را به استضعاف نكشيدند و خوار نكردند و براى قتل او هيچ اقدامى نكردند، منكر قرآن شده‏ايد و اگر همان باشد و شما آن را پذيرفتيد، پس هارون معذور بوده و سكوتش لازم بوده است. (تفسیر نورالثقلین) چنان كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نيز به آن حضرت فرمودند: «يا على» ... «فانك منى بمنزلة هارون من موسى و لك بهارون اسوة اذ استضعفه قومه و كادوا يقتلونه» پس تو نيز در برابر دشمنى قريش صبر پيشه كن. (تفسیر فرقان)


** چرا امیرالمومنین (ع) به صورت خود سیلی می زد!؟
براى ايجاد شوك در جامعه منحرف، بايد حركت توبيخى چشمگير و به ياد ماندنى كرد. لذا در آیه فوق خوانیدیم که موسی (ع) الواح را افکند و با هارون به شدت برخورد نمود. مشابه این نوع برخورد شوک آفرین را در نهج البلاغه می خوانيم که حضرت على عليه السلام براى ايجاد تحرّك در شنوندگان بى تفاوت، گاهى سيلى به صورت مبارك خود مى زد. «ثم ضرب على لحيته الكريمة» (نهج البلاغه، خطبه ۱۸۲)

*** مسئولانی که در عادات ناپسند الگو شده اند!
به راستی که خواب غفلت ما را در خود فرو برده. دیگر کسی فریاد موسی (ع) را به یاد نمی آورد. مولای متقیان هم نیست تا به صورت خویش سیلی بزند تا شاید به خود بیاییم! امروز تجمل گرایی، اسراف، اشرافی گری و مصرف زدگی جزو عادات اکثریت قریب به اتفاق خانواده ها شده و کسی هم کاری نمی کند. حتی مسئولین ما هم گرفتار همین عادات ناپسند شده اند و چه بسا در این عادت ها گوی سبقت از دیگران ربوده باشند و نشانه اش هم همین اعداد و ارقام و افشاگری هایی است که احزاب مختلف از همدیگر می کنند. برکت از زندگی ها در حال رخت بر بستن است، کسی به دنبال رزق حلال نیست، صبر و رضا بر روزی مقدر الهی را کمتر کسی باور دارد و... باید به خود بیاییم وگرنه...!

 

تراز


ارسال دیدگاه