دولت بخش خصوصی را برای صادرات به روسیه کمک کند/بسته بندی محصولات ایرانی برای صادرات ضعیف است

دولت بخش خصوصی را برای صادرات به روسیه کمک کند/بسته بندی محصولات ایرانی برای صادرات ضعیف است

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">بهنام تاج الدینی رئیس کمسیون کشاورزی اتاق ارومیه درباره فرصت های قابل استفاده از تعدیل یا کاهش تعرفه های گمرکی روسیه برای محصولات کشاورزی ایران به خبرنگار تراز گفت: دولت باید با همکاری وزارت کشاورزی از طریق انجام رایزنی های فشرده، روسیه را نسبت به انجام این اقدام راغب تر کند. چرا که با این اتفاق بازار جدید و متنوعی برای صادرات محصولات کشاورزی ما ایجاد خواهد شد. </span><br /> &nbsp;</p>

به گزارش مازند اصناف؛ بهنام تاج الدینی رئیس کمسیون کشاورزی اتاق ارومیه درباره فرصت های قابل استفاده از تعدیل یا کاهش تعرفه های گمرکی روسیه برای محصولات کشاورزی ایران به خبرنگار تراز گفت: دولت باید با همکاری وزارت کشاورزی از طریق انجام رایزنی های فشرده، روسیه را نسبت به انجام این اقدام راغب تر کند. چرا که با این اتفاق بازار جدید و متنوعی برای صادرات محصولات کشاورزی ما ایجاد خواهد شد. وی در مورد محصولاتی که قابلیت صادرات دارند افزود: در محصولات کشاورزی از جمله انواع میوه و تره بار و همچنین محصولات لبنی علاوه بر پتانسیل بالای ما برای صادرات این محصولات، در بازار روسیه نیز کشش و تقاضای زیادی برای این کالاها وجود دارد.


تاج الدینی در ادامه اظهار داشت: تا چند هفته گذشته و قبل مناقشات سیاسی روسیه و ترکیه، حدود ۴۰ درصد از محصولات کشاورزی روسیه توسط ترکیه تامین می شد که با منع واردات از ترکیه بستر بسیار مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی ما فراهم شده است. این عضو اتاق بازرگانی درباره دلایل وجود مازاد در برخی از محصولات کشاورزی و عدم صادرات این محصولات با اشاره به ماجرای سیب زمینی های دفن شده، خاطرنشان کرد: باید اذعان داشت ناامنی های موجود در کشورهای همسایه ما، قدرت خرید این کشورها را کاهش داده و در نتیجه رغبت این کشورها نیز برای خرید محصولات ما دچار کاهش شده است.


وی با اشاره به تجربه ۲۰ ساله خود در امر صادرات محصولات کشاورزی گفت: صادرات این محصولات به دلیل کاهش درآمدها و قدرت خرید مردم در کشورهای همسایه در قیاس با گذشته به شدت کاهش یافته است. تاج الدینی با انتقاد از سیاست های برنامه ای در کاشت محصولات کشاورزی گفت: متاسفانه میزان و نوع تولیدات ما بر اساس اصول نبوده و برنامه مدون و مدیریت شده ای برای کاشت و داشت محصولات خود نداریم.


رئیس کمسیون کشاورزی اتاق ارومیه بیان داشت: اگر کشاورز، یکسال در کاشت محصولی ضرر کند سال بعد آن محصول را نکاشته و همین مسئله موجب کمبود عرضه آن محصول در سال بعد خواهد شد. به نظر می رسد وزارت جهاد کشاورزی باید از طریق یک برنامه مدون موضوع کاشت، داشت و برداشت را به ازای تولید منطقی، مدیریت کند.


وی درباره بازار روسیه تصریح کرد: بازار روسیه بازار جدیدی برای ما محسوب می شود که امیدوارم بتوانیم به نحواحسن از این موقعیت استفاده کنیم. تاج الدینی در باره موانع پیش روی ما در صادرات محصولات کشاورزی به روسیه اظهار داشت: متاسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت های مناسب، کیفیت و قدمت صنعت بسته بندی ما برای صادرات محصول به روسیه پایین است.


عضو کمسیون کشاورزی اتاق ضمن تاکید بر اهمیت صنعت بسته بندی در صادرات خاطرنشان کرد: برای مثال سیب ایران که می تواند بازار مناسبی در روسیه داشته باشد قطعا با بسته بندی های موجود مورد استقبال روس ها واقع نخواهد شد. وی افزود: هر چه سریعتر باید صنعت بسته بندی کشور احیا و فعال شود در غیر این صورت به همین راحتی بازار روسیه را از دست خواهیم داد.


تاج الدینی در خاتمه درباره میزان صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: بیشترین صادرات محصولات کشاورزی ما به عراق، افغانستان و پاکستان بوده و در بین کشورهای عربی فقط به امارات صادرات قابل توجهی صورت می گیرد.

 

 

 

تراز


ارسال دیدگاه