افراد در خانه بمانند/ ماسک‌ها مانع ورود ذرات معلق نمی‌شوند
کارشناس ارشد بهداشت محيط :

افراد در خانه بمانند/ ماسک‌ها مانع ورود ذرات معلق نمی‌شوند

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>کارشناس ارشد بهداشت محیط به مردم پیشنهاد کرد: در این روزها از تردد غیر ضروری در معابر خودداری کنند و بدانند که ماسک&zwnj;های موجود در داروخانه&zwnj;ها هیچ کاربردی در جلوگیری از ورود ذرات معلق به دستگاه تنفسی نخواهند داشت.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف وبه نقل از فارس،قاسم قنبری اظهار داشت: در خصوص آلودگی هوا که این چند روز افزایش چشمگیری داشته است، مهم‌ترین مسئله در ایجاد آن وجود ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرونی است که قابلیت آسیب‌رسانی به دستگاه تنفسی را دارد.

مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:‌ این ذرات می‌توانند موجب بروز مشکلاتی در مجاری تحتاتی دستگاه تنفسی شوند، بنابراین عمده پیشنهاد ما به مردم این است که در این روزها از تردد غیر ضروری در معابر خودداری کنند.

کارشناس ارشد بهداشت محیط تصریح کرد: افراد سالمند، گروه‌های حساس و کسانی که بیماری‌های قلبی، عروقی و ناراحتی‌های تنفسی دارند؛ همچنین کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند و آلاینده‌ها می‌توانند باعث تشدید آنها شوند و کودکان نیز باید از تردد در هوای باز جداً خودداری کنند.

قنبری ادامه داد:‌ ماسک‌های موجود در داروخانه‌ها برای جلوگیری از بازدم تنفسی است و بیشتر در بیماری‌های ویروسی مورد استفاده است و هیچ کاربردی در جلوگیری از ورود ذرات معلق به دستگاه تنفسی نمی‌کنند، بنابراین این ماسک‌ها نمی‌توانند نقش حفاظتی ایفا کنند.

مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به افراد توصیه کرد: در این روزها میوه، سبزیجات و مواد لبنی را بیشتر مصرف کنند.

کارشناس ارشد بهداشت محیط ، علت بوجود آمدن آلودگی هوا را با پدیده ریزگردها مرتبط دانست و گفت: این پدیده 7-8 سالی است که پدیدار شده و با مشکلاتی که در کشورهای همسایه وجود دارد نیز مرتبط است.

قنبری ادامه داد: تردد غیر ضروری با خودروهای شخصی و پائین بودن کیفیت سوخت و .. از جمله مواردی است که در ایجاد آلودگی هوا نقش دارند.

مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: آلودگی هوا پدیده‌ای نیست که بتوان در کوتاه مدت آن را کنترل کرد، بلکه مدیریت، زمان و کنترل می‌خواهد.


ارسال دیدگاه