معرفی چهار روش فریب شیطان توسط امام باقر(ع)+دو راه فرار از چنگال او!

معرفی چهار روش فریب شیطان توسط امام باقر(ع)+دو راه فرار از چنگال او!

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">فرشتگان نگران شدند و از سر دلسوزی گفتند خدایا با چنین وضعی انسان چه راهی برای نجات دارد!؟ خداوند فرمود: دو راه برایش باز است، یکی از بالای سر و یکی پایین...&nbsp;&nbsp;&nbsp; <br /> <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ شیطان برای فریب انسان از راه های مختلفی بهره می برد و هر بنده ای را از طریقی در دام می اندازد. تنها مخلَصین موفق به فرار همیشگی از دام های متعدد او خواهند شد. یکی از روش های عمده شیطان گرفتار کردن انسان به مال اندوزی و انداختن حبّ مال و ثروت در دل اوست. هرچند مطابق آموزه های وحیانی مال و ثروت به کلی مذموم نیستند و چه بسا ثروت هایی که صاحبانشان را در راه رسیدن به کمال یاری رساندند مانند ثروت حضرت خدیجه (س). اما آنچه هدف شیطان است گرفتار نمودن انسان به شهوت مال و مال اندوزی است. کار به جایی می رسد که آنها فقط به دنبال ارضای عقده طمع و شهوت مال اندوزی می افتند.


در آیه ۱۷ سوره اعراف می خوانیم:
«ثُمَّ لآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلاَ تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ.»
«سپس بر آنها از پيش رو و از پشت سرشان و از طرف راست و از طرف چپشان در خواهم آمد (و وسوسه خواهم كرد)، و بيشتر آنها را سپاسگزار نخواهى يافت.»
***
سه نکته:
* محاسبه عادلانه درگاه خداوند
وقتی حضرت آدم (ع) مطلع شد که شیطان از خداوند متعال مهلت گرفته تا بر سر راه انسانها قرار بگیرد، با تضرع رو به درگاه الهی نموده و ناله کرد. به او خطاب رسید که نگران نباش. (اگر به او مهلت دادیم) در عوض هر گناه را یک عقاب ولی هر کار خیر را ده برابر حساب می کنیم و تازه راه توبه را هم باز گذاشته ایم.


** دو راه نجات از چنگال شیطان
در روایات آمده است که شیطان قسم یاد کرد در کمین انسان باشد تا او را منحرف کند. فرشتگان نگران شدند و از سر دلسوزی گفتند خدایا با چنین وضعی انسان چه راهی برای نجات دارد!؟ خداوند فرمود: دو راه برایش باز است، یکی از بالای سر و یکی پایین. هرگاه دست به سوی آسمان بردارد یا سر به سجده نهد گناهانش را می بخشیم حتی گناهان هفتاد ساله اش را! (تفسیر نور)


*** معرفی چهار روش فریب شیطان توسط امام باقر(ع)
شاید سوال پیش بیاید که ورود شیطان از چهار جهت به چه معناست؟
امام باقر (ع) پاسخ این پرسش را بیان نمودند. حضرت فرمود:
- ورود ابليس بر انسان از پيشِ رو بدين شكل است كه امر آخرت را براى انسان ساده و سبك جلوه مى دهد.
- از پشت سر به اين است كه ثروت اندوزى و بخل و توجّه به اولاد و وارث را تلقين مى كند.
- از طرف راست با ايجاد شبهه، دين را متزلزل و تباه مى سازد.
-  از طرف چپ، لذّات و شهوات و منكرات را غالب مى كند. (تفسیر برهان)

 

 

تراز


ارسال دیدگاه