تصمیمات عجله‌ای برخی از مسولان اصناف را نابود کرد/ برجام هیچ تاثیر مثبتی در بازار نداشت/ تا به حال چنین رکودی ندیده بودم

تصمیمات عجله‌ای برخی از مسولان اصناف را نابود کرد/ برجام هیچ تاثیر مثبتی در بازار نداشت/ تا به حال چنین رکودی ندیده بودم

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">قدیمی نژاد گفت: قدرت خرید مردم کاهش چندانی نداشته بلکه نقدینگی موجود در بازار به سمت پوشاک وارداتی رفته است. بخش عمده ای از این پوشاک به صورت قاچاق و بدون هیچ محدودیت و نظارتی در بازار ایران عرضه می شوند. <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ امیر قدیمی نژاد رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه درباره وضعیت فعلی خرید و فروش پارچه و بازار این کالا به خبرنگار تراز گفت: در حال حاضر بازار در وضعیت رکود کامل قرار داشته و تقریبا هیچ خرید و فروشی صورت نمی گیرد. وی با اشاره به قانون مالیات بر ارزش افزوده ادامه داد: این مالیات در عمل به گونه ای باعث افزایش قیمت پارچه شده است که خرید پارچه ایرانی برای تولیدکننده ایرانی، مقرون به صرفه نیست.


قدیمی نژاد کاهش قدرت خرید مردم را دلیل اصلی رکود موجود در بازار ندانسته و خاطرنشان کرد: قدرت خرید مردم کاهش چندانی نداشته بلکه نقدینگی موجود در بازار به سمت پوشاک وارداتی رفته است. وی درباره محصولات نساجی و پوشاک خارجی موجود در بازار افزود: بخش عمده ای از این پوشاک به صورت قاچاق و بدون هیچ محدودیت و نظارتی در بازار ایران عرضه می شوند.


رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه درباره فرارسیدن عید نوروز و تاثیر آن بر بازار پارچه تصریح کرد: طبیعتا این موضوع یک پریود زمانی بوده و در صورت رونق نیز، یک رونق مقطعی و زمانی ایجاد خواهد شد وگرنه تاثیر مداوم و قابل توجهی در بازار نخواهد داشت. وی درباره ابعاد رکود در بازار تصریح کرد: من تا به حال در طول این ده ها سال فعالیتم در بازار، رکودی با این گستردگی و بزرگی ندیده بودم.  


قدیمی نژاد با رد تاثیر مثبت اجرای برجام بر رکود موجود در بازار افزود: موضوع رکود موجود در بخش پارچه و کلیه امور مربوط به اصناف ارتباطی به تحریم ها نداشته و معضل اصلی ما وجود  قوانین دست و پا گیری است که مسئولین کشور مرتبا در حال وضع و نقض آن هستند. وی در ادامه با انتقاد از افزایش قاچاق پارچه و محصولات نساجی به داخل کشور، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در صنف خود رقیب اقتصادی به نام چین داریم که با عرضه کالاهای خود به صورت قاچاق، بازار داخلی ما را دچار رکود و کسادی کرده است.


این فعال صنفی با اشاره به ورود غیر قانونی محصولات چینی و ترکیه ای به داخل کشور افزود: مقدار واردات پارچه به کشور از طریق مبادی قانونی بسیار اندک بوده و بخش اعظمی از این کالاها به صورت قاچاق یا با مجوزهای غیر قانونی وارد کشور می شوند. وی ضمن مطلوب دانستن وضعیت صنعت نساجی در کشورهایی مانند پاکستان و ترکیه درباره صادرات پارچه ایران به سایر کشورها گفت: ما در حال حاضر صادرات چندانی به خارج از کشور نداشته و فقط ممکن است به صورت موردی و بسیار محدود صادراتی  به کشور عراق داشته باشیم.


قدیمی نژاد درباره توانمندی کشور برای  تولید تمام پارچه مورد نیاز داخل، خاطرنشان کرد: قطعا چنین توانایی در داخل کشور وجود دارد اما متاسفانه تصمیمات زود هنگام و تعجیلی برخی از مسئولین باعث نابودی تمام صنوف مخصوصا نساجی شده است. وی درباره اولویت دولت در شرایط پسابرجام تصریح کرد: تمام دنیا بر این باورند که اگر اقتصادی بخواهد به رشد دست یافته و توسعه یابد، باید در ابتدا صنعت کشاورزی و مواد غذایی خود و در مرحله بعد صنعت نساجی خود را رونق دهد. قدیمی نژاد با اشاره به اقتصاد ترکیه افزود: کشور ترکیه روی این دو شاخص تکیه کرده و امروز شاهدیم که علاوه بر دستیابی به رشد اقتصادی، بخشی از بازار پوشاک ایران را نیز در اختیار داشته و جزء ۵ کشور اول صادرکننده پارچه و پوشاک به دنیا است.


ارسال دیدگاه