گزارش گاردین از بازار ایران

گزارش گاردین از بازار ایران

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;"> روزنامه گاردین با اشاره به خود ساخته شدن بازار ایران در دوران تحریمها به بررسی بازار محصولات در ایران پرداخت.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ گاردین در این گزارش نوشت: درحالی که شرکت های بزرگ درصدد هستند تا با برداشته شدن تحریم ها به بازار ایران هجوم آورند، آن ها متوجه خواهند شد که بسیاری از بخش های مهم ایران با محصولات داخلی اشباع شده است.

این روزنامه افزود: به رغم اینکه ایرانیان تشنه برندهای خارجی هستند اما بر اساس نتایج نظرسنجی موسسه «ایران پل دات کام»، ۹۵درصد بازار غذایی و ۸۰ درصد بازار دارویی از سوی شرکت های ایرانی اشغال شده است.
گاردین نوشت: این نظرسنجی همچنین موید آن است که محصولات ایرانی سایر بخش ها از جمله بازار البسه و وسایل نقلیه را اشباع کرده است.
این روزنامه انگلیسی افزود: بخشی از قدرت محصولات ایرانی ناشی از آن است که ایران در جریان تحریم های بین المللی مجبور شد تا خود را با شرایط وفق دهد. دولت ایران تعرفه های بالایی را برای ورود بسیاری از محصولات خارجی وضع کرد و خودکفایی اقتصادی را در اولویت خود قرارداد.
گاردین نوشت: همچنین صنعت مواد غذایی ایران مملو از محصولات شرکت های داخلی همچون مزمز، سس دلپذیر و لبنیات کاله است.
این روزنامه افزود: ابراهیم محسنی، محقق دانشگاه مریلند می گوید: یکی از ویژگی های محصولات ایرانی ارزانی آن ها در قیاس با برندهای خارجی است. در بسیاری از کشورهای همسایه ی ایران، برندهای بین المللی همچون پپسی، کوکاکولا، نستله، هینز و غیره رقبای کمی را دارند اما در ایران چنین نیست.
گاردین به نقل از ابراهیم محسنی افزود: حضور پرقدرت رقبای داخلی در ایران این کشور را در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا منحصربه فرد کرده است. محسنی می گوید: در کشورهای دیگر آن ها حتی تلاش هم نکرده اند که با برندهای غربی رقابت کنند. اما در ایران برای هر برند خارجی یک جایگزین ایرانی وجود دارد.
گاردین نوشت: شرکت کاله از زمان تأسیسش در سال ۱۹۸۰ میلادی به یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان لبنیات بدل گشته است. موسسه بین المللی تحقیقاتی «یورو مونیتور» این شرکت را یکی از ۵۰ شرکت برجسته دنیا و تنها دو رتبه پایین تر از شرکت شکلاتی ناتلا بر شمرده است.
این روزنامه افزود: شرکت کاله کارخانه های زیادی را در سرتاسر ایران و عراق دارد و روزانه ۶۰۰ تن محصولات لبنیاتی به کشورهای همسایه صادر می کند. درآمد این شرکت در سال ۱۵-۲۰۱۴ میلادی ۲۰۵ میلیون دلار گزارش شده است. این درحالی است که غلام علی سلیمانی، موسس این شرکت پیش بینی می کند که درآمد امسالش به ۳۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.
گاردین در ادامه تحریم های بین المللی علیه ایران را از عواملی دانست که امکان عرضه بین المللی محصولات ایرانی و رقابت در بازارهای جهانی را برای این کشور محدود کرد.
این روزنامه به نقل از «علی حیدرهایی» یک مدیر اداری در ایران نوشت: مشکل برندهای ایرانی این است که کیفیت مطلوبی ندارند. البته این مساله در خصوص محصولات غذایی، دستبافت و فرش کمتر مصداق دارد.
گاردین نوشت: به رغم تحریم های بین المللی علیه ایران اما برخی از شرکت های بین المللی توانسته اند تا حضورشان را در ایران حفظ کنند. بر اساس نتایج «ایران پل دات کام» شرکت هایی نظیر سامسونگ، 'ال جی' و سونی بازار صوتی تصویری، موبایل و لوازم خانگی ایران را در دست دارند. بااین حال این نظرسنجی حاکی است که تنها ۵۸درصد ایرانیان بر این باورند که محصولات خارجی می تواند برای منافع اقتصادی مفید باشد.

 


منبع: ایرنا


ارسال دیدگاه