سدمعبر؛ معیار کوچکی برای سنجش توانمندی مدیران فریدونکنار/ لزوم ایجاد یک فضای مشخص برای حضور تجمیعی دست‌فروشان

سدمعبر؛ معیار کوچکی برای سنجش توانمندی مدیران فریدونکنار/ لزوم ایجاد یک فضای مشخص برای حضور تجمیعی دست‌فروشان

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">معضل سدمعبر در فریدونکنار چند سالی است که از حالت مشکل به بحران تبدیل شده است و کسبه این شهرستان را به شدت می&zwnj;آزارد و این مشکل در روزهای منتهی به عید نیز به مراتب بیشتر از گذشته می&zwnj;شود.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ معضل سدمعبر در فریدونکنار چند سالی است که از حالت مشکل به بحران تبدیل شده است و کسبه این شهرستان را به شدت می‌آزارد و این مشکل در روزهای منتهی به عید نیز به مراتب بیشتر از گذشته می‌شود.

معضلی که تمامی کسبه شهر را با مشکل عمده مواجه کرده است و آنها نیز از بلاتکلیفی و عدم برخورد قانونی مسئولان به شدت ناراحت و کلافه شده‌اند.

در حالیکه بر اساس قانون متولیان برخورد با سد معبر می‌توانند به راحتی در برابر افرادی که با دستفروشی در حاشیه خیابان‌ها اقدام به این معضل اجتماعی می‌کنند برخورد کنند، در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد و علاوه بر آنکه در مقابل این معضل موضع‌گیری نمی‌کنند بلکه این مشکل حمایت نیز می‌شوند.

بر اساس قانون، شهرداری نخستین مرجعی است که باید با این پدیده برخورد کند و در ماده 55 و در بند 2 تبصیره یک آمده است که «سد معابر عمومي و اشغال پياده روها و استفاده غير مجاز آنها و ميدان‌ها و پارك‌ها و باغ‌هاي عمومي براي كسب و يا سكني و يا هر عنوان ديگري ممنوع است و شهرداري مكلف است از آن جلوگيري و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماكن مذكور فوق وسيله ماموران خود رأساً اقدام كند».

هرچند در گذشته نیز شهرداری برخورد مقطعی با این پدیده کرده است اما چند وقتی است که این امر مورد حمایت این مسئولان قرار گرفته و از عدم توانایی ساماندهی این افراد سخن به میان می‌آورند.

در زمان تصدی محمد حسین‌زاده به عنوان فرماندار فریدونکنار و در جلسه‌ای که برای رفع معضل سدمعبر در شهرداری تشکیل شد، شهردار فریدونکنار نیز از عدم جذب توریست با ایجاد سدمعبر در فریدونکنار سخن گفت و از کسبه خواست تا با شهرداری همراهی کنند.

شهردار فریدونکنار در این جلسه همچنین گفت: متاسفانه به دلیل اینکه این سدمعابر موجب می‌شود سیمای زیبا شهر از بین رود، توریست و مسافر کمتری در فریدونکنار حاضر شوند و این به ضرر این شهرستان است.

با این اوصاف همچنان مشکل سدمعبر در این شهرستان بیداد می‌کند و تلاش‌های مقطعی در این ایام نیز بی‌فایده بوده است.

قطعاً مسئولان می‌دانند که سدمعبر در شهر علاوه بر بهم ریختن زیبایی شهری و توریست‌گریز بودن، مشکلات ترافیکی و خسارت‌های مالی فراوانی را برای مردم و کسبه به وجود می‌آورد و با توجه به این موضوع کمترین اقدامی در رفع آن در فریدونکنار صورت نمی‌دهند.

هرچند برخی از کسبه نیز با قرار دادن اجناس فروشگاه خود در امتداد خیابان سدمعبر ایجاد می‌کنند اما قطعا این مقابله به مثل‌ها این مشکل بزرگ را برطرف نمی‌کند و باید به فکر یک راهکار مناسب بود.

به هر حال به نظر می‌رسد مسئول ارشد شهرستان که نقش خود را نظارت بر این امور می‌داند خود به صورت میدانی در این موضوع وارد شود و بدون ارجاع این پدیده به مسئولان پائین‌دستی مشکل بیش از 4 هزار کسبه این شهرستان که حدود 16 هزار نفر را در برمی‌گیرد حل کند.

لزوم برخورد مناسب با دست‌فروشان گنبدی نیز از دیگر خواسته‌های کسبه فریدونکناری است که به گزارش منابع آگاه، شهرداری با دریافت هزینه اجازه بساط در این شهر را می‌دهد.

قطعا ایجاد یک بازارچه دائمی برای حضور تجمیعی آنها و ساماندهی آنان برای حضور یک روز در هفته در سراسر مازندران و به ویژه فریدونکنار تنها بخشی از راهکارهای رفع این معضلی است که به یک بحران اجتماعی برای کسبه تبدیل شد.

برخی از شهرستان‌های همجوار با تدبیر مناسب سه شنبه را به صورت مشترک برای تجمیع این دست‌فروشان در نظر گرفته‌اند که با این امر، مشکل سدمعبر نیز تا حدودی قابل حل است.

 

بصیر نیوز


ارسال دیدگاه