جو روانی برجام شاخص را بالا برد؟ / سهامداران بورس این روزها بخرند یا بفروشند؟

جو روانی برجام شاخص را بالا برد؟ / سهامداران بورس این روزها بخرند یا بفروشند؟

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">رشد بیش از سه&zwnj;درصدی شاخص کل در روز گذشته که بازدهی کل شاخص در سه هفته اخیر را به بیش از ١٥درصد رساند، این سؤال را در ذهن تداعی می&zwnj;کند که آیا این روزها بازار سوار بر هیجان کاذب به سمت حبابی&zwnj;شدن پیش می&zwnj;رود یا روزهای آغازین یک دوره رونق را سپری می&zwnj;کند؟&nbsp;&nbsp;&nbsp; <br /> <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ تنها چیزی که درباره بازار دیروز می‌توان گفت موجی از هیجان بود که با فشار تقاضا و ورود نقدینگی قابل توجه همچون سیلی جاری شده و همراه خود تمامی گروه‌ها و سهم‌ها را به حرکت درآورد، بدون توجه به اینکه آیا برخی سهم‌ها شایستگی رشدهای چند ده درصدی روزهای گذشته را داشته‌اند یا نه. در اینکه شرایط پیش‌رو و گشایش‌های حاصل‌شده نویدبخش روزهای خوب برای اقتصاد رنج‌دیده کشور و به‌تبع آن بازار سهام است شکی نیست، اما آنچه نگران‌کننده است شکل‌گیری حباب در قیمت‌ها و ایجاد زمینه افت‌های سنگین در آینده است، چیزی که در حافظه تاریخی بازار به وفور برای بسیاری از سهم‌ها یافت می‌شود.

رشد بیش از سه‌درصدی شاخص کل در روز گذشته که بازدهی کل شاخص در سه هفته اخیر را به بیش از ١٥درصد رساند، این سؤال را در ذهن تداعی می‌کند که آیا این روزها بازار سوار بر هیجان کاذب به سمت حبابی‌شدن پیش می‌رود یا روزهای آغازین یک دوره رونق را سپری می‌کند؟ به نظر رشد دسته‌جمعی گروه‌ها و صنایع بورسی برای بازاری که بیش از ٦٠درصد آن مستقیم و غیرمستقیم از قیمت‌های جهانی تأثیر می‌پذیرد دور از منطق می‌نماید، در شرایطی که قیمت‌های جهانی افت‌های محسوسی را ثبت کرده و بازارهای جهانی روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند.

در کنار دلایل متعدد برای تفسیر روند جهشی بازار، بسیاری از عوامل بنیادین را می‌توان نام برد که رشد برخی سهم‌ها و گروه‌ها را نه به دلیل تصور افقی روشن بلکه ناشی از جو هیجان‌زده و افسارگسیخته بازار دانست. ظاهراً وضعیت صنایعی مانند فلزات و معدنی‌ها که چندان مناسب ارزیابی نمی‌شود و خبرهای بد خارجی و داخلی نیز حول آن‌ها کم نیست، پس از چندین روز رشد بازار به دست فراموشی سپرده شده تا این گروه‌ها از بازدهی بازار جا نمانند! این شرایط درباره برخی سهم‌های با بنیاد ضعیف و نامناسب نیز صدق می‌کند.

 

به نظر می‌رسد آنچه امروز به‌عنوان نیاز اساسی برای رشد پایدار بازار بیش از پیش رخ می‌نماید، لزوم حاکم‌شدن فضای منطقی و رفتار عقلایی سرمایه‌گذاران است. رشد بازار و افزایش حجم معاملات نشانه‌های خوبی برای شروع دوران رونق پس از یک رکود دوساله است، ولی این سرعت شتابان در رشد و هیجان‌زدگی که همیشه پاشنه آشیل بورس بوده است نگرانی تکرار تجربه صعودهای خارج از قاعده سال ٩٢ و سقوط‌های پس از آن را تداعی می‌کند. ازاین‌رو تحلیل و انتخاب سهام مناسب به دور از هیجان و تشکیل سبدی بلندمدت بهترین راهبرد در شرایط کنونی است.

 

 

تراز


ارسال دیدگاه