جلوگیری از عرضه مرغ زنده در شهرستان سیمرغ

جلوگیری از عرضه مرغ زنده در شهرستان سیمرغ

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">رئیس اداره دامپزشکی شهرستان سیمرغ گفت: در راستای جلوگیری از عرضه مرغ زنده در شهرستان سیمرغ اکیپ&zwnj;های گشتی اداره دامپزشکی به همراه مرکز بهداشت، شهرداری و ماموران انتظامی تشکیل و از فروش مرغ&zwnj;های زنده جلوگیری می&zwnj;شود.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  محمدیوسف اثناعشری شامگاه شنبه در جلسه جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام این شهرستان اظهار کرد: حدود 700 بیماری مشترک بین انسان و دام شناخته‌ شده است که معروف‌ترین آنها بیماری سل، شاربون، هاری، تب مالت یا بروسلوز و آنفلوآنزای پرندگان است.

وی با اشاره به اینکه این بیماری‌ها به دو نوع بیماری‌های بازپدید و بیماری‌های نوپدید تقسیم‌بندی ‌می‌شوند، افزود: بیماری‌های بازپدید از بیماری‌های طولانی‌مدت است که وجود داشته و امروز سر بازکرده است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان سیمرغ با اعلام اینکه بیماری‌ها نوپدید نیز از آن دسته از بیماری‌هایی است که وجود نداشته و امروز آشکار شده است، تصریح کرد: بیماری سل و بروسلوز از جمله بیماری‌هایی است که سازمان دامپزشکی برنامه ویژه‌ای برای آن در نظر دارد.

این مسئول با بیان اینکه واکسن بیماری بروسلوز یا بیماری هزار چهره تهیه و تولید شده و طبق برنامه گوساله‌های ماده 12 تا 14 ماهه و گاوهای نر بالغ و بره‌ها به‌صورت 100 درصد در سال واکسیناسیون می‌شوند، افزود: این واکسیناسیون از جمله برنامه‌های سازمان دامپزشکی برای جلوگیری از انتقال این بیماری‌ها است.

اثناعشری با اشاره به اینکه در شهرستان موردی از بیماری بروسلوز گزارش نشده است، اضافه کرد: در رابطه با بیماری سل نیز طبق آزمایش‌هایی که انجام‌ شده وضعیت شهرستان سیمرغ 100 درصد پاک اعلام‌ شده است.

وی با اعلام اینکه از دیگر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بیماری شاربون یا سیاه‌زخم است که به نام بیماری شیردوشی نیز معروف است، خاطر‌نشان کرد: در دامداری‌های سنتی اگر دامی به این بیماری مبتلا شود در صورت دوشیدن شیر این حیوان دست انسان به سیاهی تغییر رنگ می‌دهد که در رابطه با این بیماری نیز سالانه 85 درصد گوسفندان و 100 درصد گاوها واکسیناسیون می‌شوند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان سیمرغ با بیان اینکه یکی از بیماری‌هایی که در سال جاری استان با آن درگیر بود بیماری آنفلوآنزای پرندگان بود که شهرستان سیمرغ از جمله شهرستان‌هایی بود که با این بیماری درگیر نبود، اظهار کرد: در راستای مقابله با این بیماری از تمامی مرغ‌داری‌های سطح شهرستان خون‌گیری شد که نتیجه آزمایش‌ها منفی اعلام‌ شده بود.

اثناعشری گفت: در راستای جلوگیری از عرضه مرغ زنده در شهرستان سیمرغ اکیپ‌های گشتی اداره دامپزشکی به همراه مرکز بهداشت، شهرداری و ماموران انتظامی تشکیل از فروش مرغ‌های زنده جلوگیری می‌شود.

وی بیماری هاری را یکی از خطرناک‌ترین بیماری مشترک حیوان و انسان دانست و تصریح کرد: در رابطه با بیماری هاری واکسیناسیون 100 درصدی سگ‌های گله صورت گرفته است اما باید کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل تشکیل شود تا در رابطه با سگ‌های ولگرد در این شهرستان تصمیمات لازم اتخاذ شود.

 

 

فارس


ارسال دیدگاه