تعبیر جالب پیامبر(ص) درباره ساختمان سازی روی شن!

تعبیر جالب پیامبر(ص) درباره ساختمان سازی روی شن!

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">مصادیق حرام خواری هم بسیار است از آن جمله اند: دسـترنج ديگران را به يغما بردن، خون دل ضعفا و درماندگان را به شيشه كردن، احتكار و گران فروشى، سرقت، بازار سياه...&nbsp;&nbsp;&nbsp; <br /> <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ در روایات آمده است که دعا سلاح مومن است. یعنی یک مومن تا به این سلاح مجهز نباشد نمی تواند فرد موفقی تلقی شود. اما چگونه دعا کردن هم بسیار مهم است. ما نمی دانیم در دعا چه چیز برای خودمان بخواهیم البته اهل بیت علیهم السلام در ادعیه مختلف این موضوع را به زیبایی آموزش داده اند. از جمله دعاهای متنوع و زیبا که در آن نسبت به همه امور توجه شده و همه چیز از خداوند خواسته شده دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان است.


** خسران بزرگ چیست!؟
خیلی اوقات انسان کاری می کند که نتیجه لازم را نمی دهد. علتش هم کم کاری یا عیب و نقصی است که موجب می شود به هدف مورد نظرمان نرسیم. در ماه مبارک رمضان زحمت گرسنگی و تشنگی آن هم در روزهای گرم تابسانی را به خود می دهیم اما اگر این تلاش ها مقبول درگاه حق قرار نگیرد چه!؟ اگر همه زحماتمان بی نتیجه یا لااقل کم نتیجه شود چه کنیم؟ اگر چنین شود ما دچار خسران بزرگ خواهیم شد. در دعای روز بیست و ششم چهار دعا می کنیم که ثمره همه آنها به همین موضوع می پردازند که خدایا تلاش های ما را در انجام عبادات و ترک معاصی در این ایام تلاش های منتج به نتیجه و پر فایده و ثمربخش قرار بده.


کشاورزان در مرحله نخست باید محصول خوبی بکارند و بار بیاورند اما در مرحله دوم باید مراقب آفت های گوناگونی باشند که ممکن است تمام زحماتشان را به هدر بدهد. عمل انسان هم ممکن است آفت بزند لذا نیاز به مراقبت دارد.


** آفات فراوان برای عبادات
آفات عمل خیر نیز بسیار است و در روایات متعدد به آنها اشاره شده است. اجمالا به برخی از مهمترین آفات نگاهی گذرا می اندازیم.


- شرك در عبادت
به فرموده امام باقر و صادق  (ع): اگـر بنده اى عملى را براى نيل به رحمت الهى و (ثواب ) آخرت انجام دهد سپس خشنودى انسانى را در آن داخل كند، مشرك است .


آفـت شـرك آن قـدر خـطـرنـاك و زيـان آور اسـت كـه بـسـان صـاعـقـه ، خـرمـن عـمـل را بـكـلّى مـى سـوزانـد، بـطـورى كـه در روز جـزا اثـرى از آن بـاقـى نـيـسـت . رسول گرامى اسلام (ص ) فرمود:
روز بازپسين (از سوى خدا) ندا مى شود: كجايند آنهايى كه مردم را مى پرستيدند؟ برخيزيد و مزدتان را از معبودان خويش بگيريد. چون من عمل مخلوط با چيز دنيوى را نمى پذيرم.


سعدی شیرازی اين حقيقت را در ضمن تمثيلى چنين بيان مى كند: زاهدى مهمان پادشاهى بود، چون به طعام نشستند كمتر از آن خورد كه ارادت او بود و چون به نماز برخاستند، بيش از آن كرد كه عادت او، تا ظن صلاحيّت در حقّ او زيادت كنند!
ترسم نرسى به كعبه اى اعرابى
كين ره كه تو مى روى به تركستان است!


چون به مقام (منزل) خويش آمد، سفره خواست تا تناولى كند، پسرى صاحب فراست داشت ، گفت اى پـدر! بـارى بـه مجلس سلطان در، طعام نخوردى!؟ گفت: در نظر ايشان چيزى نخوردم كه به كار آيد. گفت نماز را هم قضا كن كه چيزى نكردى كه به كار آيد!
اى هـنــرها گرفـتــه بـر كــف دسـت
عـيــــبـهـا بـر گـرفـتـــــه زيـر بغــل
تـا چـه خـواهـى خـريـدن اى مـغـرور
روز درمـانـدگـى بـه سـيـم و دغل!
- آفت عُجب


مولای متقیان (ع) فرمود: هر كس از عمل خويش شگفت زده شود، اجر خويش را نابود كرده است.
- حرامخوارى
اگر كسى روى خاك نرم يا شن و ماسه ساختمان بسازد، چنين ساختمانى نه تنها به پايان نـخـواهـد رسـيـد بـلكـه بـودجـه و مـصـالح آن نـيـز بـه هدر مى رود. رسول اكرم (ص) عبادت شخص حرامخوار را به چنين عمارتى تشبيه كرده ، فرموده است :پرستش با حرام خوارى همچون ساختمان بر شن است!

 

مصادیق حرامخواری هم بسیار است از آن جمله اند: دسـترنج ديگران را به يغما بردن، خون دل ضعفا و درماندگان را به شيشه كردن، احتكار و گـرانـفـروشـى، سرقت، بازار سياه، حقوق گرفتن و كار نكردن و... بـه عـبـارت ديـگـر: مـال مـردم خـوردن و نماز خواندن ، دزدى كردن و حجّ رفتن ، شراب نوشى و تلاوت قرآن ، مردم آزارى و راز و نياز و ... چون نقشى روى يخ در زير آفتاب مرداد است!


سایر آفات که در آیات و روایات بسیاری به آنها اشاره شده عبارتند از: عدم ولايت اهل بیت؛ گناه و معصيت؛ منّت و اذيّت؛ غيبت؛ بدگمانى و سوء ظن به خدا و آفات فراوان دیگر.


يـكـى از راهـهـاى درمـان آفـتـهـاى عـبـادت نـاچـيـز شـمـردن عـمـل خـود و تـرس از قـبـول نـشـدن آن اسـت؛ كـم شـمـردن عـمـل عـبـادى انـسـان را بـه بـيـشـتـر انـجـام دادن آن سـوق مـى دهـد و تـرس از قـبـول نـشـدن نـيـز، اخـلاص را تـقـويـت مـى كـنـد، در عـيـن حال ، عابد بايد اميدوار به حضرت حق باشد، زيرا نااميدى هم به نوبه خود سبب ترك عبادت مى گردد.

 

تراز


ارسال دیدگاه