جزئیات لغو تحریم‌ها/ نفس راحت شرکت‌های خارجی از فشار تحریم‌های ایران

جزئیات لغو تحریم‌ها/ نفس راحت شرکت‌های خارجی از فشار تحریم‌های ایران

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>جزئیات لغو تحریم&zwnj;های ایران، به جنب و جوش افتادن شرکت&zwnj;های خارجی برای ازسرگیری هر چه سریع تر روابط تجاری با تهران و رها شدن این شرکت ها از فشار تحریم&zwnj;ها و رفع تحریم&zwnj;های بیمه کشتیرانی از مهم&zwnj;ترین خبرهای ایران بر صفحه رسانه&zwnj;های خارجی بود.</span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از فارس، روز دوشنبه 30 دی ماه، مفاد توافق هسته‌ای ایران و غرب در 24 نوامبر (3 آذر) اجرایی شد؛ از این رو برخی از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در عوض تعلیق برخی از فعالیت‌های هسته‌ای این کشور لغو شد.

*جزئیات لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران

به دنبال اجرایی شدن توافق ژنو، اتحادیه اروپا، جزئیات لغو تحریم‌های این اتحادیه علیه ایران را که از 30 دی اجرایی شد، منتشر کرد.

پس از آن نیز مقامات ژاپنی از ازسرگیری پوشش بیمه‌ای نفتکش‌های حامل نفت ایرانی توسط کلوپ پی اند آی ژاپن خبر دادند و اعلام کردند: همزمان با تعلیق برخی تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه ایران در روز دوشنبه، این شرکت ارائه پوشش بیمه‌ای معمول خود به نفتکش‌های حمل‌کننده نفت ایران را از سر گرفت.

*استفاده ایران از دلارهای نفتی آزادشده برای خرید قطعات هواپیما و خودرو

در خبری به نقل از رویترز، یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرده بود که ایران حدود 100 میلیارد دلار ذخیره ارزی در جهان دارد و پس از اجرایی شدن توافق ژنو می‌تواند تنها 4.2 میلیارد دلار این رقم را آزاد کند.

به دنبال آزادسازی 4.2 میلیارد دلار پول‌های نفت ایران، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل گفت: ایران احتمالا از پول نفت خود پس از آزادسازی برای خرید ماشین‌آلات و قطعات یدکی هواپیما و صنعت خودروسازی استفاده خواهد کرد.

*تحریم‌های بیشتر علیه ایران به ضرر آمریکاست/ در صورت شکست مذاکرات، مقصر اصلی واشنگتن است

بلومبرگ طی گزارشی در مورد تلاش برخی از سناتورهای آمریکا برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران نوشت: اعمال تحریم‌های بیشتر به ضرر آمریکاست چراکه اگر مذاکرات شکست بخورد، قطعاً آمریکا مورد سرزنش قرار خواهد گرفت و توانایی این کشور برای حفظ تحریم‌های بین‌المللی که علیه ایران به راه انداخته است، تضعیف خواهد شد.

*سود بیشتر اروپا از لغو تحریم فناوری پتروشیمی ایران

معاون شرکت ملی پتروشیمی ایران گفت: در صورت لغو تحریم‌های فروش فناوری‌ پتروشیمی به ایران، شرکت‌های اروپایی بیشتر سود خواهند برد.

*یک مقام وزارت نفت: ایران می‌تواند به بهشت شرکت‌های نفتی تبدیل شود

برخی از مقامات وزارت نفت ایران معتقدند که وجود قراردادهای بیع متقابل مانع جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بخش نفت و گاز ایران است از این رو یک مقام وزارت نفت با توضیح اینکه ایران در حال دریافت نظر شرکت‌های خارجی در مورد تنظیم قراردادهای جدید نفتی است، گفت: اگر این تغییرات درست اجرا شود و تحریم‌ها برداشته شوند، ایران می‌تواند به بهشت شرکت‌های آمریکایی تبدیل شود.

*به تعویق افتادن 8 ماهه رونمایی از قراردادهای نفتی جدید ایران

وی که پیش از این اعلام کرده بود قراردادهای جدید ایران در ماه آوریل (فروردین ماه 93) طی یک کنفرانس در لندن رونمایی خواهد شد، از به تعویق افتادن این رونمایی تا ماه نوامبر (آبان 93) خبر داد.

*تاثیرات اقتصادی قابل ‌توجه برای کره به دنبال کاهش تحریم‌ها

با لغو تحریم‌های ایران گویی فشاری که بر دوش شرکت‌های خارجی سنگینی می‌کرد، برداشته شده است و سیل این شرکت‌ها به سوی ایران روانه شده است؛ در همین راستا، منابع آگاه کره‌ای اعلام کردند سئول از کاهش تحریم‌ها علیه ایران خشنود است و این اتفاق فشار سنگین بر صنایع این کشور را کاهش می‌دهد و تاثیرات چشمگیر اقتصادی برای سئول به دنبال دارد.

*صدور مجدد قطعات رنو به ایران پس از لغو تحریم مبادلات مالی/ خسارت 7.4 درصدی از تحریم ایران

مدیر بخش فروش رنو نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، این شرکت در سال گذشته از تحریم ایران در منطقه آسیا- اقیانوسیه 7.4 درصد خسارت دیده و به محض رفع محدودیت‌های مبادلات مالی، صدور قطعات به ایران را از سر می‌گیرد.

*ارسال 250 هزار تن گندم آلمان به ایران در ماه جاری میلادی

تاجران اروپایی اعلام کردند: محموله‌های گندم آلمان به حجم 250 هزار تن در ماه ژانویه (ماه جاری میلادی) از بنادر این کشور به مقصد ایران بارگیری و ارسال خواهد شد.

به طور معمول در اواخر ماه‌های میلادی ادارات گمرک، شرکت‌های ملی نفت و وزارت‌های بازرگانی کشورهای مختلف گزارش‌های مبادلات تجاری و میزان صادرات و واردات خود را منتشر می‌کنند.

*واردات روزانه 429 هزار بشکه نفت پکن از ایران در سال 2013

بر همین اساس، اداره گمرک چین اعلام کرد: این کشور در سال 2013 روزانه 428 هزار و 840 بشکه نفت از ایران خریده است که نسبت به سال 2012 تنها 2.2 درصد کاهش داشته است.

*واردات نفتی 48 میلیون بشکه‌ای کره جنوبی از ایران در سال 2013

شرکت ملی نفت کره جنوبی اعلام کرد: این کشور در ماه دسامبر با افزایش 4.7 درصدی نسبت به ماه نوامبر 130 هزار و 194 بشکه نفت در روز و در سال 2013 مجموعا 48.21 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

*مبادلات 6 میلیارد و 378 میلیون دلاری ایران و هند

وزارت بازرگانی و صنعت هند اعلام کرد: کل حجم مبادلات تجاری ایران و هند در ماه‌های آوریل تا سپتامبر 2013 (برابر با نیمه نخست 92) به 6 میلیارد و 377 میلیون و 830 هزار دلار رسیده است.

*روحانی در مجمع جهانی اقتصاد سخنرانی می‌کند

رویترز نوشت: رئیس‌جمهور ایران هفته آینده در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس سخنرانی می‌کند، اما هر دستاورد بزرگ تجاری برای ایران به موفقیت طولانی‌مدت دیپلماسی هسته‌ای بستگی دارد.


ارسال دیدگاه