تحریم صادرات نفت رفع نشد/ هنوز نفت ایران را نمیخرند!

تحریم صادرات نفت رفع نشد/ هنوز نفت ایران را نمیخرند!

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">در سال&zwnj;های گذشته به علت تحریم&zwnj;های اتحادیه اروپا که از سال 2012 اعمال شد، اعضای گروه بین&zwnj;المللی حمایت وجبران خسارت مستقر دراروپا که پوشش بیمه&zwnj;ای بیشتر بازار نفتکش&zwnj;ها را به عهده دارد از بیمه محموله&zwnj;های نفتی و غیر&zwnj;نفتی ایران منع شدند و این امر مشکلات زیادی برای صادرات نفت ایران به وجود آورد.&nbsp;&nbsp; </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ در شرایطی که شرکت‌ها و فعالان نفتی برای بهره بردن از شرایط پساتحریم در ایران صف کشیده‌اند، همگی احتمالا برای پیدا کردن نفتکش برای حمل نفت ایران با یک مانع موقت روبه‌رو خواهند شد. هنوز مسایل لجستیکی زیادی وجود دارد که باید حل و فصل شوند و این احتمال وجود ندارد که یک شبه حل شوند اما شرکت‌های بیمه در حال پیگیری جدی موضوع هستند.


از بین تمام مسایلی که می‌تواند سد راه افزایش صادرات نفت ایران شود از مسایل ژئوپلتیک گرفته تا دیپلماتیک، به نظر می‌رسد مشکلات بیمه‌ای بیش از هر چیز برنامه‌های این کشور برای افزایش صادرات را تهدید کند.


آمریکا و اروپا ممکن است تحریم‌های نفتی و مالی ایران را لغو کرده باشند‌ اما شرکت‌های بیمه که باید نفتکش‌های حامل نفت ایران را تحت پوشش خود قرار دهند با چالش‌هایی مواجه هستند.


به گفته شرکت‌های بیمه، هنوز درباره تحریم‌های آمریکا شفافیت وجود ندارد. مشخصا اگر چه واشنگتن تحریم‌های ایران را لغو کرده‌ اما هنوز برخی دستورالعمل‌های حقوقی در خصوص تجارت با ایران وجود دارد و شرکت‌های بیمه‌ای قبل اینکه بتوانند برای پوشش محموله‌های نفتی ایران اقدام کنند باید در این زمینه مطمئن شوند. این موضوع نکته مبهم ماجراست. زمانی که آمریکا در ماه ژانویه تحریم‌های ایران را لغو کرد، تحریم‌های عمومی را که مانع تجارت شرکت‌های غیرآمریکایی در ایران شده بود، کنار گذاشت. اما تحریم‌ها‌ علیه شرکت‌ها و نهادهای آمریکایی برجا ماند و بانک‌های آمریکایی هنوز چه مستقیم و چه غیرمستقیم نمی‌توانند با ایران تعامل داشته باشند. این لایه‌های تحریم ممکن است ارائه پوشش بیمه از سوی شرکت‌های بیمه برای نفتکش‌های حامل نفت ایران را دشوار کند.


این به معنای این است که استفاده از دلار آمریکا در یک پوشش بیمه‌ای برای محموله‌های نفتی ایران ناقض تحریم‌های باقی مانده خواهد بود.

 

 

تراز


ارسال دیدگاه