ماهی، ظرفیتی بزرگ برای سرمایه‌گذاری در فریدونکنار / تحقق اقتصاد مقاومتی با پروتئین دریایی
ظرفيت‌هاي تحقق اقتصاد مقاومتي در فريدونکنار؛

ماهی، ظرفیتی بزرگ برای سرمایه‌گذاری در فریدونکنار / تحقق اقتصاد مقاومتی با پروتئین دریایی

<p><span style="font-size: larger;">یکی از موهبت&zwnj;های الهی که خداوند در اختیار مردم فریدونکنار قرار داده است، نعمت ماهی است.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ به نقل از بصیرنیوز، به دلیل هم مرز بودن فریدونکنار با دریای خزر با مساحتی بیش از ۸ کیلومتر و وجود رودخانه‌های طبیعی مانند «کچپ‌رود» همیشه مردم این شهرستان در تمام طول سال از این نعمت الهی برخوردار هستند.

هرچند به دلایل مختلف، قیمت این محصول در روزهای مختلف سال، متفاوت است اما دسترسی به دریا و ماهی برای مردم فریدونکنار کار دشواری نیست.

همانگونه که مقام معظم رهبری در راهکار ارائه شده اقتصاد مقاومتی برای رونق اقتصاد کشور فرمودند لزوم توجه به داخل و شناسایی امکانات درونی بسیار اهمیت دارد.

به این منظور از ماهی نیز می‌توان به عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرستان فریدونکنار نام برد، چرا که در فصل صید و صیادی تعداد فراوانی از جوانان این شهر به این شغل روی می‌آروند و حتی با فعالیت‌های جانبی نیز به راحتی درآمدی کسب می‌کنند.

 ماهی فریدونکنار یکی از باکیفیت‌ترین ماهیان دریای خزر در کشور و حتی در منطقه خاورمیانه است، ماهی‌هایی استخوانی چون سفید، کپوردریایی و کفال که بنا بر دلایل خاصی از بهترین انواع ماهیان دریای خزر است به نوعی که به بسیاری از شهرها و استان‌های کشور صادر می‌شود.

فاضلاب‌های صنعتی زندگی ماهیان را به خطر انداخته است

حسن رزاقی رئیس جهاد کشاورزی بابلسر در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، با اشاره به اینکه ماهیان استخوانی دریای خزر قابلت صادرات دارد، گفت: ماهیان استخوانی شامل سفید، کپوردریایی و کفال در این دریا صید می‌شود.

وی تصریح کرد: در مباحث اقتصادی شیلات، در صید ماهیان خاویاری ورود پیدا کرده و موجب رونق این امر شده است.

رئیس جهاد کشاورزی بابلسر افزود: به دلایل صید بی‌رویه و آلوده شدن دریاها به فاضلاب‌های خانگی و صنعتی، زندگی ماهیان را به خطر انداخته است.

رزاقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کیفیت ماهی فریدونکنار نسبت به مناطق دیگر مازندران، به مراتب بهتر است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دلایل این کیفیت مطلوب، عمیق‌ترین بودن دریا در فریدونکنار و نبود شهرک صنعتی در این شهرستان بوده است.

وی افزود: با توجه به این دلایل، آب دریا و رودخانه‌های فریدونکنار زلال‌تر است و ماهیان سالم‌تری در آن یافت و صید می‌شود.

رئیس سابق جهاد کشاورزی فریدونکنار گفت: در شرق مازندران عمق دریا کم می‌شود و شهرک‌های صنعتی فراوانی در آن مناطق وجود دارد، این امر نیز در کیفیت کمتر این ماهیان تاثیرگذار است.

رزاقی همچنین به تاثیر مثبت روی آوردن به تولید و تکثیر ماهیان پرورشی در تحقق اقتصاد مقاومتی به ویژه در فریدونکنار، خاطرنشان کرد: بسیاری از ماهیان پرورشی در استخرهایی چون آب‌بندان‌ها در روستاهای فریدونکنار تولید و رشد می‌کنند که به دلیل دو منظوره بودن استفاده از آب‌بندان‌ها، کیفیت این ماهیان نیز بهتر است.

وی اظهار کرد: پرورش دهندگان در آب‌بندان‌ها از آنتی‌بیوتیک‌های کمتری استفاده می‌کنند و همچنین تغذیه مناسب این ماهیان می‌تواند محصولی سالم‌تر در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد.

رئیس سابق جهاد کشاورزی فریدونکنار همچنین به لزوم توجه به پرورش ماهیان دریایی در قفس که قزل‌آلا را تولید می‌کنند، تاکید کرد و گفت: این محصول نسبت به سایر ماهی‌های دریا و رودخانه‌ها از کیفیت بهتری برخوردار است و در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز نقش تاثیرگذاری دارد.

با فرآوری ماهیانی مانند کلیکا بیش از ۱۵ محصول تولید می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در بحث توجه به ماهی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در فریدونکنار فعالیت‌های فراوانی را می‌توان انجام داد، تصریح کرد: مهم‌ترین اقدام این است که از خام فروشی ماهی دست برداشته شود، عرضه ماهیانی چون کلیکا به صورت‌های مختلف می‌تواند به اشکال مختلف برای این شهرستان و اقتصاد آن موثر باشد.

رزاقی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اگر کلیکا فرآوری شود بیش از ۱۵ محصول مانند چیپس ماهی می‌توان از آن تولید کرد که به گفته پرورش‌دهندگان آن، توان رقابت در بازار را دارد.

ضایعات ماهی دورریختنی نیست/ لزوم ایجاد لکه صنعتی در فریدونکنار

رئیس سابق جهاد کشاورزی فریدونکنار با تاکید بر اینکه باید از عرضه ماهی به صورت خام دست برداریم، گفت: برخی از ضایعات ماهی به مصرف انسانی نمی‌رسد اما هیچ توجه‌ای به آن نمی‌کنیم و این مواد دور ریخته می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم مواد مورد مصرف انسان را جدا کرده و ضایعات را در صنایع تبدیلی به صورت پودر ماهی و ۱۰ها ماده دیگر تولید و عرضه کنیم در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش بزرگی داشتیم.
 
با توجه به ظرفیت خدادادی وجود انواع مختلف ماهیان استخوانی در دریای خزر، فریدونکنار می‌تواند با سرمایه‌گذاری در ایجاد لکه صنعتی و راه‌اندازی صنایع تبدیلی، پرورش ماهیان در قفس و جلوگیری از صید غیرمجاز در زمان تخم‌ریزی ماهیان، در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش مهمی را داشته باشند.


ارسال دیدگاه