اظهارات معاون طیب نیا اشتباه بود/ دولت تکلیف نرخ ارز را در پسابرجام مشخص کند

اظهارات معاون طیب نیا اشتباه بود/ دولت تکلیف نرخ ارز را در پسابرجام مشخص کند

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;"> شاه ویسی گفت: شکاف 25 درصدی موجود در نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ بانکی یکی از معضلات اصلی اقتصاد ایران است.&nbsp; <br /> <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ ساسان شاه ویسی اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره اولویت های اقتصادی دولت در شرایط پسابرجام به خبرنگار تراز گفت: قابلیت مند کردن سیاست های پولی کشور باید اولویت اول دولت باشد. بالاخره باید تکلیف نرخ ارز و ارزش پول ملی ما مشخص شود. شکاف ۲۵ درصدی موجود در نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ بانکی یکی از معضلات اصلی اقتصاد ایران است.


وی افزود: در چند روز گذشته آقای تقوی نژاد رئیس سازمان مالیاتی، مصاحبه ای کرده و در آن مصاحبه دوباره یک سری از معافیت های مالیاتی را رد کرده اند, این ترسیم معافیت ها به جهت اینکه ما یک رویکرد پیشران اثر گذار را تعریف می کنیم یا خیر؟ باید تکلیفش روشن شود. این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: وقتی ما درباره سیاست های مالی صحبت می کنیم طبیعتا رابطه بانک مرکزی با بانک ها و موسسات اعتباری و تعیین تکلیف موسسات غیر مجاز که بخش عمده ای از بی ثباتی اقتصاد ملی ما را تشکیل داده اند باید یکی از اولویت های کاری دولت باشد.


این استاد دانشگاه درباره عدم تاثیر کاهش تورم در زندگی روزمره مردم تصریح کرد: اگر چه دولت در طول این مدت تلاش زیادی برای کاهش نرخ تورم کرد اما این کاهش به خاطر هرج و مرج نرخ سود و بهره ای که آنها در بازار مالی به وجود آوردند سیاست گذاری کارآمدی نبوده و نقش مثبتی در زندگی روزمره مردم نداشت.


شاه ویسی با انتقاد  از سامانه کنترلی و نظارت بانک مرکزی اظهار داشت: در کنار این سیاست ها باید تکلیف برنامه ریزی های تجارت و مشخصا تجارت خارجی کشور مشخص شود. ما امروز شاهدیم هیات های تجاری مختلفی به ایران آمده و در ازای آن نیز ده ها هیات تجاری در کنار آقای رئیس جمهور از ایران به اروپا میروند. وی ادامه داد: اما باید دید پیش درآمد و فرجام این ارتباطات قرار است چه باشد؟ یعنی اینکه صرفا با رفت و آمد هیات ها اتفاقی نمی افتد. بلکه بایستی فضای کسب و کار در داخل کشور بهبود پیدا کند.


این اقتصاددان با اشاره به خطر تبدیل شدن بازار ایران به یک بازار مصرفی افزود: اگر استنباط ما این باشد که چون تا دیروز به دلیل تحریم ها نمی توانستیم از محصولات درجه یک اروپایی و بعضا آمریکایی استفاده کنیم و حالا و بعد از برجام این کار را کرده و به واسطه مصرف کالاهای خارجی اقتصاد ما شکوفا شود قطعا چنین چیزی در مسیر سیاست های اقتصاد ملی و مشخصا سیاست های اقتصاد مقاومتی نیست.


ارسال دیدگاه