پژو دولت ایران را سر کار گذاشت؛ بازگشت با خودروهای ۱۰ سال پیش و سرمایه ناچیز!

پژو دولت ایران را سر کار گذاشت؛ بازگشت با خودروهای ۱۰ سال پیش و سرمایه ناچیز!

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">علی خاکساری گفت: سه خودروی ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ خودروهای روز اروپا نیستند و متعلق به حدود ۱۰ سال پیش هستند. همچنین قیمت این سه خودرو در بازار ایران نباید نهایتا بیش از ۳۰ میلیون تومان باشد.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه باید به دولت برای همکاری مجدد با شرکت پژو فرانسه تبریک گفت، درباره قراردادهای جدید همکاری خودروسازهای ایرانی با شرکای فرانسوی به نسیم آنلاین بیان کرد: البته جزئیات زیادی از قرارداد با پژو منتشر نشده، اما از قرار معلوم مبلغ قرارداد با پژو حدود ۴۰۰ میلیون دلار است، یعنی این مبلغ، تنها نیمی از آن رقمی است که بانک مرکزی در ارتباط با وامهای ۲۵ میلیونی به عنوان تسهیلات به خودروسازها اختصاص داده است.

علی خاکساری اضافه کرد: در اینجا میتوان به اهمیت قرارداد با پژو پی برد، توجه کنید که بانک مرکزی برای یک اقدام، خیلی راحت یک میلیارد دلار برای خروج از رکود، در اختیار خودروسازان قرار می‌دهد، اما کل قرارداد پژو با ایران خودرو که در آن جلسه، هم رئیس جمهور ایران حضور داشته و هم رئیس جمهور فرانسه، نیمی از آن مبلغ اختصاص داده شده بانک مرکزی هم نیست!

وی اضافه کرد: با این توصیفات میتوان به راحتی به این نتیجه رسید که پولی که پژو در قرارداد جدید همکاری ، در ایران سرمایه گذاری کرده رقم قابل توجهی نیست! عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با بیان اینکه نوع خودروهایی که قرار است به صورت مشترک میان ایران و فرانسه تولید شود نیز مقداری تامل برانگیز است به نسیم آنلاین گفت: توقع داشتیم در این قرارداد، به جای خودروهای قدیمی، خودروهای به روز اروپا تولید شود.

وی تصریح کرد: خودروهای ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ متعلق به چند سال پیش کشورهای اروپایی است و زمانی که بخواهد وارد خیابان‌های تهران شود از امروز نیز قدیمی تر شده است. خاکساری با بیان اینکه البته خودروهای مذکور خیلی بهتر از خودروهایی مانند سمند،۴۰۵ و ۲۰۶ است که امروز شهروندان ما از آن استفاده می‌کنند گفت: اما واقعیت این است که سه خودروهای مذکور که ایران خودرو و پژو برای تولید آن قرارداد امضا کرده اند، خودروهای روز اروپا نیستند و متعلق به حدود ۱۰ سال پیش هستند. لازم به ذکر است به عنوان مثال خودروی ۳۰۱ در بازار جهانی قدیمی است یعنی ده ساله است که البته در بازار جهانی قدیمی حساب می‌شود.

وی ادامه داد: انتظار بر این بود که مذاکره کنندگان تجاری و صنعتی ایرانی وقتی با فرانسوی ها مذاکره می‌کنند درباره خودروهای به روزتر و در کلاس بالاتر صحبت کنند گفت: خیلی بهتر بود اگر به پژو اجازه داده میشد که مستقلاً وارد بازار ایران شود، یعنی اینکه به پژو می‌گفتند که خودت بیا خط تولید خودروهایت را در ایران راه بیانداز و این مسئله به مراتب به نفع اقتصاد کشور ما بود، یعنی اشتغال نسبی ایجاد میشد و ارزش افزوده  نیز بسیار بیشتر از قرارداد امروز نصیب ایران میشد. هم پژو مالیاتش را  می‌داد، و هم خودش قطعاً آن خودروها را به دنیا صادر می‌کرد و در این باره کار ما هم راحت تر بود.


این کارشناس صنعت خودرو در ادامه از دیگر ابهامات این قرارداد زمان تولید و تحویل این خودروها را به مردم دانست و به نسیم آنلاین تصریح کرد: سوال این است که خودروهای مذکور چه زمانی به دست مصرف کننده عادی می‌رسد؟! اعتقاد من بر این است که طرف فرانسوی تمایل دارد، خودروهای مذکور در اسرع وقت در ایران ساخته و به دست مصرف کننده ایرانی برسد، اما من به طرف ایرانی خیلی امیدوار نیستم، دلیلش هم این است که طرف ایرانی اکنون تمام نیروی خود را بر خودروهایی که اصطلاحا به آن گاو شیرده میگوید  متمرکز کرده و به این زودی ها قصد ندارد از تولید خودروهایی مانند پژو ۴۰۵، سمند و.... دست بکشد!


واقعا سوال اساسی این است که آیا مدیران خودروسازی ایران خودرو، حاضرند خط تولید خودروهایی که هم اکنون در حال تولید آن هستند را متوقف و به جای آنها، تولید سه خودروی دیگر را جایگزین کنند. به نظرمن چنین اتفاقی نخواهد افتاد، چرا که تولید خودروهای سمند، ۴۰۵ و ۲۰۶ آنقدر برای آنها سود دارد که خودروسازان به راحتی حاضر نیستند از تولید آنها دست بکشند.

لذا تصور من این است که ایران خودرو هنوز برنامه دارد که تا چندین سال دیگر تولید ۴۰۵ و... را ادامه بدهد و دلیلش هم این است که آن را به عنوان گاو شیرده میداند. حتی قطعه‌سازان بزرگی که با ایران خودرو و سایپا همکاری دارند نیز تمایل دارند همان خودروهای قدیمی مانند ۴۰۵ و سمند و.. تولید شود، چرا که خط تولیدشان فعلاً بر اساس قطعات خودروهای قدیمی است.


عضو هیات علمی دانشگاه علامه در پاسخ به این سوال خبرنگار نسیم آنلاین که پرسید قیمت این خودروها که قرار است در ایران تولید شود در اروپا چه میزان است و چه مبلغی باید در بازار ایران به فروش برسد گفت: به نظر میرسد به عنوان خودروی ۲۰۸ باید ۱۰ هزار یورو در اروپا به فروش میرسد، انتظار کلی نیز بر این است که این خودرو در بازار ایران خیلی از بازار جهانی ارزانتر فروخته شود، به دلیل اینکه هزینه کارگر و تولید در ایران از اروپا پایین‌تر است. لذا من فکر میکنم قیمت این سه خودرو در بازار ایران نباید نهایتا بیش از ۳۰ میلیون تومان باشد، که البته همین رقم مذکور می‌تواند سود خیلی خوبی هم برای ایران خودرو داشته باشد.

 


منبع: نسیم


ارسال دیدگاه