دلایل گرانی پیاز 5 هزار تومانی بازار
اختصاصي/ مازند اصناف گزارش مي دهد

دلایل گرانی پیاز 5 هزار تومانی بازار

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">علاوه بر گرانی بسیاری از کالاهای خوراکی در ماه های اخیر، قیمت میوه و صیفی&zwnj;جات نیز روز به روز با افزایش غیرقابل باوری مواجه شده به&zwnj;طوری که قیمت پیاز که یکی از صیفی جات پر مصرف است به کیلویی 5 هزار تومان هم رسیده است&zwnj;.<br /> </span></p>

به گزارش خبرنگار مازند اصناف؛ گرچه این روزها مسوولان از تنظیم بازار شب عید و کنترل گرانی‌ها در خصوص بازار میوه‌وتره‌بار دم می‌زنند اما گزارش میدانی ما، از افزایش قیمت ها در برخی اقلام  نظیر مرغ، تخم مرغ، گوشت و... حکایت می کند.

علاوه بر گرانی بسیاری از کالاهای خوراکی در ماه های اخیر، قیمت میوه و صیفی‌جات نیز روز به روز با افزایش غیرقابل باوری مواجه شده به‌طوری که قیمت پیاز که یکی از صیفی جات پر مصرف است به کیلویی 5 هزار تومان هم رسیده است‌.


سید حسین یعقوبیان در خصوص دلیل افزایش قیمت پیاز در بازار گفت: این روزها، به دلیل نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل پیاز، شاهد کاهش آن در انبارها و میادین میوه و تره بار کشور هستیم.

عضو اسبق هیات مدیره اتحادیه میوه و تره بار ساری خاطرنشان کرد: این کاهش عرضه در کنار افزایش تقاضای بازار، موجب گرانی پیاز در بازار شده است که با ورود پیاز در چند هفته آینده، شاهد شکستن این قیمت در بازار خواهیم بود.



گفتنی است قیمت پایین پیاز در سال گذشته، موجب عدم حصول سود مناسب توسط کشاورزان شد که این عامل در سال جاری، سبب کاهش کشت این محصول در کشور و در نهایت کاهش پیاز در بازار شد.


کربلایی شعبانی عضو هیات مدیره اتحادیه صنف میوه و تره بار تنکاین نیز در قیمت پیاز در میادین میوه و تره بار این شهر 3 هزار و 500 تومان عنوان و اظهار کرد: صادرات، کاهش میزان کافی پیاز در بازار و یخ زدگی پیاز از عوامل برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا و در نهایت گرانی یا افزایش قیمت پیاز در بازار است.

سید منصور مه نما عضو هیات مدیره اتحادیه میوه و تره بار رامسر نیز قیمت پیاز در میادین این شهر 3 هزار و 800 تومان عنوان و خاطرنشان کرد: صادرات در حالی قیمت پیاز را به اوج رسانده است که توقف آن در خصوص سیب زمینی، موجب زیان حجره داران به جهت افت شدید قیمت آن شده است.

احمد فخرآوران عضو هیات مدیره اتحادیه میوه و تره بار مرکز استان نیز کم شدن عرضه و افزایش تقاضا را یکی از دلایل گرانی پیاز برشمرد و تاکید کرد: صادرات بی رویه پیاز موجب عدم تعادل فی ما بین عرضه و تقاضا و در نهایت لفزایش قیمت پیاز در بازار شده است.

این گزارش حاکی است در حالی که در این هنگام از سال، ورود پیاز تبریز موجب تعادل فی ما بین عرضه و تقاضا و تعدیل قیمت این میوه، در بازار کشور می شد اما برخی از منابع خبری، از صادرات پیاز تبریز به روسیه خبر دادند که این امر نیز، بر شدت و مدت کاهش عرضه و افزایش قیمت پیاز در بازار کشور افزود.


شایان ذکر است شنیده ها از قیمت 3 هزار تومانی پیاز در مرزهای کشور حکایت دارد.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه